Mediatiedote: Paula Havaste tuo rakastetun Kerten tarinan komeaan päätökseensä

Lumen armo (Gummerus) päättää 1100-luvulle sijoittuvan, suositun Vihat-sarjan. Sinnikkään Kerten pakomatka on ollut pitkä ja monivaiheinen, ja sen varrelle ovat jääneet kaksi miestä ja kaksi pientä poikaa. Nyt Kertte etsii rakkaitaan – ja rauhaa häntä seuranneilta tuulen, maan ja veden vihoilta.

Paula Havaste, kuva Marek Sabogal
Kertte lähti kotoaan pakon sanelemana – tai niin hän itselleen selitti, vaikka kuuma veri se häntä vei vieraan miehen mukaan. Perässä ovat seuranneet vaaralliset huhut siitä, kuinka oma mies Larri sotki kätensä piispan vereen. Myös Kertte on hankkinut matkan varrella lukuisia vihollisia. Nyt hän haluaa viimein takaisin kodin turvaan – mutta voiko entiseen palata?

Paula Havaste päättää Lumen armo -romaanillaan lukijoiden rakastaman, neliosaisen Vihat-sarjansa.

– On haikeaa jättää Kertte, jonka matkaa olen kuitenkin monta vuotta kuvannut. Kertteä ei ero kuitenkaan saa tippaakaan haikeaksi, sillä minusta tuntuu, että jos jonnekin, niin juuri kirjan lopussa paljastuvaan paikkaan ja noiden ihmisten seuraan hän jää mielellään, Paula Havaste kertoo romaanistaan.

"5/5. Katkeransuloinen lopetus Kerten kanssa kuljetulle yhteiselle matkalle, joka on ollut silkkaa priimaa alusta saakka." Hyllytontun höpinöitä

"Vihat-sarja saa arvoisensa päätöksen, joka jättää tarpeeksi arvuuttelemisen varaa." Sivutiellä-blogi

FT Paula Havaste on syntynyt Rovaniemellä ja asuu nykyään Nurmijärvellä. Hän on kolmilapsisen perheen äiti. Havaste on työskennellyt toimittajana, kriitikkona, suomentajana, tietokirjailijana, kirjallisuuden yliopisto-opettajana ja tutkijana sekä Kansallisteatterin tiedottajana. Nykyään Havaste vastaa tiedekeskus Heurekan yleisötapahtumista. ”Paula Havasteen kyky kuvata elävästi menneisyyden arkea on kuin taikaa.” Savon Sanomat

Paula Havaste: Lumen armo
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Paula Havaste, kuva Marek Sabogal
Paula Havaste: Lumen armo

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.