Mediatiedote: Paula Havaste tuo rakastetun Kerten tarinan komeaan päätökseensä

Lumen armo (Gummerus) päättää 1100-luvulle sijoittuvan, suositun Vihat-sarjan. Sinnikkään Kerten pakomatka on ollut pitkä ja monivaiheinen, ja sen varrelle ovat jääneet kaksi miestä ja kaksi pientä poikaa. Nyt Kertte etsii rakkaitaan – ja rauhaa häntä seuranneilta tuulen, maan ja veden vihoilta.

Paula Havaste, kuva Marek Sabogal
Kertte lähti kotoaan pakon sanelemana – tai niin hän itselleen selitti, vaikka kuuma veri se häntä vei vieraan miehen mukaan. Perässä ovat seuranneet vaaralliset huhut siitä, kuinka oma mies Larri sotki kätensä piispan vereen. Myös Kertte on hankkinut matkan varrella lukuisia vihollisia. Nyt hän haluaa viimein takaisin kodin turvaan – mutta voiko entiseen palata?

Paula Havaste päättää Lumen armo -romaanillaan lukijoiden rakastaman, neliosaisen Vihat-sarjansa.

– On haikeaa jättää Kertte, jonka matkaa olen kuitenkin monta vuotta kuvannut. Kertteä ei ero kuitenkaan saa tippaakaan haikeaksi, sillä minusta tuntuu, että jos jonnekin, niin juuri kirjan lopussa paljastuvaan paikkaan ja noiden ihmisten seuraan hän jää mielellään, Paula Havaste kertoo romaanistaan.

"5/5. Katkeransuloinen lopetus Kerten kanssa kuljetulle yhteiselle matkalle, joka on ollut silkkaa priimaa alusta saakka." Hyllytontun höpinöitä

"Vihat-sarja saa arvoisensa päätöksen, joka jättää tarpeeksi arvuuttelemisen varaa." Sivutiellä-blogi

FT Paula Havaste on syntynyt Rovaniemellä ja asuu nykyään Nurmijärvellä. Hän on kolmilapsisen perheen äiti. Havaste on työskennellyt toimittajana, kriitikkona, suomentajana, tietokirjailijana, kirjallisuuden yliopisto-opettajana ja tutkijana sekä Kansallisteatterin tiedottajana. Nykyään Havaste vastaa tiedekeskus Heurekan yleisötapahtumista. ”Paula Havasteen kyky kuvata elävästi menneisyyden arkea on kuin taikaa.” Savon Sanomat

Paula Havaste: Lumen armo
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Paula Havaste, kuva Marek Sabogal
Paula Havaste: Lumen armo

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.