Mediatiedote: Paula Havaste tuo rakastetun Kerten tarinan komeaan päätökseensä

Lumen armo (Gummerus) päättää 1100-luvulle sijoittuvan, suositun Vihat-sarjan. Sinnikkään Kerten pakomatka on ollut pitkä ja monivaiheinen, ja sen varrelle ovat jääneet kaksi miestä ja kaksi pientä poikaa. Nyt Kertte etsii rakkaitaan – ja rauhaa häntä seuranneilta tuulen, maan ja veden vihoilta.

Paula Havaste, kuva Marek Sabogal
Kertte lähti kotoaan pakon sanelemana – tai niin hän itselleen selitti, vaikka kuuma veri se häntä vei vieraan miehen mukaan. Perässä ovat seuranneet vaaralliset huhut siitä, kuinka oma mies Larri sotki kätensä piispan vereen. Myös Kertte on hankkinut matkan varrella lukuisia vihollisia. Nyt hän haluaa viimein takaisin kodin turvaan – mutta voiko entiseen palata?

Paula Havaste päättää Lumen armo -romaanillaan lukijoiden rakastaman, neliosaisen Vihat-sarjansa.

– On haikeaa jättää Kertte, jonka matkaa olen kuitenkin monta vuotta kuvannut. Kertteä ei ero kuitenkaan saa tippaakaan haikeaksi, sillä minusta tuntuu, että jos jonnekin, niin juuri kirjan lopussa paljastuvaan paikkaan ja noiden ihmisten seuraan hän jää mielellään, Paula Havaste kertoo romaanistaan.

"5/5. Katkeransuloinen lopetus Kerten kanssa kuljetulle yhteiselle matkalle, joka on ollut silkkaa priimaa alusta saakka." Hyllytontun höpinöitä

"Vihat-sarja saa arvoisensa päätöksen, joka jättää tarpeeksi arvuuttelemisen varaa." Sivutiellä-blogi

FT Paula Havaste on syntynyt Rovaniemellä ja asuu nykyään Nurmijärvellä. Hän on kolmilapsisen perheen äiti. Havaste on työskennellyt toimittajana, kriitikkona, suomentajana, tietokirjailijana, kirjallisuuden yliopisto-opettajana ja tutkijana sekä Kansallisteatterin tiedottajana. Nykyään Havaste vastaa tiedekeskus Heurekan yleisötapahtumista. ”Paula Havasteen kyky kuvata elävästi menneisyyden arkea on kuin taikaa.” Savon Sanomat

Paula Havaste: Lumen armo
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Paula Havaste, kuva Marek Sabogal
Paula Havaste: Lumen armo

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.