Mediatiedote: Pauliina Rauhalan romaani Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä

Oululaisen Pauliina Rauhalan toinen romaani Synninkantajat (Gummerus) on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava kuvaus sisäänpäin kääntyneen uskonnollisen yhteisön elämästä 1970-luvun lopulla. Romaanin tapahtumapaikkana on jokivarren kylä Pohjois-Pohjanmaalla. Rauhalan palkittu esikoisromaani, tähän mennessä jo yli 67 000 kappaletta myynyt Taivaslaulu (Gummerus 2013) nosti kirjailijan kertaheitolla kotimaisen kaunokirjallisuuden kärkinimien joukkoon.

"Istutan puutarhaani kurjenpolvia ja hirvenjuuria, nauhuksia ja hohdekukkia, jotta kirjosiivillä olisi mettä nautittavaksi ja levähdyspaikka lähelläni. Minä heitä tarvitsen enemmän kuin he minua, tietoisuudesta vapaat luojanluomat, muistutukseksi ajan kulumisesta ja muutoksesta, sillä täydellisen muodonvaihdoksen he käyvät läpi munasta toukaksi ja kotilosta aikuiseksi, ja se jos mikä lennättää arjen kaventaman ja huolten rasittaman ihmisen kevein siivin takaisin peruskysymysten äärelle. Elämä on kaunis ja lyhyt, pelkkä päivä ja kesä, käytävä ja ohikulkumatka."

Taisto on maallikkosaarnaaja, kalamies ja Aaronin rakas pappa. Hän ottaa pojanpoikansa mukaan verkoille ja opettaa tunnistamaan linnut ja kasvit. Taisto kasvattaa puutarhassaan kukkia perhosten iloksi ja puhuu seuroissa väkevästi, milloin lempeällä runoäänellä, milloin saarnaäänellä tai hoitoäänellä. Aaronin äidinäiti, Aliisa-mummi tietää kaiken ja leikkii niin kuin Aaron tahtoo. Aliisa muistaa uskosta toisenlaiset ajat ja kyseenalaistaa hoitokokoukset. Hänen tyttärensä Auroora kamppailee rajat ylittävän rakkauden kanssa. 8-vuotiaan Aaronin hartain rukous on, ettei kukaan sukulainen joudu helvettiin.

Synninkantajat on romaani totuuden rajoista ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä. "Nimi Synninkantajat viittaa sijaiskärsijöihin. Tutkin rakkauden kaipuuta, hengellistä valtaa ja sukupolvelta toiselle siirtyviä taakkoja. Kirjoitan siitä mistä on vaikea puhua", Rauhala kertoo.

Pauliina Rauhala
Pauiina Rauhala (s. 1977) kirjoittaa yhteiskunnallisesti merkittävistä aiheista taidokkaasti ja pelotta. Hänen esikoisromaaninsa Taivaslaulu (2013) oli arvostelu- ja yleisömenestys. Se sai Kiitos kirjasta -mitalin, Kaarlen palkinnon ja kirjabloggaajien myöntämän Blogistanian Finlandia -palkinnon, ja se valittiin Vuoden kristilliseksi kirjaksi. Kirjasta on tehty näytelmäsovitus Tampereen Työväen Teatteriin ja Oulun kaupunginteatteriin.
   Rauhala on koulutukseltaan äidinkielenopettaja ja asuu perheineen Oulussa. Hän harrastaa valokuvausta ja vaeltamista ja kävelee joka päivä kultaisennoutajan kanssa metsässä tai suolla.

Pauliina Rauhala, Synninkantajat

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Synninkantajat
Pauliina Rauhala, kuva: Vesa Ranta

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.