Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkintoraati, johon kuuluvat kirjallisuustieteen professori Heta Pyrhönen, toiminnanjohtaja Anne Helttunen ja maajohtaja Marjo Tuomikoski perustelee valintaa seuraavasti: "Taisto-papan usko on sääntö- ja lakiuskoa, kun taas pojanpoika Aaronille usko elää musiikissa, kirjoituksessa Tärkeitten Asioitten Vihkoon ja leikeissä mummon kanssa. Uskonnollisen yhteisön huolenpito kääntyy henkiseksi ja hengelliseksi väkivallaksi. Syntienkantajiksi joutuvat lopulta kaikki, raskain paino sälytetään heikoimpien hartioille. Joukko omaäänisiä kertojia käsittelee sääntöuskon ankaria seuraamuksia. Kertojien luontohavainnot ovat aistivoimaisia ja merkityksistä raskaita. Uskon kysymyksiä syventää romaanin synnystä kertova kirjailijahahmo pohtimalla uskon ja taiteen ominaisuuksia ja mahdollisuuksia."

Pauliina Rauhala
Pauliina Rauhala (s. 1977) kirjoittaa yhteiskunnallisesti merkittävistä aiheista taidokkaasti ja pelotta. Hänen palkittu esikoisromaaninsa Taivaslaulu (2013) oli arvostelu- ja yleisömenestys. Rauhala on koulutukseltaan äidinkielenopettaja ja asuu Oulussa.

Pauliina Rauhala, Synninkantajat

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Pauliina Rauhala, kuva: Vesa Ranta
Synninkantajat

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.

Mediatiedote: Haikean kaunis Koti-ikävän laulut on romaani merestä, perheestä ja musiikin voimasta6.2.2019 10:50:48Tiedote

Kanadalaisen Emma Hooperin koskettavan romaanin Koti-ikävän laulut (Gummerus) kieli soi musiikin lailla. Musiikki soi myös keskiössä olevan perheen elämässä ja yhdistää toisistaan erkanevia ihmisiä. Hooperin esikoisromaani Etta ja Otto ja Russell ja James (Gummerus, 2015) lumosi lukijat omalaatuisilla henkilöhahmoilla ja yksityiskohtaisesti mieleen piirtyvällä luontokuvauksella. Sari Karhulahden taidokkaasti suomentama Koti-ikävän laulut kuvaa samalla yksityiskohtaisuudella soinnikkaasti elämää kanadalaisessa kalastajakylässä.

Mediatiedote: Naomi Aldermanin feministinen dystopia Voima ravistelee sukupuolitettuja ajattelumalleja1.2.2019 11:14:30Tiedote

Feministinen dystopiatrilleri Voima (Gummerus) on brittikirjailija Naomi Aldermanin sokeeraava teos uudenlaisesta maailmasta, jossa valta on siirtynyt naisille. #Metoo-aikakaudella yhä ajankohtaisemmasta Voimasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö, keskustelunaihe ja myyntimenestys. Voimaa on verrattu Orjattaresi-dystopiaan, jonka kirjoittanut Margaret Atwood on mentoroinut Aldermania.