Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Hanna Granfelt opiskeli La Belle Époque -kauden iloisessa Pariisissa. Hän koki maailmansodan Berliinissä. Sodan jälkeen tulivat vallankumous, katutaistelut, nälkä ja köyhyys, mutta myös vanhan maailman murtumista seurannut vapautuminen. Värikkääseen elämään mahtui tähteyden lisäksi myös epäonnea: sairauksia, alkoholismia, yksinäisyyttä ja rahahuolia. Tähtisopraano joutui lopulta evakkoon kotoaan Karjalankannakselta vuonna 1944 ja kuoli yksin ja unohdettuna.

"Me näemme nälkää – toisina päivinä on vain lanttua ja perunaa”, muisteli Hanna vuosia myöhemmin lehtihaastattelussa. ”Mutta elämä on sittenkin suurta ja kaunista!”

”Hanna Granfelt oli taiteilija, joka halusi tulla lähelle yleisöään. Hänen esityksiään kuulleet muistivat ne vielä vuosikymmenien kuluttua. Ihmisenä Granfelt oli valloittava, sydämellinen, vilkas ja kujeileva, eivätkä traagiset elämänvaiheetkaan onnistuneet nujertamaan hänen valoisaa luonnettaan. Epäsovinnaisen ja vähän boheemin taiteilijan elämästä on säilynyt joukko kutkuttavia anekdootteja”, Salla Leponiemi kertoo.

Musiikkiteatteri Kapsäkissä, Helsingissä esitetään perjantaina 6.4. Jumalainen kipuna -konsertti. Konsertissa esitetään lauluja ja aarioita, jotka liittyivät Hanna Granfeltin uraan ja elämään sekä luetaan otteita Jumalainen kipuna -elämäkerrasta. Solisteina ovat sopraano Anna-Kristiina Kaappola ja mezzosopraano Niina Keitel, lukijoina kirjailija Salla Leponiemi ja näyttelijä Hannu Huuska sekä pianistina Jukka Nykänen. Lisätietoja konsertista: www.kapsakki.fi

Salla Leponiemi
Salla Leponiemi on oopperalaulaja ja taidehistorioitsija. Hän asuu Helsingissä, rakastaa Firenzeä ja hänellä on mäyräkoira nimeltä Figaro.

Jumalainen kipuna – Laulajatar Hanna Granfeltin ihmeellinen elämä

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Jumalainen kipuna - Laulajatar Hanna Granfeltin ihmeellinen elämä

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.