Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Hanna Granfelt opiskeli La Belle Époque -kauden iloisessa Pariisissa. Hän koki maailmansodan Berliinissä. Sodan jälkeen tulivat vallankumous, katutaistelut, nälkä ja köyhyys, mutta myös vanhan maailman murtumista seurannut vapautuminen. Värikkääseen elämään mahtui tähteyden lisäksi myös epäonnea: sairauksia, alkoholismia, yksinäisyyttä ja rahahuolia. Tähtisopraano joutui lopulta evakkoon kotoaan Karjalankannakselta vuonna 1944 ja kuoli yksin ja unohdettuna.

"Me näemme nälkää – toisina päivinä on vain lanttua ja perunaa”, muisteli Hanna vuosia myöhemmin lehtihaastattelussa. ”Mutta elämä on sittenkin suurta ja kaunista!”

”Hanna Granfelt oli taiteilija, joka halusi tulla lähelle yleisöään. Hänen esityksiään kuulleet muistivat ne vielä vuosikymmenien kuluttua. Ihmisenä Granfelt oli valloittava, sydämellinen, vilkas ja kujeileva, eivätkä traagiset elämänvaiheetkaan onnistuneet nujertamaan hänen valoisaa luonnettaan. Epäsovinnaisen ja vähän boheemin taiteilijan elämästä on säilynyt joukko kutkuttavia anekdootteja”, Salla Leponiemi kertoo.

Musiikkiteatteri Kapsäkissä, Helsingissä esitetään perjantaina 6.4. Jumalainen kipuna -konsertti. Konsertissa esitetään lauluja ja aarioita, jotka liittyivät Hanna Granfeltin uraan ja elämään sekä luetaan otteita Jumalainen kipuna -elämäkerrasta. Solisteina ovat sopraano Anna-Kristiina Kaappola ja mezzosopraano Niina Keitel, lukijoina kirjailija Salla Leponiemi ja näyttelijä Hannu Huuska sekä pianistina Jukka Nykänen. Lisätietoja konsertista: www.kapsakki.fi

Salla Leponiemi
Salla Leponiemi on oopperalaulaja ja taidehistorioitsija. Hän asuu Helsingissä, rakastaa Firenzeä ja hänellä on mäyräkoira nimeltä Figaro.

Jumalainen kipuna – Laulajatar Hanna Granfeltin ihmeellinen elämä

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Jumalainen kipuna - Laulajatar Hanna Granfeltin ihmeellinen elämä

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.

Mediatiedote: Mikko Kamulan Iso härkä kuljettaa lukijan suomalaisuuden alkujuurille27.3.2018 09:03Tiedote

Iso härkä (Gummerus) on Mikko Kamulan historiallisen Metsän kansa -sarjan toinen romaani. Se ammentaa aineksia historiallisen Savon sydämestä, lumoavista metsämaisemista ja jännittävästä suomalaisesta mytologiasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvulle, aikaan jolloin metsänhaltijat, maahiset, taiat ja loitsut olivat osa ihmisten arkielämää. Innostuneen vastaanoton saanut esikoisromaani Ikimetsien sydänmailla oli viime vuonna Savonia-ehdokkaana.