Mediatiedote: Psykologi ja lastenpsykiatri: ”Lapsi tarvitsee ihmissuhteen, jossa hänen kokemuksillaan on merkitystä”

Mitä taapero ajattelee pyrkiessään pakkaspäivänä pihalle sandaaleissa? Miksei lapsi lopeta inttämistä? Miten pysyä rauhallisena irrottaessaan kännykkää teinin kädestä? Psykologi Leea Mattilan ja lastenpsykiatri Janna Rantalan uutuuskirja tarjoaa avuksi maailmanlaajuisesti käytössä olevan mentalisaatioteorian, jolla tarkoitetaan kykyä ymmärtää omia reaktioitaan ja eläytyä toisen mieleen.

Mitä ihmettä? – Opi ymmärtämään lapsesi mieltä (Gummerus) on psykologi ja Theraplay-terapeutti Leea Mattilan ja lastenpsykiatri ja psykoterapeutti Janna Rantalan kirja kaikille vanhemmille, huoltajille, kasvattajille sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville. Se esittelee ensi kertaa Suomessa yleistajuisesti ja käytännön esimerkein psykologian ammattilaisten maailmanlaajuisesti käyttämän mentalisaatioteorian. Kirjan opit auttavat luomaan lapseen hänen kehitystään tukevan suhteen.

”Mentalisaatio on välttämätön osa kaikkea ihmisten välistä kanssakäymistä. Aivan erityisen tärkeää se on vanhemman ja lapsen suhteessa. Mentalisoimista on, kun kiinnostuu lapsen mielestä, ajattelusta ja käytöksestä, sekä huomaa oman ajattelunsa, tunteidensa ja toimintatapojensa vaikutuksen lapseen. Yhteisen ymmärryksen kautta rakentuu turvallinen suhde,” Mattila ja Rantala kertovat.

Mitä ihmettä? -kirjan tekijät ovat paitsi ammattilaisia myös vanhempia. Kirjaan on koottu sekä teoriatietoa että käytännön vinkkejä. ”Mukaan on kirjattu myös omat mokamme,” Mattila ja Rantala paljastavat.

Leea Mattila
Leea Mattila on psykologi ja Theraplay-vuorovaikutusterapeutti. Hän pitää vastaanottoa, työnohjaa, kouluttaa ja vastaa lukijoille Vauva-lehdessä. Leea kirjoittaa myös MindLink-blogia ja toimii suositun Toisenlaiset teiniäidit -sarjan asiantuntijana.

Janna Rantala
Janna Rantala on lastenpsykiatri ja pari- ja perhepsykoterapeutti. Vastaanottotyön ohella hän kouluttaa ja kirjoittaa lasten mielenterveydestä sekä arkisesta vanhemmuudesta. Janna on julkaissut aiemmin kirjat Äiti, älä tottele (Gummerus 2014) ja Parintaju (Gummerus 2016). Hänet on valittu Vuoden perheterapeutiksi 2015.

Leea Mattila ja Janna Rantala, Mitä ihmettä? – Opi ymmärtämään lapsesi mieltä

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Mitä ihmettä? kansi Emmi Kyytsönen
Janna Rantala ja Leea Mattila, kuva Marek Sabogal

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.