Mediatiedote: Psykologi ja lastenpsykiatri: ”Lapsi tarvitsee ihmissuhteen, jossa hänen kokemuksillaan on merkitystä”

Mitä taapero ajattelee pyrkiessään pakkaspäivänä pihalle sandaaleissa? Miksei lapsi lopeta inttämistä? Miten pysyä rauhallisena irrottaessaan kännykkää teinin kädestä? Psykologi Leea Mattilan ja lastenpsykiatri Janna Rantalan uutuuskirja tarjoaa avuksi maailmanlaajuisesti käytössä olevan mentalisaatioteorian, jolla tarkoitetaan kykyä ymmärtää omia reaktioitaan ja eläytyä toisen mieleen.

Mitä ihmettä? – Opi ymmärtämään lapsesi mieltä (Gummerus) on psykologi ja Theraplay-terapeutti Leea Mattilan ja lastenpsykiatri ja psykoterapeutti Janna Rantalan kirja kaikille vanhemmille, huoltajille, kasvattajille sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville. Se esittelee ensi kertaa Suomessa yleistajuisesti ja käytännön esimerkein psykologian ammattilaisten maailmanlaajuisesti käyttämän mentalisaatioteorian. Kirjan opit auttavat luomaan lapseen hänen kehitystään tukevan suhteen.

”Mentalisaatio on välttämätön osa kaikkea ihmisten välistä kanssakäymistä. Aivan erityisen tärkeää se on vanhemman ja lapsen suhteessa. Mentalisoimista on, kun kiinnostuu lapsen mielestä, ajattelusta ja käytöksestä, sekä huomaa oman ajattelunsa, tunteidensa ja toimintatapojensa vaikutuksen lapseen. Yhteisen ymmärryksen kautta rakentuu turvallinen suhde,” Mattila ja Rantala kertovat.

Mitä ihmettä? -kirjan tekijät ovat paitsi ammattilaisia myös vanhempia. Kirjaan on koottu sekä teoriatietoa että käytännön vinkkejä. ”Mukaan on kirjattu myös omat mokamme,” Mattila ja Rantala paljastavat.

Leea Mattila
Leea Mattila on psykologi ja Theraplay-vuorovaikutusterapeutti. Hän pitää vastaanottoa, työnohjaa, kouluttaa ja vastaa lukijoille Vauva-lehdessä. Leea kirjoittaa myös MindLink-blogia ja toimii suositun Toisenlaiset teiniäidit -sarjan asiantuntijana.

Janna Rantala
Janna Rantala on lastenpsykiatri ja pari- ja perhepsykoterapeutti. Vastaanottotyön ohella hän kouluttaa ja kirjoittaa lasten mielenterveydestä sekä arkisesta vanhemmuudesta. Janna on julkaissut aiemmin kirjat Äiti, älä tottele (Gummerus 2014) ja Parintaju (Gummerus 2016). Hänet on valittu Vuoden perheterapeutiksi 2015.

Leea Mattila ja Janna Rantala, Mitä ihmettä? – Opi ymmärtämään lapsesi mieltä

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Mitä ihmettä? kansi Emmi Kyytsönen
Janna Rantala ja Leea Mattila, kuva Marek Sabogal

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.