Mediatiedote: Psykologinen romaani Riivatut juhlistaa Päivi Alasalmen 30 vuotta kestänyttä kirjailijan uraa

Pitkän ja arvostetun kirjailijan uran tehnyt Päivi Alasalmi on tunnettu naisten kohtaloiden kuvaamisesta ja mystisen sävyisistä teoksistaan. Alasalmen uutuus Riivatut (Gummerus) sijoittuu Tampereen läheisyyteen, kuvitteelliseen Sunilan kylään vuonna 1891. Innoituksen Riivattuihin Alasalmi on saanut Ylöjärvellä vuonna 1885 ilmenneestä poltergeist-tapahtumasarjasta.

Rauhallinen Sunilan kylä muuttuu hetkeksi yliluonnollisten tilanteiden tapahtumapaikaksi, kun Lauhan torpassa räyhähenki riivaa torppari Manua, hänen vaimoaan Lahjaa sekä heidän keuhkotautista piikaansa Herttaa. Koko kylä todistaa henkensä uhalla, kuinka torpassa kirveet ja huonekalut lentelevät ilmassa. Tamperelainen Aamulehden sanomalehtimies Hugo Untamo saapuu paikalle selvittämään, mitä Sunilan kylässä oikein tapahtuu. Onko kyseessä vaarallinen joukkoharha vai itse kostonhimoinen piru?

”Kirjoitin Riivattuja kuin riivattu! Törmäsin ensimmäisen kerran Ylöjärven räyhähenkeen Eero Ojasen kirjassa Suuri suomalainen kummituskirja. Torpan keuhkotautisen pikkupiian kohtalo riivaajahengen riepoteltavana ei jättänyt minua rauhaan. Koska en kauheasti usko yliluonnolliseen, aloin miettiä, mistä torpan tapahtumissa oli oikein kyse. Mikä on antanut sen voiman, jolla raskas pirttikalusto on hyppinyt ja esineet lennelleet? Mitä poikkeuksellista torpassa oikein oli, että siellä tapahtui se, mitä tapahtui? Päähenkilöideni pelot ja intohimot syöksyivät alitajunnastani hirmuisella vauhdilla, enkä joutunut juurikaan ohjailemaan heitä. Lopputulos yllätti minutkin.” Päivi Alasalmi kertoo.

Päivi Alasalmi
Akaassa asuva Päivi Alasalmi (s.1966) on kirjoittanut mm. romaaneja, novelleja ja satukirjoja, ja niitä on käännetty lukuisille kielille. Hänen esikoisromaaninsa Saana (Gummerus, 1988) herätti ilmestyessään huomiota synkkyydellään ja kovuudellaan. Finlandia-ehdokkaanakin ollut Vainola (Gummerus, 1996) parodioi taitavasti romanttista kartanoympäristöä goottilaisin kauhun maustein. Riivatuissa Alasalmi tutkii pimeyden kehrän syntyä ja rakkauden ylivoimaa. Riivatut on Päivi Alasalmen 21. teos.

”Olen todistetusti nimittänyt itseäni kirjailijaksi ensimmäisen kerran 7-vuotiaana, joten elän yhä haavettani todeksi. Olen onnellinen saadessani yhä tehdä tätä työtä. Jokainen työpäivä on erilainen ja aiheet, jotka valitsevat minut kirjoittajakseen, saavat minut häkeltymään kerran toisensa jälkeen.” Päivi Alasalmi kertoo.

Päivi Alasalmi, Riivatut

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Päivi Alasalmi, kuva: Vera Arjoma
Kansikuva Riivatut

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.