Mediatiedote: Psykologinen romaani Riivatut juhlistaa Päivi Alasalmen 30 vuotta kestänyttä kirjailijan uraa

Pitkän ja arvostetun kirjailijan uran tehnyt Päivi Alasalmi on tunnettu naisten kohtaloiden kuvaamisesta ja mystisen sävyisistä teoksistaan. Alasalmen uutuus Riivatut (Gummerus) sijoittuu Tampereen läheisyyteen, kuvitteelliseen Sunilan kylään vuonna 1891. Innoituksen Riivattuihin Alasalmi on saanut Ylöjärvellä vuonna 1885 ilmenneestä poltergeist-tapahtumasarjasta.

Rauhallinen Sunilan kylä muuttuu hetkeksi yliluonnollisten tilanteiden tapahtumapaikaksi, kun Lauhan torpassa räyhähenki riivaa torppari Manua, hänen vaimoaan Lahjaa sekä heidän keuhkotautista piikaansa Herttaa. Koko kylä todistaa henkensä uhalla, kuinka torpassa kirveet ja huonekalut lentelevät ilmassa. Tamperelainen Aamulehden sanomalehtimies Hugo Untamo saapuu paikalle selvittämään, mitä Sunilan kylässä oikein tapahtuu. Onko kyseessä vaarallinen joukkoharha vai itse kostonhimoinen piru?

”Kirjoitin Riivattuja kuin riivattu! Törmäsin ensimmäisen kerran Ylöjärven räyhähenkeen Eero Ojasen kirjassa Suuri suomalainen kummituskirja. Torpan keuhkotautisen pikkupiian kohtalo riivaajahengen riepoteltavana ei jättänyt minua rauhaan. Koska en kauheasti usko yliluonnolliseen, aloin miettiä, mistä torpan tapahtumissa oli oikein kyse. Mikä on antanut sen voiman, jolla raskas pirttikalusto on hyppinyt ja esineet lennelleet? Mitä poikkeuksellista torpassa oikein oli, että siellä tapahtui se, mitä tapahtui? Päähenkilöideni pelot ja intohimot syöksyivät alitajunnastani hirmuisella vauhdilla, enkä joutunut juurikaan ohjailemaan heitä. Lopputulos yllätti minutkin.” Päivi Alasalmi kertoo.

Päivi Alasalmi
Akaassa asuva Päivi Alasalmi (s.1966) on kirjoittanut mm. romaaneja, novelleja ja satukirjoja, ja niitä on käännetty lukuisille kielille. Hänen esikoisromaaninsa Saana (Gummerus, 1988) herätti ilmestyessään huomiota synkkyydellään ja kovuudellaan. Finlandia-ehdokkaanakin ollut Vainola (Gummerus, 1996) parodioi taitavasti romanttista kartanoympäristöä goottilaisin kauhun maustein. Riivatuissa Alasalmi tutkii pimeyden kehrän syntyä ja rakkauden ylivoimaa. Riivatut on Päivi Alasalmen 21. teos.

”Olen todistetusti nimittänyt itseäni kirjailijaksi ensimmäisen kerran 7-vuotiaana, joten elän yhä haavettani todeksi. Olen onnellinen saadessani yhä tehdä tätä työtä. Jokainen työpäivä on erilainen ja aiheet, jotka valitsevat minut kirjoittajakseen, saavat minut häkeltymään kerran toisensa jälkeen.” Päivi Alasalmi kertoo.

Päivi Alasalmi, Riivatut

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Päivi Alasalmi, kuva: Vera Arjoma
Kansikuva Riivatut

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.