Mediatiedote: Ranskan dekkaritähti Fred Vargas panee rakastetun komisarionsa vastakkain voittamattoman sarjamurhaajan kanssa

Fred Vargasin rikosromaani Neptunuksen sauva (Gummerus) on osa hittisarjaa, joka seuraa komisario Adamsbergin murhatutkimuksia. Ranskan arvostetuimman dekkarikirjailijan ja nelinkertaisen CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon voittajan teos pakottaa Adamsbergin kohtaamaan menneisyytensä demonit.

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.

Komisario Adamsbergilla on vastassaan vanha vastustajansa: korskea sarjamurhaaja Talikko, joka lavasti hänen veljensä syylliseksi murhaan. Vuosikausien jälkeen Adamsberg näkee uuden uhrin, jonka ruumiissa on selvät Talikon työn jäljet. Murhamies on tosin haudattu jo kauan sitten, mutta nyt hirviö näyttää palanneen helvetistä. Tämän todistaminen on kuitenkin mahdotonta, ja Quebecissa DNA-profiloinnin koulutuksessa ollut Adamsberg huomaa pian olevansa itse epäiltynä nuoren naisen murhasta. Todistaakseen syyttömyytensä hänen on paettava Kanadan poliisin ulottumattomiin ja löydettävä pahamaineinen sarjamurhaaja.

Neptunuksen sauva on aiemmin suomentamaton, lukijoiden pitkään kyselemä neljäs osa Adamsberg-sarjassa, joka kertoo omaleimaisesta pariisilaisesta murhayksiköstä. Sarjassa on aiemmin julkaistu suomeksi Sinisten ympyröiden mies, Kuriton mies nurin, Painu tiehesi ja pysy poissa, Ikimetsän sydän, Jalattomat, elottomat, Normandialainen tapaus ja Hyisiä aikoja.

Jälleen yksi Vargasin vaikuttavista tutkimusmatkoista erikoisiin rikoksiin: ensiluokkainen alusta loppuun. – Kirkus Reviews

Eurodekkarin ykköstähden Fred Vargasin (s. 1957) kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Vuonna 2008 Suomen dekkariseura myönsi hänelle ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan.

Fred Vargas:
Neptunuksen sauva

Alkuteos Sous les vents de Neptune
Suomennos Marja Luoma
Ilmestyy viikolla 22
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.
Fred Vargas. Kuva: Louise Oligny.

Mediatiedote: Esikoisjännäri kaahaa Saab 96:lla läpi ABC-Suomen16.1.2018 09:28Tiedote

Mitä tapahtuu, kun dopingkohussa ryvettyneen entisen huippujuoksijan, Boy Elävän etsivätoimisto saa toimeksiannon Suomen rikkaimmalta mieheltä? Kuka yrittää estää tutkimusten etenemisen? Miten tarinaan liittyy äänitearkistosta löytynyt Anja, joka kertoo tulleensa vuodesta 1961? Janne Mäkelän Juoksu aikaa vastaan (Gummerus) on taitavasti rakennettu jännitysromaani, jonka tapahtumien taustalla soi jazz.

Mediatiedote: Uusi koskettava YA-romaani ilmiömäisen suositun DIMILY-trilogian kirjoittaneelta Estelle Maskamelta9.1.2018 09:00Tiedote

Heittäydy, jos uskallat (Gummerus) on skotlantilaisen Estelle Maskamen (s. 1997) uusi YA-romaani kahdesta kovia kokeneesta nuoresta, surun repivästä voimasta ja rohkeudesta rakastaa. 13-vuotiaasta asti kirjoittaneella Maskamella on laaja, uskollinen fanikunta ympäri maailmaa. Vuonna 2016 hän voitti Young Scot Arts Awardin ja oli Romantic Novel of the Year -kilpailun YA-sarjan finalisti. Maskame vieraili Suomessa 2016.

Mediatiedote: Anna-Liisa Ahokummun herkkävireinen esikoisromaani soi kauniisti mollissa8.1.2018 11:21Tiedote

Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa (Gummerus) on tarina perhosista, pakkomielteistä ja pintaan pyrkivistä perhesalaisuuksista. Anna-Liisa Ahokummun esikoisromaani koostuu kolmestatoista erilaisesta luvusta, kolmestatoista sinfoniasta, joiden joukossa on niin kertovaa tekstiä, kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä kuin arkistohaastatteluja. Ahokumpu kuljettaa tarinaa tyylilajia taitavasti vaihtaen ja johdattaa lukijan 1940-luvun sotavuosista 1980-luvulle.

Mediatiedote: Opettele syömään intuitiivisesti ja voi paremmin!4.1.2018 09:00Tiedote

Syö hyvällä omallatunnolla. Syö nautiskellen. Syö sitä, mitä haluat syödä. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin uutuuskirja Tunne nälkä! (Gummerus) opettaa kuuntelemaan kehon nälkä- ja kylläisyysviestejä, syömään intuitiivisesti ja voimaan paremmin. Borg kertoo myös, mikä suomalaisessa dieettimentaliteetissa on haitallista ja miksi sallivampi suhtautuminen syömiseen auttaa myös painonhallinnassa.