Mediatiedote: Ranskan dekkaritähti Fred Vargas panee rakastetun komisarionsa vastakkain voittamattoman sarjamurhaajan kanssa

Fred Vargasin rikosromaani Neptunuksen sauva (Gummerus) on osa hittisarjaa, joka seuraa komisario Adamsbergin murhatutkimuksia. Ranskan arvostetuimman dekkarikirjailijan ja nelinkertaisen CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon voittajan teos pakottaa Adamsbergin kohtaamaan menneisyytensä demonit.

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.

Komisario Adamsbergilla on vastassaan vanha vastustajansa: korskea sarjamurhaaja Talikko, joka lavasti hänen veljensä syylliseksi murhaan. Vuosikausien jälkeen Adamsberg näkee uuden uhrin, jonka ruumiissa on selvät Talikon työn jäljet. Murhamies on tosin haudattu jo kauan sitten, mutta nyt hirviö näyttää palanneen helvetistä. Tämän todistaminen on kuitenkin mahdotonta, ja Quebecissa DNA-profiloinnin koulutuksessa ollut Adamsberg huomaa pian olevansa itse epäiltynä nuoren naisen murhasta. Todistaakseen syyttömyytensä hänen on paettava Kanadan poliisin ulottumattomiin ja löydettävä pahamaineinen sarjamurhaaja.

Neptunuksen sauva on aiemmin suomentamaton, lukijoiden pitkään kyselemä neljäs osa Adamsberg-sarjassa, joka kertoo omaleimaisesta pariisilaisesta murhayksiköstä. Sarjassa on aiemmin julkaistu suomeksi Sinisten ympyröiden mies, Kuriton mies nurin, Painu tiehesi ja pysy poissa, Ikimetsän sydän, Jalattomat, elottomat, Normandialainen tapaus ja Hyisiä aikoja.

Jälleen yksi Vargasin vaikuttavista tutkimusmatkoista erikoisiin rikoksiin: ensiluokkainen alusta loppuun. – Kirkus Reviews

Eurodekkarin ykköstähden Fred Vargasin (s. 1957) kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Vuonna 2008 Suomen dekkariseura myönsi hänelle ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan.

Fred Vargas:
Neptunuksen sauva

Alkuteos Sous les vents de Neptune
Suomennos Marja Luoma
Ilmestyy viikolla 22
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.
Fred Vargas. Kuva: Louise Oligny.

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.