Mediatiedote: Ranskan dekkaritähti Fred Vargas panee rakastetun komisarionsa vastakkain voittamattoman sarjamurhaajan kanssa

Fred Vargasin rikosromaani Neptunuksen sauva (Gummerus) on osa hittisarjaa, joka seuraa komisario Adamsbergin murhatutkimuksia. Ranskan arvostetuimman dekkarikirjailijan ja nelinkertaisen CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon voittajan teos pakottaa Adamsbergin kohtaamaan menneisyytensä demonit.

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.

Komisario Adamsbergilla on vastassaan vanha vastustajansa: korskea sarjamurhaaja Talikko, joka lavasti hänen veljensä syylliseksi murhaan. Vuosikausien jälkeen Adamsberg näkee uuden uhrin, jonka ruumiissa on selvät Talikon työn jäljet. Murhamies on tosin haudattu jo kauan sitten, mutta nyt hirviö näyttää palanneen helvetistä. Tämän todistaminen on kuitenkin mahdotonta, ja Quebecissa DNA-profiloinnin koulutuksessa ollut Adamsberg huomaa pian olevansa itse epäiltynä nuoren naisen murhasta. Todistaakseen syyttömyytensä hänen on paettava Kanadan poliisin ulottumattomiin ja löydettävä pahamaineinen sarjamurhaaja.

Neptunuksen sauva on aiemmin suomentamaton, lukijoiden pitkään kyselemä neljäs osa Adamsberg-sarjassa, joka kertoo omaleimaisesta pariisilaisesta murhayksiköstä. Sarjassa on aiemmin julkaistu suomeksi Sinisten ympyröiden mies, Kuriton mies nurin, Painu tiehesi ja pysy poissa, Ikimetsän sydän, Jalattomat, elottomat, Normandialainen tapaus ja Hyisiä aikoja.

Jälleen yksi Vargasin vaikuttavista tutkimusmatkoista erikoisiin rikoksiin: ensiluokkainen alusta loppuun. – Kirkus Reviews

Eurodekkarin ykköstähden Fred Vargasin (s. 1957) kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Vuonna 2008 Suomen dekkariseura myönsi hänelle ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan.

Fred Vargas:
Neptunuksen sauva

Alkuteos Sous les vents de Neptune
Suomennos Marja Luoma
Ilmestyy viikolla 22
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.
Fred Vargas. Kuva: Louise Oligny.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.