Mediatiedote: Ranskan dekkaritähti Fred Vargas panee rakastetun komisarionsa vastakkain voittamattoman sarjamurhaajan kanssa

2.6.2017 08:42 | Gummerus

Fred Vargasin rikosromaani Neptunuksen sauva (Gummerus) on osa hittisarjaa, joka seuraa komisario Adamsbergin murhatutkimuksia. Ranskan arvostetuimman dekkarikirjailijan ja nelinkertaisen CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon voittajan teos pakottaa Adamsbergin kohtaamaan menneisyytensä demonit.

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.

Komisario Adamsbergilla on vastassaan vanha vastustajansa: korskea sarjamurhaaja Talikko, joka lavasti hänen veljensä syylliseksi murhaan. Vuosikausien jälkeen Adamsberg näkee uuden uhrin, jonka ruumiissa on selvät Talikon työn jäljet. Murhamies on tosin haudattu jo kauan sitten, mutta nyt hirviö näyttää palanneen helvetistä. Tämän todistaminen on kuitenkin mahdotonta, ja Quebecissa DNA-profiloinnin koulutuksessa ollut Adamsberg huomaa pian olevansa itse epäiltynä nuoren naisen murhasta. Todistaakseen syyttömyytensä hänen on paettava Kanadan poliisin ulottumattomiin ja löydettävä pahamaineinen sarjamurhaaja.

Neptunuksen sauva on aiemmin suomentamaton, lukijoiden pitkään kyselemä neljäs osa Adamsberg-sarjassa, joka kertoo omaleimaisesta pariisilaisesta murhayksiköstä. Sarjassa on aiemmin julkaistu suomeksi Sinisten ympyröiden mies, Kuriton mies nurin, Painu tiehesi ja pysy poissa, Ikimetsän sydän, Jalattomat, elottomat, Normandialainen tapaus ja Hyisiä aikoja.

Jälleen yksi Vargasin vaikuttavista tutkimusmatkoista erikoisiin rikoksiin: ensiluokkainen alusta loppuun. – Kirkus Reviews

Eurodekkarin ykköstähden Fred Vargasin (s. 1957) kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Vuonna 2008 Suomen dekkariseura myönsi hänelle ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan.

Fred Vargas:
Neptunuksen sauva

Alkuteos Sous les vents de Neptune
Suomennos Marja Luoma
Ilmestyy viikolla 22
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Fred Vargas: Neptunuksen sauva. Kansi: Jenni Noponen.
Fred Vargas. Kuva: Louise Oligny.

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.