Mediatiedote: Riitta Castrénin Läpivalaisu on tunnustuksellinen selviytymistarina alkoholiongelmasta

Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille (Gummerus) kuvaa suoraan ja kaunistelematta alkoholista irrottautuvan naisen kamppailua häpeän, surun ja vanhenemisen kanssa. Samalla se pohtii suomalaista alkoholikulttuuria ja työelämän paineita.

Riitta Castrén, kuva Kirsi Tuura / A-lehdet

"Miten käsittämättömältä tuo kaikki nyt tuntuukaan, irvokkaalta tanssilta viikatemiehen kanssa."

Juominen alkoi salakavalasti. Riitta Castrén rakasti työtään toimittajana, ja alkoholi kuului elämään luonnollisena osana. Viinilasilliset auttoivat käsittelemään työelämän paineita ja yksityiselämän vastoinkäymisiä. Kun Castrén 30-vuotisen työuran jälkeen irtisanottiin, vaihtui viini väkeviin niin, että terveys romahti ja lääkäri kielsi juomasta enää pisaraakaan. Alkoi hidas toipuminen ja vaikeiden asioiden kohtaaminen muun muassa terapiassa.

Selviytymistarinansa lomassa Castrén läpivalaisee suomalaisen työelämän raadollisuutta, alkoholi- ja päihdehoidon myyttejä sekä stigmoja, joita alkoholismiin liitetään. Castrénin mukaan naisten alkoholismi on edelleen tabu, ja vaiettu aihe pakotti kirjoittamaan kirjan.

– Halusin poistaa häpeää, jota naiset tuntevat kamppaillessaan alkoholiongelmansa kanssa. Toivon, että lukijat alkaisivat pohtia, mistä hyvä elämä oikeasti muodostuu. Raitistuminen on haastava prosessi, mutta se johtaa eheytymiseen. Ihminen vapautuu olemaan se mikä on, hän kertoo.

Riitta Castrén (s. 1955) on pitkän linjan aikakauslehtitoimittaja. Hän asuu Espoossa ja kirjoittaa suosittua Pullopostia kunnon naiselta -blogia. Läpivalaisu on hänen esikoisteoksensa.

Riitta Castrén: Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille
Saatavilla sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Riitta Castrén, kuva Kirsi Tuura / A-lehdet
Riitta Castrén: Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille (Gummerus), kansi: Jenni Noponen

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.