Mediatiedote: Riitta Castrénin Läpivalaisu on tunnustuksellinen selviytymistarina alkoholiongelmasta

Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille (Gummerus) kuvaa suoraan ja kaunistelematta alkoholista irrottautuvan naisen kamppailua häpeän, surun ja vanhenemisen kanssa. Samalla se pohtii suomalaista alkoholikulttuuria ja työelämän paineita.

Riitta Castrén, kuva Kirsi Tuura / A-lehdet

"Miten käsittämättömältä tuo kaikki nyt tuntuukaan, irvokkaalta tanssilta viikatemiehen kanssa."

Juominen alkoi salakavalasti. Riitta Castrén rakasti työtään toimittajana, ja alkoholi kuului elämään luonnollisena osana. Viinilasilliset auttoivat käsittelemään työelämän paineita ja yksityiselämän vastoinkäymisiä. Kun Castrén 30-vuotisen työuran jälkeen irtisanottiin, vaihtui viini väkeviin niin, että terveys romahti ja lääkäri kielsi juomasta enää pisaraakaan. Alkoi hidas toipuminen ja vaikeiden asioiden kohtaaminen muun muassa terapiassa.

Selviytymistarinansa lomassa Castrén läpivalaisee suomalaisen työelämän raadollisuutta, alkoholi- ja päihdehoidon myyttejä sekä stigmoja, joita alkoholismiin liitetään. Castrénin mukaan naisten alkoholismi on edelleen tabu, ja vaiettu aihe pakotti kirjoittamaan kirjan.

– Halusin poistaa häpeää, jota naiset tuntevat kamppaillessaan alkoholiongelmansa kanssa. Toivon, että lukijat alkaisivat pohtia, mistä hyvä elämä oikeasti muodostuu. Raitistuminen on haastava prosessi, mutta se johtaa eheytymiseen. Ihminen vapautuu olemaan se mikä on, hän kertoo.

Riitta Castrén (s. 1955) on pitkän linjan aikakauslehtitoimittaja. Hän asuu Espoossa ja kirjoittaa suosittua Pullopostia kunnon naiselta -blogia. Läpivalaisu on hänen esikoisteoksensa.

Riitta Castrén: Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille
Saatavilla sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Riitta Castrén, kuva Kirsi Tuura / A-lehdet
Riitta Castrén: Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille (Gummerus), kansi: Jenni Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.

Mediatiedote: Uusi Sanakirja.fi PREMIUM sopii myös vaativalle sanakirjan käyttäjälle31.8.2017 08:20Tiedote

Sanakirja.fi on kotimainen sanakirja- ja sanojenoppimispalvelu. Palvelu laajentui roimasti, kun vaativiin sanakirjatarpeisiin kehitetty Sanakirja.fi PREMIUM julkaistiin kesällä. Sanakirja.fi PREMIUM sisältää korkealaatuisiin MOT®-sanakirjoihin perustuvat, kattavat suursanakirjat suomesta englantiin, ruotsiin, saksaan ja ranskaan. Tällä viikolla Sanakirja.fi PREMIUMiin on lisätty myös yli 450 000 uutta hakusanaa tekniikan ja kaupan aloilta.