Mediatiedote: Riitta Castrénin Läpivalaisu on tunnustuksellinen selviytymistarina alkoholiongelmasta

Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille (Gummerus) kuvaa suoraan ja kaunistelematta alkoholista irrottautuvan naisen kamppailua häpeän, surun ja vanhenemisen kanssa. Samalla se pohtii suomalaista alkoholikulttuuria ja työelämän paineita.

Riitta Castrén, kuva Kirsi Tuura / A-lehdet

"Miten käsittämättömältä tuo kaikki nyt tuntuukaan, irvokkaalta tanssilta viikatemiehen kanssa."

Juominen alkoi salakavalasti. Riitta Castrén rakasti työtään toimittajana, ja alkoholi kuului elämään luonnollisena osana. Viinilasilliset auttoivat käsittelemään työelämän paineita ja yksityiselämän vastoinkäymisiä. Kun Castrén 30-vuotisen työuran jälkeen irtisanottiin, vaihtui viini väkeviin niin, että terveys romahti ja lääkäri kielsi juomasta enää pisaraakaan. Alkoi hidas toipuminen ja vaikeiden asioiden kohtaaminen muun muassa terapiassa.

Selviytymistarinansa lomassa Castrén läpivalaisee suomalaisen työelämän raadollisuutta, alkoholi- ja päihdehoidon myyttejä sekä stigmoja, joita alkoholismiin liitetään. Castrénin mukaan naisten alkoholismi on edelleen tabu, ja vaiettu aihe pakotti kirjoittamaan kirjan.

– Halusin poistaa häpeää, jota naiset tuntevat kamppaillessaan alkoholiongelmansa kanssa. Toivon, että lukijat alkaisivat pohtia, mistä hyvä elämä oikeasti muodostuu. Raitistuminen on haastava prosessi, mutta se johtaa eheytymiseen. Ihminen vapautuu olemaan se mikä on, hän kertoo.

Riitta Castrén (s. 1955) on pitkän linjan aikakauslehtitoimittaja. Hän asuu Espoossa ja kirjoittaa suosittua Pullopostia kunnon naiselta -blogia. Läpivalaisu on hänen esikoisteoksensa.

Riitta Castrén: Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille
Saatavilla sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Riitta Castrén, kuva Kirsi Tuura / A-lehdet
Riitta Castrén: Läpivalaisu – pitkät jäähyväiset alkoholille (Gummerus), kansi: Jenni Noponen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.