Mediatiedote: Ruotsalaiskirja rakentaa Mannerheimista kuvan niin ihmisenä kuin sotasankarinakin

Historioitsija Dag Sebastian Ahlander tarjoilee elämäkerrassaan C.G.E. Mannerheimista monitahoisen kuvan – aina mytologisoidusta sotasankarista tavalliseksi ihmiseksi komplekseineen. Oman kiinnostavuutensa teokseen Gustaf Mannerheimin elämä (Gummerus) tuo tapa, jolla ruotsalaiskirjailija näkee suomalaisten suurmiehen.

Dag Sebastian Ahlander: Gustaf Mannerheimin elämä (Gummerus), kansi: Niclas Schüler
Miten oli mahdollista että suomea huonommin taitava keisarin armeijan upseeri voi nousta pikavauhtia sisällissodan valkoisen armeijan komentajaksi? Dag Sebastian Ahlander kertoo kirjassaan, miten epätodennäköinen C.G.E. Mannerheimin nousu historialliseksi henkilöksi on ollut. Sen rinnalla Ahlander kertoo hienosti myös miehen ihmissuhteista, traagisesta avioliitosta ja lapsista sekä pohtii paljon Mannerheimin ajan Suomea suhteessa muuhun maailmaan – varsinkin Ruotsiin.

Mannerheimista on ilmestynyt lukuisia kirjoja, ja Ahlander perusteli omaa teostaan taannoisessa Sisuradion haastattelussa näin:

– Mikään näistä kirjoista ei mielestäni ollut käsitellyt Mannerheimia ihmisenä koko kirjossaan.

Gustaf Mannerheimin elämä oli 2016 ehdolla Ruotsin suurimman tietokirjapalkinnon Stora fackbokprisetin saajaksi.

Dag Sebastian Ahlander teki pitkän uran Ruotsin ulkoministeriössä ja on kirjoittanut useita historiallisia tietokirjoja, mm. Pyhästä Birgitasta, Alfred Nobelista, Raoul Wallenbergistä sekä Hitleristä ja Stalinista. Gummerus on aikaisemmin julkaissut häneltä teoksen Onnellisten ukkojen käsikirja – 109 keinoa elämän huippuhetkien saavuttamiseksi.

Dag Sebastian Ahlander: Gustaf Mannerheimin elämä
Alkuteos: Gustaf Mannerheim
Suomentaja Paula Autio

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Dag Sebastian Ahlander, kuva: Ulrica Zwenger

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.