Mediatiedote: Ruotsalaiskirja rakentaa Mannerheimista kuvan niin ihmisenä kuin sotasankarinakin

Historioitsija Dag Sebastian Ahlander tarjoilee elämäkerrassaan C.G.E. Mannerheimista monitahoisen kuvan – aina mytologisoidusta sotasankarista tavalliseksi ihmiseksi komplekseineen. Oman kiinnostavuutensa teokseen Gustaf Mannerheimin elämä (Gummerus) tuo tapa, jolla ruotsalaiskirjailija näkee suomalaisten suurmiehen.

Dag Sebastian Ahlander: Gustaf Mannerheimin elämä (Gummerus), kansi: Niclas Schüler
Miten oli mahdollista että suomea huonommin taitava keisarin armeijan upseeri voi nousta pikavauhtia sisällissodan valkoisen armeijan komentajaksi? Dag Sebastian Ahlander kertoo kirjassaan, miten epätodennäköinen C.G.E. Mannerheimin nousu historialliseksi henkilöksi on ollut. Sen rinnalla Ahlander kertoo hienosti myös miehen ihmissuhteista, traagisesta avioliitosta ja lapsista sekä pohtii paljon Mannerheimin ajan Suomea suhteessa muuhun maailmaan – varsinkin Ruotsiin.

Mannerheimista on ilmestynyt lukuisia kirjoja, ja Ahlander perusteli omaa teostaan taannoisessa Sisuradion haastattelussa näin:

– Mikään näistä kirjoista ei mielestäni ollut käsitellyt Mannerheimia ihmisenä koko kirjossaan.

Gustaf Mannerheimin elämä oli 2016 ehdolla Ruotsin suurimman tietokirjapalkinnon Stora fackbokprisetin saajaksi.

Dag Sebastian Ahlander teki pitkän uran Ruotsin ulkoministeriössä ja on kirjoittanut useita historiallisia tietokirjoja, mm. Pyhästä Birgitasta, Alfred Nobelista, Raoul Wallenbergistä sekä Hitleristä ja Stalinista. Gummerus on aikaisemmin julkaissut häneltä teoksen Onnellisten ukkojen käsikirja – 109 keinoa elämän huippuhetkien saavuttamiseksi.

Dag Sebastian Ahlander: Gustaf Mannerheimin elämä
Alkuteos: Gustaf Mannerheim
Suomentaja Paula Autio

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Dag Sebastian Ahlander, kuva: Ulrica Zwenger

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.