Mediatiedote: Ruotsin parhaan rikosromaanin kirjoittanut Camilla Grebe Helsinkiin

Ruotsin suosituimpiin jännityskirjailijoihin lukeutuva Camilla Grebe teki kansainvälisen läpimurron kriitikoiden ja lukijoiden ylistämällä romaanillaan Kun jää pettää alta (Gummerus 2017). Ruotsin dekkariakatemia valitsi nyt suomennetun Lemmikin (Gummerus) viime vuoden parhaaksi rikosromaaniksi. Grebeä on kiitetty muun muassa taiten luoduista ja persoonallisista henkilöhahmoista, näkemyksellisestä yhteiskuntakuvauksesta ja monisyisistä juonikuvioista. Camilla Grebe vierailee Helsingissä 23.–24.8. ja esiintyy Helsingin Taiteiden yössä.

Lemmikki-romaanin tapahtumat sijoittuvat autioituvalle maaseudulle kuvitteelliseen Ormbergin kylään. Teollisuus ja työpaikat ovat kuihtuneet pois ja tilalle on tullut vastaanottokeskus, joka jakaa kyläläisten mielipiteet.

”Elämme synkkiä aikoja. Kotinsa on joutunut jättämään useampi ihminen kuin koskaan aiemmin, ja suuret pakolaisvirrat synnyttävät muukalaisvihaa, konflikteja ja pelkoa. Ormberg ei ole todellinen kylä, mutta samanlaisia on olemassa – kaikkialla ympärillämme. Voi olla, että asut Ormbergissa huomaamatta sitä itse, tai saatat ajaa sen läpi matkalla töihin tai vanhan äitisi luo. Ormberg ei oikeastaan ole maantieteellinen paikka, vaan pikemminkin asenne, joka valtaa alaa, kun suuri muutos on ravisuttanut yhteisöä metsäpalon tavoin”, Grebe kertoo.

”Yksi parhaista – koskaan – lukemistani kirjoista!” – Anna Jansson, kirjailija

”Tunnelma kuin kauhuelokuvasta… Grebe käsittelee kehittämäänsä Ormbergiä ymmärtäväisesti ja herkästi ja onnistuu luomaan jotain täysin uutta huolella rakennetun ja persoonallisen henkilökaartinsa avulla.”
– Lotta Olsson, Dagens Nyheter

Camilla Grebe
Ruotsalaisen Camilla Greben (s. 1968) Kun jää pettää alta julkaistiin suomeksi vuonna 2017, se on käännetty yli 20 kielelle, ja sen elokuvaoikeudet on myyty. Lemmikki on sen itsenäinen jatko-osa. Grebeltä on suomennettu myös Moskova noir -trilogia, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Paul Leander-Engströmin kanssa. Trilogiaan pohjautuva tv-sarja The Conductor tulee katsottavaksi suoratoistopalvelu C Moreen vuoden 2019 alussa, ja se esitetään myöhemmin myös MTV:n kanavilla.

Camilla Grebe, Lemmikki
alkuteos Husdjuret
suomentanut Sari Kumpulainen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Lemmikki
Camilla Grebe, kuva: Anna-Lena Ahlström

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.