Mediatiedote: Ruotsin parhaan rikosromaanin kirjoittanut Camilla Grebe Helsinkiin

Ruotsin suosituimpiin jännityskirjailijoihin lukeutuva Camilla Grebe teki kansainvälisen läpimurron kriitikoiden ja lukijoiden ylistämällä romaanillaan Kun jää pettää alta (Gummerus 2017). Ruotsin dekkariakatemia valitsi nyt suomennetun Lemmikin (Gummerus) viime vuoden parhaaksi rikosromaaniksi. Grebeä on kiitetty muun muassa taiten luoduista ja persoonallisista henkilöhahmoista, näkemyksellisestä yhteiskuntakuvauksesta ja monisyisistä juonikuvioista. Camilla Grebe vierailee Helsingissä 23.–24.8. ja esiintyy Helsingin Taiteiden yössä.

Lemmikki-romaanin tapahtumat sijoittuvat autioituvalle maaseudulle kuvitteelliseen Ormbergin kylään. Teollisuus ja työpaikat ovat kuihtuneet pois ja tilalle on tullut vastaanottokeskus, joka jakaa kyläläisten mielipiteet.

”Elämme synkkiä aikoja. Kotinsa on joutunut jättämään useampi ihminen kuin koskaan aiemmin, ja suuret pakolaisvirrat synnyttävät muukalaisvihaa, konflikteja ja pelkoa. Ormberg ei ole todellinen kylä, mutta samanlaisia on olemassa – kaikkialla ympärillämme. Voi olla, että asut Ormbergissa huomaamatta sitä itse, tai saatat ajaa sen läpi matkalla töihin tai vanhan äitisi luo. Ormberg ei oikeastaan ole maantieteellinen paikka, vaan pikemminkin asenne, joka valtaa alaa, kun suuri muutos on ravisuttanut yhteisöä metsäpalon tavoin”, Grebe kertoo.

”Yksi parhaista – koskaan – lukemistani kirjoista!” – Anna Jansson, kirjailija

”Tunnelma kuin kauhuelokuvasta… Grebe käsittelee kehittämäänsä Ormbergiä ymmärtäväisesti ja herkästi ja onnistuu luomaan jotain täysin uutta huolella rakennetun ja persoonallisen henkilökaartinsa avulla.”
– Lotta Olsson, Dagens Nyheter

Camilla Grebe
Ruotsalaisen Camilla Greben (s. 1968) Kun jää pettää alta julkaistiin suomeksi vuonna 2017, se on käännetty yli 20 kielelle, ja sen elokuvaoikeudet on myyty. Lemmikki on sen itsenäinen jatko-osa. Grebeltä on suomennettu myös Moskova noir -trilogia, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Paul Leander-Engströmin kanssa. Trilogiaan pohjautuva tv-sarja The Conductor tulee katsottavaksi suoratoistopalvelu C Moreen vuoden 2019 alussa, ja se esitetään myöhemmin myös MTV:n kanavilla.

Camilla Grebe, Lemmikki
alkuteos Husdjuret
suomentanut Sari Kumpulainen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Lemmikki
Camilla Grebe, kuva: Anna-Lena Ahlström

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.