Mediatiedote: Satu Lepistön psykologinen romaani kertoo poliisimiehen ja nuoren tytön epäsovinnaisesta suhteesta

Satu Lepistön tummasävyinen esikoisromaani Lintutarha (Gummerus) tutkii vallankäyttöä ja moraalisten rajojen ylittämistä. Poliisin ja nuoren tytön suhde alkaa traagisesta tapahtumasta, ja kumpikin poimii oman totuutensa muistojen kakofoniasta. Kuka on väärässä? Kuka muistaa oikein?

Satu Lepistö, kuva: Marek Sabogal

Laura on vasta 14-vuotias, kun hänen äitinsä ottaa itseltään hengen. Sosiaaliviranomaiset vievät Lauran isälleen, mutta tyttö ei tunne entistä kotiaan. Laura haluaa päästä pois vankilastaan – isänsä lintutarhasta. Anssi Ilmari Heino on poliisi, joka haluaa auttaa Lauraa ja päätyy samalla rikkomaan hänen varassaan elävien ihmisten luottamuksen.

Lintutarha on psykologinen romaani hapertuneesta identiteetistä, muistamisen vaikeudesta ja valheista, joita kerromme itsellemme. Satu Lepistön vimmaisessa tarinassa on kyse myös vallankäytöstä ja rajojen ylittämisestä. Romaani tallentaa keskenään riitelevien muistojen tarinan kuin lyyrinen kamera.

Satu Lepistölle kirjoittaminen oli alkujaan tapa muistaa: kieli tallensi tapahtumat sekä niihin liittyvän tunteen.

– Pohdin kirjoittamisessani paljon sitä, kuinka paljon meissä ihmisissä tapahtuu tunteen ja vietin tasolla ja kuinka paljon siitä oikeasti kantautuu tietoisuuteen. Mitä tapahtumista jälkikäteen muistaa ja itselleen kertoo, hän sanoo.

Satu Lepistö (s. 1976) on Tampereella asuva kirjailija ja sanataideohjaaja. Hän on julkaissut kaksi runoteosta: Pohjoinen (2013) ja Kielilläpuhuja (2014). Lintutarha on hänen esikoisromaaninsa.

Satu Lepistö: Lintutarha
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Satu Lepistö, kuva: Marek Sabogal
Satu Lepistö: Lintutarha, kansi: Jenni Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.