Mediatiedote: Satu Lepistön psykologinen romaani kertoo poliisimiehen ja nuoren tytön epäsovinnaisesta suhteesta

Satu Lepistön tummasävyinen esikoisromaani Lintutarha (Gummerus) tutkii vallankäyttöä ja moraalisten rajojen ylittämistä. Poliisin ja nuoren tytön suhde alkaa traagisesta tapahtumasta, ja kumpikin poimii oman totuutensa muistojen kakofoniasta. Kuka on väärässä? Kuka muistaa oikein?

Satu Lepistö, kuva: Marek Sabogal

Laura on vasta 14-vuotias, kun hänen äitinsä ottaa itseltään hengen. Sosiaaliviranomaiset vievät Lauran isälleen, mutta tyttö ei tunne entistä kotiaan. Laura haluaa päästä pois vankilastaan – isänsä lintutarhasta. Anssi Ilmari Heino on poliisi, joka haluaa auttaa Lauraa ja päätyy samalla rikkomaan hänen varassaan elävien ihmisten luottamuksen.

Lintutarha on psykologinen romaani hapertuneesta identiteetistä, muistamisen vaikeudesta ja valheista, joita kerromme itsellemme. Satu Lepistön vimmaisessa tarinassa on kyse myös vallankäytöstä ja rajojen ylittämisestä. Romaani tallentaa keskenään riitelevien muistojen tarinan kuin lyyrinen kamera.

Satu Lepistölle kirjoittaminen oli alkujaan tapa muistaa: kieli tallensi tapahtumat sekä niihin liittyvän tunteen.

– Pohdin kirjoittamisessani paljon sitä, kuinka paljon meissä ihmisissä tapahtuu tunteen ja vietin tasolla ja kuinka paljon siitä oikeasti kantautuu tietoisuuteen. Mitä tapahtumista jälkikäteen muistaa ja itselleen kertoo, hän sanoo.

Satu Lepistö (s. 1976) on Tampereella asuva kirjailija ja sanataideohjaaja. Hän on julkaissut kaksi runoteosta: Pohjoinen (2013) ja Kielilläpuhuja (2014). Lintutarha on hänen esikoisromaaninsa.

Satu Lepistö: Lintutarha
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Satu Lepistö, kuva: Marek Sabogal
Satu Lepistö: Lintutarha, kansi: Jenni Noponen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.