Mediatiedote: Seleesian näkijä jatkaa ajankohtaisiin teemoihin tarttuvaa huikeaa fantasiasarjaa

Erika Vikin Seleesian näkijä (Gummerus) on toinen osa kotimaisessa Kaksosauringot-trilogiassa. Teos tarjoaa seikkailua, ruudinsavua sekä tappavaa tulta ja syvältä kumpuavaa taikuutta. Erika Vik vierailee Hel-YA!-nuortenkirjallisuustapahtumassa 5.8.2017 ja Worldconissa 9.–13.8.2017.

Seleesian näkijä (kansi: Erika Vik; sarja-asu: Jenni Noponen)

Varjomaailman virtaukset ovat muuttuneet ja amargundit paenneet huonojen tuulien edeltä. Corildon ja Aleia ovat saapuneet Seleesiaan selvittämään, mistä Aleian lumouksessa on kyse ja miten sen voi murtaa. Vuosien jälkeen kotiseudulleen palannut Corildon kamppailee menneisyytensä kanssa. Dwyrin mantereella, meren toisella puolen, Esme koettaa suojella elämänsä suurinta rakkautta ja pitää nuoren Mateon hengissä.

Tapahtumia varjostavat villit huhut tulilinnuista, jotka karkotettiin puoli vuosisataa sitten. Ihmisten maailmassa valmistellaan suunnitelmia, jotka asettavat koko Seleesian tulevaisuuden vaakalaudalle. Kaiken tämän keskellä on Aleia, joka vaistoaa seleesien toisen pulssin. Mitä tapahtuu, jos lumouksen saakin murrettua? Voiko hän olla uhka seleeseille?

Seleesian näkijä on mukaansatempaava fantasiaromaani viholliskuvien murtamisesta, vaikutusvaltaisten vastuusta, syyllisyydestä ja anteeksiannosta. Kirja on jatkoa kiitetylle Hän sanoi nimekseen Aleia -romaanille. Sarjan verkkosivu, www.seleesia.com, tarjoaa lisätietoa trilogian maailmasta, olennoista ja kansakuntien historiasta.

’Hän sanoi nimekseen Aleia’ vie lujasti mennessään. – – Kirja on samaan aikaan sekä taianomainen että uskottava, eikä tämän mielenkiintoisesti alkaneen trilogian toista osaa malttaisi odottaa. Erika Vik on varmasti nimi, josta tulemme vielä kuulemaan.
– Savon Sanomat

Erika Vik (s. 1982) on pääkaupunkiseudulla asuva graafinen suunnittelija, kuvittaja, yrittäjä ja taiteen maisteri. Hän pitää arvoituksellisista tarinoista, sinisistä eläimistä sekä villin lännen elokuvien jylhistä maisemista. Vik kirjoittaa mieluiten kohtalokkaista miehistä ja määrätietoisista naisista.

Erika Vik:
Seleesian näkijä
Ilmestyy viikolla 31
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Seleesian näkijä (kansi: Erika Vik; sarja-asu: Jenni Noponen)
Erika Vik (kuva: Liisa Valonen)

Mediatiedote: Han Kangin romaani Ihmisen teot on vahva väkivallan vastainen puheenvuoro23.1.2018 08:51Tiedote

Vuonna 1980 armeija tukahdutti verisesti eteläkorealaisessa Gwangjun kaupungissa hallintoa vastaan protestoineiden opiskelijoiden mielenilmauksen. Ihmisen teot (Gummerus) perustuu tähän tositapahtumaan, ja Han Kang päästää kirjassaan ääneen kansannousussa vaiennetut. Hän kuvaa väkivaltaiset tapahtumat kuulaalla kielellä ja näyttää ihmisyydestä sekä sen kauhistuttavuuden että ihmeellisen toiveikkuuden. Romaani vetoaa syvästi tunteisiin ja osoittaa, miten pitkä kaiku brutaaleilla teoilla on. Ihmisen teot on Vegetaristi-romaanillaan (Gummerus 2017) kansainvälisen läpimurron tehneen kirjailijan toinen suomennettu teos.

Mediatiedote: Esikoisjännäri kaahaa Saab 96:lla läpi ABC-Suomen16.1.2018 09:28Tiedote

Mitä tapahtuu, kun dopingkohussa ryvettyneen entisen huippujuoksijan, Boy Elävän etsivätoimisto saa toimeksiannon Suomen rikkaimmalta mieheltä? Kuka yrittää estää tutkimusten etenemisen? Miten tarinaan liittyy äänitearkistosta löytynyt Anja, joka kertoo tulleensa vuodesta 1961? Janne Mäkelän Juoksu aikaa vastaan (Gummerus) on taitavasti rakennettu jännitysromaani, jonka tapahtumien taustalla soi jazz.

Mediatiedote: Uusi koskettava YA-romaani ilmiömäisen suositun DIMILY-trilogian kirjoittaneelta Estelle Maskamelta9.1.2018 09:00Tiedote

Heittäydy, jos uskallat (Gummerus) on skotlantilaisen Estelle Maskamen (s. 1997) uusi YA-romaani kahdesta kovia kokeneesta nuoresta, surun repivästä voimasta ja rohkeudesta rakastaa. 13-vuotiaasta asti kirjoittaneella Maskamella on laaja, uskollinen fanikunta ympäri maailmaa. Vuonna 2016 hän voitti Young Scot Arts Awardin ja oli Romantic Novel of the Year -kilpailun YA-sarjan finalisti. Maskame vieraili Suomessa 2016.

Mediatiedote: Anna-Liisa Ahokummun herkkävireinen esikoisromaani soi kauniisti mollissa8.1.2018 11:21Tiedote

Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa (Gummerus) on tarina perhosista, pakkomielteistä ja pintaan pyrkivistä perhesalaisuuksista. Anna-Liisa Ahokummun esikoisromaani koostuu kolmestatoista erilaisesta luvusta, kolmestatoista sinfoniasta, joiden joukossa on niin kertovaa tekstiä, kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä kuin arkistohaastatteluja. Ahokumpu kuljettaa tarinaa tyylilajia taitavasti vaihtaen ja johdattaa lukijan 1940-luvun sotavuosista 1980-luvulle.