Mediatiedote: Seleesian näkijä jatkaa ajankohtaisiin teemoihin tarttuvaa huikeaa fantasiasarjaa

Erika Vikin Seleesian näkijä (Gummerus) on toinen osa kotimaisessa Kaksosauringot-trilogiassa. Teos tarjoaa seikkailua, ruudinsavua sekä tappavaa tulta ja syvältä kumpuavaa taikuutta. Erika Vik vierailee Hel-YA!-nuortenkirjallisuustapahtumassa 5.8.2017 ja Worldconissa 9.–13.8.2017.

Seleesian näkijä (kansi: Erika Vik; sarja-asu: Jenni Noponen)

Varjomaailman virtaukset ovat muuttuneet ja amargundit paenneet huonojen tuulien edeltä. Corildon ja Aleia ovat saapuneet Seleesiaan selvittämään, mistä Aleian lumouksessa on kyse ja miten sen voi murtaa. Vuosien jälkeen kotiseudulleen palannut Corildon kamppailee menneisyytensä kanssa. Dwyrin mantereella, meren toisella puolen, Esme koettaa suojella elämänsä suurinta rakkautta ja pitää nuoren Mateon hengissä.

Tapahtumia varjostavat villit huhut tulilinnuista, jotka karkotettiin puoli vuosisataa sitten. Ihmisten maailmassa valmistellaan suunnitelmia, jotka asettavat koko Seleesian tulevaisuuden vaakalaudalle. Kaiken tämän keskellä on Aleia, joka vaistoaa seleesien toisen pulssin. Mitä tapahtuu, jos lumouksen saakin murrettua? Voiko hän olla uhka seleeseille?

Seleesian näkijä on mukaansatempaava fantasiaromaani viholliskuvien murtamisesta, vaikutusvaltaisten vastuusta, syyllisyydestä ja anteeksiannosta. Kirja on jatkoa kiitetylle Hän sanoi nimekseen Aleia -romaanille. Sarjan verkkosivu, www.seleesia.com, tarjoaa lisätietoa trilogian maailmasta, olennoista ja kansakuntien historiasta.

’Hän sanoi nimekseen Aleia’ vie lujasti mennessään. – – Kirja on samaan aikaan sekä taianomainen että uskottava, eikä tämän mielenkiintoisesti alkaneen trilogian toista osaa malttaisi odottaa. Erika Vik on varmasti nimi, josta tulemme vielä kuulemaan.
– Savon Sanomat

Erika Vik (s. 1982) on pääkaupunkiseudulla asuva graafinen suunnittelija, kuvittaja, yrittäjä ja taiteen maisteri. Hän pitää arvoituksellisista tarinoista, sinisistä eläimistä sekä villin lännen elokuvien jylhistä maisemista. Vik kirjoittaa mieluiten kohtalokkaista miehistä ja määrätietoisista naisista.

Erika Vik:
Seleesian näkijä
Ilmestyy viikolla 31
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Seleesian näkijä (kansi: Erika Vik; sarja-asu: Jenni Noponen)
Erika Vik (kuva: Liisa Valonen)

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.