Mediatiedote: Selja Ahavan uutuus on rehellinen ja kaunis romaani kipeästä luopumisesta

9.8.2017 12:56 | Gummerus

On lauseita, jotka jakavat ajan kahtia. Yhdellä tällaisella nainen menettää miehensä. Selja Ahavan Ennen kuin mieheni katoaa (Gummerus) on romaani naisesta, joka haluaa merkitä miehensä muistiin ja tallettaa jokaisen yksityiskohdan menetyksensä karttaan.

Selja Ahava, kuva: Liisa Valonen

"Mieheni vetää henkeä. Niin kuin tehdään, kun ollaan sanomassa jotain, mikä muuttaa kaiken. Ilma kohoaa rintaan, pysähtyy hetkeksi ja purkautuu sitten pois. Ja tämän hän sanoo:
 – Olen oikeastaan aina halunnut olla nainen.
Näin sanoo mieheni, neljäkymmentä vuotta myöhässä."

Nainen seuraa, miten miestä on päivä päivältä vähemmän ja kuinka sekä tuleva että mennyt romahtavat tuntemattomaan – kuin laivat, jotka tippuvat kartan reunalta. Nainen haluaa merkitä miehen muistiin ja todistaa, että hänellä oli kerran mies. Mutta kuvien päälle lipuu toisia kuvia: Kolumbus suutelemassa Intian hiekkaa. Kolumbus piirtämässä karttaa, joka asettaa vuoret, saaret ja satamat paikoilleen. Kolumbus huutamassa myrskyyn: ”Intia oli siellä!”

– Minulle oli alusta asti selvää, että tarvitsen kirjaan nämä kaksi kuvakokoa: tarkkaan rajatun lähikuvan mutta myös tämän toisen – ajallisesti ja maantieteellisesti aukeavan laajakuvan. Että on kyse kummankin kokoluokan asiasta, Selja Ahava kertoo uuden romaaninsa synnystä.

– Ehkä koko kirja on oikeastaan yritys hahmottaa sitä mitä katosi, mureni. Se liittyy elämässä olemiseen, siihen mitä ihminen itsestään, toisista ja maailmasta tietää tai olettaa, millaisiin asioihin ihminen luottaa ja minkä varaan olemistaan laskee. Ja mitä tapahtuu kun sellaiset oletukset romahtavat. Kirja kuvaa ajanjaksoa, jolloin sellainen murentuminen tapahtuu, yksilön elämässä mutta myös historiassa, hän jatkaa.

Ennen kuin mieheni katoaa on brutaalin rehellinen tutkielma todellisuuden odottamattomasta luonteesta ja kipeästä luopumisesta. Selja Ahavan voimakas mutta pakoton ilmaisu tekee uskomattomasta tarinasta ja inhimillisestä tragediasta unohtumatonta romaanitaidetta.

"Vakuuttava ja vaikuttava kaunokirjallinen teos aiheesta, jonka käsittelyssä puoliso on yleensä jätetty sivurooliin. … Koskettaa syvästi toisellakin lukukerralla." 5/5. Aamulehti

"(Ahava) luo fantastista ja runollista kerrontataidetta omakohtaisesta traagisesta aiheestaan. Taidetta suurella alkukirjaimella. Ehkä tämän vuoden kaunein ja taiteellisin lukemani." Kirja vieköön -blogi

"Yksi syksyn vahvimmista romaaneista. Menetys, suru, viha, raivo, hiljaisuus: Ahavalla on taito kirjoittaa tunteet auki. Ja kun hän sen tekee, syntyy sekä sanataidetta parhaimmillaan että mitä henkilökohtaisin tarina." Lumiomena-blogi

Selja Ahava (s. 1974) on kirjailija ja käsikirjoittaja. Ahavan esikoisromaani Eksyneen muistikirja (2010) oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas, ja hänelle myönnettiin siitä Laila Hirvisaaren rahaston apuraha. Toinen romaani Taivaalta tippuvat asiat sai EU:n kirjallisuuspalkinnon ja oli Finlandia-palkinnon ja Tulenkantaja-vientikirjapalkinnon ehdokkaana. Ahavan teosten käännösoikeudet on myyty yhteensä kahteentoista maahan.

Selja Ahava: Ennen kuin mieheni katoaa
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Selja Ahava, kuva: Liisa Valonen
Selja Ahava: Ennen kuin mieheni katoaa, kansi: Jenni Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.

Mediatiedote: Matti Rönkä heittää Tuntemattoman sotilaan hahmot it-firmaan ja veistää huumoria työelämän taisteluista4.8.2017 08:36Tiedote

Mitä tapahtuisi, jos Väinö Linnan jermut joutuisivat kohtaamaan tämän päivän työelämän haasteet? Matti Röngän uutuudessa Ville Koskela on esimiehenä teknologiafirmassa, joka joutuu myllerrykseen muutosjohtaja Tanja Lammion myötä. Yyteet (Gummerus) kommentoi terävän humoristisesti pienen ihmisen selviytymistaistelua matkalaskujärjestelmien, konsulttikielen ja tuotannollis-taloudellisten syiden ristitulessa.

Mediatiedote + kutsu: Kymmenen kirjailijaa päivittää kotimaisia klassikkoja – tervetuloa Jatkuu!-novellikokoelman julkkareihin ke 16.8.3.8.2017 11:08Tiedote

Mitä tapahtuu, kun nykykirjailijat versioivat rakastettuja klassikkoja? Novellikokoelmassa Jatkuu! Fanifiktiota kirjallisuutemme klassikoista (Gummerus) Laura Lindstedt lähettää kertojansa pelastamaan Joel Lehtosen päähenkilön varmalta kuolemalta, ja Anu Kaaja pohtii, mitä tapahtui Tove Janssonin Taikatalven jälkeen. Juha Hurme astelee Alastalon salista Ylistalon huussia kohti, ja Petri Tamminen kirjoittaa Seitsemälle veljekselle uuden päätösluvun. Tervetuloa juhlimaan kirjan julkistamista keskiviikkona 16.8. klo 15 alkaen!