Mediatiedote: Selja Ahavan uutuus on rehellinen ja kaunis romaani kipeästä luopumisesta

On lauseita, jotka jakavat ajan kahtia. Yhdellä tällaisella nainen menettää miehensä. Selja Ahavan Ennen kuin mieheni katoaa (Gummerus) on romaani naisesta, joka haluaa merkitä miehensä muistiin ja tallettaa jokaisen yksityiskohdan menetyksensä karttaan.

Selja Ahava, kuva: Liisa Valonen

"Mieheni vetää henkeä. Niin kuin tehdään, kun ollaan sanomassa jotain, mikä muuttaa kaiken. Ilma kohoaa rintaan, pysähtyy hetkeksi ja purkautuu sitten pois. Ja tämän hän sanoo:
 – Olen oikeastaan aina halunnut olla nainen.
Näin sanoo mieheni, neljäkymmentä vuotta myöhässä."

Nainen seuraa, miten miestä on päivä päivältä vähemmän ja kuinka sekä tuleva että mennyt romahtavat tuntemattomaan – kuin laivat, jotka tippuvat kartan reunalta. Nainen haluaa merkitä miehen muistiin ja todistaa, että hänellä oli kerran mies. Mutta kuvien päälle lipuu toisia kuvia: Kolumbus suutelemassa Intian hiekkaa. Kolumbus piirtämässä karttaa, joka asettaa vuoret, saaret ja satamat paikoilleen. Kolumbus huutamassa myrskyyn: ”Intia oli siellä!”

– Minulle oli alusta asti selvää, että tarvitsen kirjaan nämä kaksi kuvakokoa: tarkkaan rajatun lähikuvan mutta myös tämän toisen – ajallisesti ja maantieteellisesti aukeavan laajakuvan. Että on kyse kummankin kokoluokan asiasta, Selja Ahava kertoo uuden romaaninsa synnystä.

– Ehkä koko kirja on oikeastaan yritys hahmottaa sitä mitä katosi, mureni. Se liittyy elämässä olemiseen, siihen mitä ihminen itsestään, toisista ja maailmasta tietää tai olettaa, millaisiin asioihin ihminen luottaa ja minkä varaan olemistaan laskee. Ja mitä tapahtuu kun sellaiset oletukset romahtavat. Kirja kuvaa ajanjaksoa, jolloin sellainen murentuminen tapahtuu, yksilön elämässä mutta myös historiassa, hän jatkaa.

Ennen kuin mieheni katoaa on brutaalin rehellinen tutkielma todellisuuden odottamattomasta luonteesta ja kipeästä luopumisesta. Selja Ahavan voimakas mutta pakoton ilmaisu tekee uskomattomasta tarinasta ja inhimillisestä tragediasta unohtumatonta romaanitaidetta.

"Vakuuttava ja vaikuttava kaunokirjallinen teos aiheesta, jonka käsittelyssä puoliso on yleensä jätetty sivurooliin. … Koskettaa syvästi toisellakin lukukerralla." 5/5. Aamulehti

"(Ahava) luo fantastista ja runollista kerrontataidetta omakohtaisesta traagisesta aiheestaan. Taidetta suurella alkukirjaimella. Ehkä tämän vuoden kaunein ja taiteellisin lukemani." Kirja vieköön -blogi

"Yksi syksyn vahvimmista romaaneista. Menetys, suru, viha, raivo, hiljaisuus: Ahavalla on taito kirjoittaa tunteet auki. Ja kun hän sen tekee, syntyy sekä sanataidetta parhaimmillaan että mitä henkilökohtaisin tarina." Lumiomena-blogi

Selja Ahava (s. 1974) on kirjailija ja käsikirjoittaja. Ahavan esikoisromaani Eksyneen muistikirja (2010) oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas, ja hänelle myönnettiin siitä Laila Hirvisaaren rahaston apuraha. Toinen romaani Taivaalta tippuvat asiat sai EU:n kirjallisuuspalkinnon ja oli Finlandia-palkinnon ja Tulenkantaja-vientikirjapalkinnon ehdokkaana. Ahavan teosten käännösoikeudet on myyty yhteensä kahteentoista maahan.

Selja Ahava: Ennen kuin mieheni katoaa
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Selja Ahava, kuva: Liisa Valonen
Selja Ahava: Ennen kuin mieheni katoaa, kansi: Jenni Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.