Mediatiedote: Selviämistarina 1950-luvun Neuvosto-Eestistä

Kirjailija Paula Havaste on jo yli 10 vuoden ajan viettänyt kesänsä Saarenmaalla. Samoihin maisemiin sijoittuu hänen uusin romaaninsa Morsiusmalja (Gummerus). Se kuvaa tavallisten saarelaisten elämää aikana, jolloin ystävät oli syytä valita tarkasti, salaisuudet olivat vaarallisia ja matka Siperiaan lyhyt.

Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Vilja ja Villem Talvikin pyörittämä majatalo laajenee, ja kesäksi saapuu Tallinnasta kokonainen filmiryhmä tekemään elokuvaa maaseudun kolhoosielämästä. Vilja on saanut avukseen Tallinnan Kulttuuritalon keittiössä työskennelleen Aiven, joka odottaa lasta. Aive on kokenut kovia ja pelkää miehiä, mutta vähitellen talon askareet ja pihapiiri eläimineen auttavat toipumisessa. Viljaa sekä innostaa että hirvittää entistä isomman vierasjoukon emännöinti. Onneksi naapuriin on muuttanut uusia asukkaita, ja Vilja saa apua uudelta ystävältään Illeltä.

”On valtavan suuri onni, kun löytää aikuisiällä ystävän. Halusin kuvata romaanissani tällaisen ystävyyden syntymistä, sitä mitä siihen kuuluu ja mitä siihen ei kuulu. Neuvosto-Eestissä salaisuudet saattoivat olla hengenvaarallisia, ja ihmisten piti olla tarkkoja siitä keille uskoutuivat”, Havaste kertoo.

Paula Havasteen suosituissa historiallisissa romaaneissa kuvataan elävästi tavallisten ihmisten ja etenkin naisten arkea. Saarenmaa-sarjan edellinen osa Vierashuoneet palkittiin viime vuonna Turun kirjamessuilla Kirja à la Carte -palkinnolla, joka myönnetään ruokateemaa parhaiten käsittelevälle fiktiiviselle teokselle. Myös Morsiusmalja-romaanissa kuvataan herkullisesti maaseudun ruokakulttuuria. Kirjan lopussa on kokoelma 1950-luvun reseptejä.

Paula Havaste, Morsiusmalja

Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal
Morsiusmalja

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.