Mediatiedote: Selviämistarina 1950-luvun Neuvosto-Eestistä

Kirjailija Paula Havaste on jo yli 10 vuoden ajan viettänyt kesänsä Saarenmaalla. Samoihin maisemiin sijoittuu hänen uusin romaaninsa Morsiusmalja (Gummerus). Se kuvaa tavallisten saarelaisten elämää aikana, jolloin ystävät oli syytä valita tarkasti, salaisuudet olivat vaarallisia ja matka Siperiaan lyhyt.

Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Vilja ja Villem Talvikin pyörittämä majatalo laajenee, ja kesäksi saapuu Tallinnasta kokonainen filmiryhmä tekemään elokuvaa maaseudun kolhoosielämästä. Vilja on saanut avukseen Tallinnan Kulttuuritalon keittiössä työskennelleen Aiven, joka odottaa lasta. Aive on kokenut kovia ja pelkää miehiä, mutta vähitellen talon askareet ja pihapiiri eläimineen auttavat toipumisessa. Viljaa sekä innostaa että hirvittää entistä isomman vierasjoukon emännöinti. Onneksi naapuriin on muuttanut uusia asukkaita, ja Vilja saa apua uudelta ystävältään Illeltä.

”On valtavan suuri onni, kun löytää aikuisiällä ystävän. Halusin kuvata romaanissani tällaisen ystävyyden syntymistä, sitä mitä siihen kuuluu ja mitä siihen ei kuulu. Neuvosto-Eestissä salaisuudet saattoivat olla hengenvaarallisia, ja ihmisten piti olla tarkkoja siitä keille uskoutuivat”, Havaste kertoo.

Paula Havasteen suosituissa historiallisissa romaaneissa kuvataan elävästi tavallisten ihmisten ja etenkin naisten arkea. Saarenmaa-sarjan edellinen osa Vierashuoneet palkittiin viime vuonna Turun kirjamessuilla Kirja à la Carte -palkinnolla, joka myönnetään ruokateemaa parhaiten käsittelevälle fiktiiviselle teokselle. Myös Morsiusmalja-romaanissa kuvataan herkullisesti maaseudun ruokakulttuuria. Kirjan lopussa on kokoelma 1950-luvun reseptejä.

Paula Havaste, Morsiusmalja

Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal
Morsiusmalja

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.

Mediatiedote: Filosofi Frank Martelan vastaus elämän tarkoitukseen24.2.2020 13:12:38 EETTiedote

Suomen, tutkimusten mukaan maailman onnellisimman maan, tunnetuimman nykyfilosofin Frank Martelan ajatukset hyvästä elämästä kiinnostavat kansainvälisesti. Uutuuskirja Elämän tarkoitus – Suuntana merkityksellinen elämä (Gummerus) julkaistaan 24.3. samanaikaisesti sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Filosofiasta, psykologiasta ja historiasta ammentavassa kirjassaan Martela tarjoaa uuden tavan ymmärtää kysymys elämän merkityksestä sekä neljä keskeistä polkua, joita kulkemalla jokainen voi kokea elämänsä merkityksellisemmäksi.

Mediatiedote: Sinko olalla Brysselin oikeustalossa – Tuomas Vimman romaanissa räiskitään Euroopan ytimessä20.2.2020 12:30:16 EETTiedote

Riittääkö suomalaisen naisen sisu, kun perässä on Ranskan presidentin lähettämä palkkatappaja? Etelähelsinkiläisen Tuomas Vimman romaanissa Koodinimi Taïga (Gummerus) Korsikan vuoristosta alkanut takaa-ajo huipentuu kirjailijan nykyiseen kotikaupunkiin Brysseliin. Vahvat naiset, kiehtovat miljööt ja nopeat käänteet tekevät kirjasta viihdyttävän jännärin.