Mediatiedote: Siipirikon kuiskaus on Päivi Alasalmen saamelaistrilogian pakahduttava päätösosa

Saamelaisparantaja Soruia on ajautunut ahtaalle: Aanaarin perheet ovat kärsineet verilöylyssä pirkkalaisia vastaan, ja Soruiasta on tullut oman kansansa silmissä hylkiö. Päivi Alasalmen Siipirikon kuiskaus (Gummerus) päättää Saamenmaan kipeää historiaa, rikasta kulttuuria ja aistivoimaista mytologiaa tutkivan romaanisarjan.

Päivi Alasalmi, kuva: Liisa Valonen

"Minusta tuli pelätty. Katsettani kammottiin. Minussa oli merkki, ja se oli kuoleman merkki."

Jokaisesta Aanaarin saamelaisperheestä on tapettu isä, veli tai aviomies pirkkalaisten verilöylyssä, ja Soruia kantaa tapahtuneesta suurta syyllisyyttä. Soruian näkijänkykyjen voimistuessa hänen nimensä alkaa herättää kunnioitusta ja pelkoa. Kun pirkkalaiset palaavat Ruotsin kruunun veronkantajien kanssa, on ylivaltaa mahdoton vastustaa. Soruian kyvyt langettavat hänen ylleen epäilyn, ja kirkon tuomio noituudesta on ankara.

Siipirikon kuiskaus on Päivi Alasalmen historiallisten saamelaisromaanien trilogian päätösosa: Soruian tarinaa on seurattu romaaneissa Joenjoen laulu (2013) ja Pajulinnun huuto (2015). Aistivoimainen romaanisarja herättää eloon saamelaiskulttuurin mystisen luontoyhteyden. Päätösosa kuvaa yhden ihmisen pelotonta taistelua mielivaltaista hallitsijaa vastaan sekä uhrautumista oman kansan ja rakkaiden puolesta. Trilogian maagisen kaunis huipentuma kouraisee sydämestä.

– On haikeaa hyvästellä omat romaanihenkilöt, joiden parissa on viettänyt melkein kymmenen vuotta, Päivi Alasalmi kertoo.
– Mutta on ollut hienoa nähdä, kuinka tänä aikana saamelaiskulttuuri ja saamelaisten omanarvontunto ovat voimistuneet. Lapin ihmisille tärkeät asiat saavat nyt enemmän palstatilaa ja ruutuaikaa. Taistelu jatkuu esimerkiksi Lapin kaivoshankkeita ja Tenojoen uusia kalastusasetuksia vastaan.

Päivi Alasalmi on syntynyt 1966 Haukiputaalla ja asuu nykyisin maaseudulla Tampereen lähistöllä. Hänen tuotantoonsa kuuluu romaaneja, novelleja ja satukirjoja. Alasalmen teoksia on käännetty italiaksi, ranskaksi, sloveeniksi, ruotsiksi ja tanskaksi. Romaani Vainola oli Finlandia-ehdokkaana, ja Alasalmi on palkittu kahtena vuotena Kaarlen palkinnolla.

Päivi Alasalmi: Siipirikon kuiskaus
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Päivi Alasalmi, kuva: Liisa Valonen
Päivi Alasalmi: Siipirikon kuiskaus (Gummerus), kansi: Laura Noponen

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.