Mediatiedote: Siipirikon kuiskaus on Päivi Alasalmen saamelaistrilogian pakahduttava päätösosa

Saamelaisparantaja Soruia on ajautunut ahtaalle: Aanaarin perheet ovat kärsineet verilöylyssä pirkkalaisia vastaan, ja Soruiasta on tullut oman kansansa silmissä hylkiö. Päivi Alasalmen Siipirikon kuiskaus (Gummerus) päättää Saamenmaan kipeää historiaa, rikasta kulttuuria ja aistivoimaista mytologiaa tutkivan romaanisarjan.

Päivi Alasalmi, kuva: Liisa Valonen

"Minusta tuli pelätty. Katsettani kammottiin. Minussa oli merkki, ja se oli kuoleman merkki."

Jokaisesta Aanaarin saamelaisperheestä on tapettu isä, veli tai aviomies pirkkalaisten verilöylyssä, ja Soruia kantaa tapahtuneesta suurta syyllisyyttä. Soruian näkijänkykyjen voimistuessa hänen nimensä alkaa herättää kunnioitusta ja pelkoa. Kun pirkkalaiset palaavat Ruotsin kruunun veronkantajien kanssa, on ylivaltaa mahdoton vastustaa. Soruian kyvyt langettavat hänen ylleen epäilyn, ja kirkon tuomio noituudesta on ankara.

Siipirikon kuiskaus on Päivi Alasalmen historiallisten saamelaisromaanien trilogian päätösosa: Soruian tarinaa on seurattu romaaneissa Joenjoen laulu (2013) ja Pajulinnun huuto (2015). Aistivoimainen romaanisarja herättää eloon saamelaiskulttuurin mystisen luontoyhteyden. Päätösosa kuvaa yhden ihmisen pelotonta taistelua mielivaltaista hallitsijaa vastaan sekä uhrautumista oman kansan ja rakkaiden puolesta. Trilogian maagisen kaunis huipentuma kouraisee sydämestä.

– On haikeaa hyvästellä omat romaanihenkilöt, joiden parissa on viettänyt melkein kymmenen vuotta, Päivi Alasalmi kertoo.
– Mutta on ollut hienoa nähdä, kuinka tänä aikana saamelaiskulttuuri ja saamelaisten omanarvontunto ovat voimistuneet. Lapin ihmisille tärkeät asiat saavat nyt enemmän palstatilaa ja ruutuaikaa. Taistelu jatkuu esimerkiksi Lapin kaivoshankkeita ja Tenojoen uusia kalastusasetuksia vastaan.

Päivi Alasalmi on syntynyt 1966 Haukiputaalla ja asuu nykyisin maaseudulla Tampereen lähistöllä. Hänen tuotantoonsa kuuluu romaaneja, novelleja ja satukirjoja. Alasalmen teoksia on käännetty italiaksi, ranskaksi, sloveeniksi, ruotsiksi ja tanskaksi. Romaani Vainola oli Finlandia-ehdokkaana, ja Alasalmi on palkittu kahtena vuotena Kaarlen palkinnolla.

Päivi Alasalmi: Siipirikon kuiskaus
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Päivi Alasalmi, kuva: Liisa Valonen
Päivi Alasalmi: Siipirikon kuiskaus (Gummerus), kansi: Laura Noponen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.