Mediatiedote: Siipirikon kuiskaus on Päivi Alasalmen saamelaistrilogian pakahduttava päätösosa

Saamelaisparantaja Soruia on ajautunut ahtaalle: Aanaarin perheet ovat kärsineet verilöylyssä pirkkalaisia vastaan, ja Soruiasta on tullut oman kansansa silmissä hylkiö. Päivi Alasalmen Siipirikon kuiskaus (Gummerus) päättää Saamenmaan kipeää historiaa, rikasta kulttuuria ja aistivoimaista mytologiaa tutkivan romaanisarjan.

Päivi Alasalmi, kuva: Liisa Valonen

"Minusta tuli pelätty. Katsettani kammottiin. Minussa oli merkki, ja se oli kuoleman merkki."

Jokaisesta Aanaarin saamelaisperheestä on tapettu isä, veli tai aviomies pirkkalaisten verilöylyssä, ja Soruia kantaa tapahtuneesta suurta syyllisyyttä. Soruian näkijänkykyjen voimistuessa hänen nimensä alkaa herättää kunnioitusta ja pelkoa. Kun pirkkalaiset palaavat Ruotsin kruunun veronkantajien kanssa, on ylivaltaa mahdoton vastustaa. Soruian kyvyt langettavat hänen ylleen epäilyn, ja kirkon tuomio noituudesta on ankara.

Siipirikon kuiskaus on Päivi Alasalmen historiallisten saamelaisromaanien trilogian päätösosa: Soruian tarinaa on seurattu romaaneissa Joenjoen laulu (2013) ja Pajulinnun huuto (2015). Aistivoimainen romaanisarja herättää eloon saamelaiskulttuurin mystisen luontoyhteyden. Päätösosa kuvaa yhden ihmisen pelotonta taistelua mielivaltaista hallitsijaa vastaan sekä uhrautumista oman kansan ja rakkaiden puolesta. Trilogian maagisen kaunis huipentuma kouraisee sydämestä.

– On haikeaa hyvästellä omat romaanihenkilöt, joiden parissa on viettänyt melkein kymmenen vuotta, Päivi Alasalmi kertoo.
– Mutta on ollut hienoa nähdä, kuinka tänä aikana saamelaiskulttuuri ja saamelaisten omanarvontunto ovat voimistuneet. Lapin ihmisille tärkeät asiat saavat nyt enemmän palstatilaa ja ruutuaikaa. Taistelu jatkuu esimerkiksi Lapin kaivoshankkeita ja Tenojoen uusia kalastusasetuksia vastaan.

Päivi Alasalmi on syntynyt 1966 Haukiputaalla ja asuu nykyisin maaseudulla Tampereen lähistöllä. Hänen tuotantoonsa kuuluu romaaneja, novelleja ja satukirjoja. Alasalmen teoksia on käännetty italiaksi, ranskaksi, sloveeniksi, ruotsiksi ja tanskaksi. Romaani Vainola oli Finlandia-ehdokkaana, ja Alasalmi on palkittu kahtena vuotena Kaarlen palkinnolla.

Päivi Alasalmi: Siipirikon kuiskaus
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Päivi Alasalmi, kuva: Liisa Valonen
Päivi Alasalmi: Siipirikon kuiskaus (Gummerus), kansi: Laura Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.

Mediatiedote: Uusi Sanakirja.fi PREMIUM sopii myös vaativalle sanakirjan käyttäjälle31.8.2017 08:20Tiedote

Sanakirja.fi on kotimainen sanakirja- ja sanojenoppimispalvelu. Palvelu laajentui roimasti, kun vaativiin sanakirjatarpeisiin kehitetty Sanakirja.fi PREMIUM julkaistiin kesällä. Sanakirja.fi PREMIUM sisältää korkealaatuisiin MOT®-sanakirjoihin perustuvat, kattavat suursanakirjat suomesta englantiin, ruotsiin, saksaan ja ranskaan. Tällä viikolla Sanakirja.fi PREMIUMiin on lisätty myös yli 450 000 uutta hakusanaa tekniikan ja kaupan aloilta.