Mediatiedote: Tällainenko on ihminen - sata vuotta Primo Levin syntymästä

Tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta kirjailija Primo Levin syntymästä. Primo Levi tuli tunnetuksi dokumentoidessaan toisen maailmansodan aikaisia kokemuksiaan keskitysleirillä kirjassa Tällainenko on ihminen (Gummerus). Levi oli 24-vuotias, kun hänet vietiin Auschwitzin keskitysleiriin. Hän oli yksi kahdestakymmenestä italian-juutalaisesta, jotka selvisivät hengissä.

Kirjassa Tällainenko on ihminen Primo Levi kutsuu lukijan elämään kanssaan keskitysleirin kokemukset, jotka ylittävät ihmisen käsityskyvyn. Rauhallisesti ja kiihkoilematta hän kertoo sen, minkä näkee. Käsittämättömän julmuuden keskeltä kohoaa voimakas inhimillisyyden puolustuspuhe, joka on ajankohtaisempi kuin koskaan. Mitä me olemme toinen toisillemme, mitä tarkoittaa olla ihminen? Tällaisiako me olemme?

”Ajatuksissamme, hetkeksi kaukana raakalaisuudesta ja lyönneistä, voimme sulkeutua omaan itseemme, ja silloin meille käy selväksi, ettemme palaa täältä. Olemme matkustaneet tänne sinetöidyissä vaunuissa, olemme nähneet naisemme ja lapsemme lähtevän matkalle olemattomuuteen, orjina olemme marssineet sata kertaa eteenpäin ja takaisin mykkinä väsymyksestä, uupuneina sielussamme kuin olisimme joutuneet nimettömään kuolemaan. Emme palaa. Kukaan ei ole lähtevä, ei kukaan joka voisi kuljettaa maailmalle omassa lihassaan pahan tiedon siitä, mitä Auschwitzissa ihminen on tehnyt ihmistä vastaan.”

Primo Levi
Kirjailija Primo Levin (1919–1987) syntymästä on kulunut sata vuotta 31.7.2019. Hänen tunnetuin teoksensa Tällainenko on ihminen on yksi vaikuttavimmista dokumenteista, joita toisesta maailmansodasta on kirjoitettu.

Primo Levi, Tällainenko on ihminen
alkuteos Se questo è un uomo
suomentanut Tapio Hiisivaara

Lisätietoja, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja,
rosa-maria.kari@gummerus.fi,p. 050 477 9332

Tällainenko on ihminen

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.