Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Kalle Päätalo: Ihmisiä telineillä (ilmestynyt)
Ihmisiä telineillä on Kalle Päätalon läpimurtoteos, joka ilmestyi ensi kertaa vuonna 1958. Romaani piirtää elämänmakuisen kuvan jälleenrakennusajan Suomesta. Se kertoo Mammonalinnaksi nimetystä kerrostalotyömaasta Tampereella ja sitä pyörittävästä rakennusmestarista Mauno Joensivusta. Juhlapainos pitää sisällään kuvaliitteen sekä katkelman kirjan alkuperäisestä käsikirjoitusversiosta.

Karoliina Timonen: Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset (vedokset 24.6. ilmestyy 19.8.)
Karoliina Timonen kirjoittaa teoksessaan kirjeitä Kalle Päätalon omaelämäkerrallisen Iijoki-sarjan naishahmoille Taivalkoskelle. Timonen pohtii naisen elämää jo kadonneessa maaseutu-Suomessa sekä Päätaloa ja tämän suhdetta naisiin. Kirja nostaa usein sivuutetut Iijoen naiset reilusti esiin.

Antti Heikkinen: Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo (ilmestyy lokakuussa)
Millainen mies Kalle Päätalo oikein oli sukulaisten, työtovereiden ja aikalaisten silmin katsottuna? Entä millaisena Päätalo näyttäytyy nykylukijoille? Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo sukeltaa tutkimusmatkalle Päätalon elämään – sanojen taakse, tekojen, tunnustusten ja muistojen ääreen.

Lisätietoja:
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Kalle Päätalo: Ihmisiä telineillä

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.