Mediatiedote: Teemu Mäen futisrunoja

Miksi ihminen nauttii pelistä? Siksikö, koska pelillä, toisin kuin elämällä, on selvät säännöt ja yksi päämäärä? Taiteen moniottelija Teemu Mäen neljännessä runokokoelmassa Poika ja pallo (Gummerus) pohditaan lapsen suhdetta jalkapalloon, vanhempiin, maailmaan ja elämän kiertokulkuun.

Teemu Mäki, kuva: Marek Sabogal

Poika potkii palloa. / Koko maailma mahtuu palloon: / äiti ja iskä, koulu ja kärpäset, / taivas ja sen takaiset.

Runojen poika tietää varmasti, että futiksen aikana maailma menee raiteilleen, ruoho tuoksuu hurjasti ja maapallo hullaantuu omasta pyörimisliikkeestään. Kokoelman päätösosiossa pallokenttä hiljenee, kun taivaalta sataa lunta.

”Kirjoitin jalkapalloaiheisten runojen sarjan, koska olen katsellut kentän laidalta lasteni futispelejä sekavin tuntein monta vuotta. Samalla olen muistellut omaa lapsuuttani ja miettinyt milloin ja miten ihminen — esimerkiksi minä — oppisi elämään hyvin. Futisrunojen lisäksi kirjassa on kolme rukousta: yksi minulta Joulupukille, toinen Enkeliltä meille, kolmas joltain profeetalta kaikille”, Teemu Mäki kertoo.

Kuvataiteen tohtori Teemu Mäki (s. 1967) on runoilija, esseisti, näytelmäkirjailija, kuvataiteilija ja teatteri- sekä elokuvaohjaaja. Hän on toiminut Aalto-yliopiston kuvataiteiden professorina 2008–2013 ja Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtajana vuodesta 2018 lähtien. Hän on myös futisvanhempi ja kolmen lapsen isä. Helsingissä asuva Mäki on kotoisin Lapualta.

Teemu Mäki, Poika ja pallo

Teemu Mäki, kuva: Marek Sabogal
Poika ja pallo

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.