Mediatiedote: Tietokirjailijapalkinto Jake Nymanille

Kirjailija-musiikkitoimittaja Jake Nymanille on myönnetty Suomen Tietokirjailijat ry:n Tietokirjailijapalkinto. Palkinto myönnetään vuosittain usealle tietokirjailijalle tunnustuksena laajasta ja ansiokkaasta tietoteostuotannosta. Palkinnot ovat suuruudeltaan 8 000 euroa ja ne rahoitetaan Kopioston keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla.

Suomen Tietokirjailijat perustelevat Nymanin valintaa seuraavasti: ”Jake Nyman on populaarimusiikin kävelevä tietosanakirja ja erinomainen tiedon popularisoija, jonka seuraavaa kirjaa hänen uskollinen lukijakuntansa odottaa aina malttamattomana. Nymanin sanoista heijastuu rakkaus musiikkiin ja arvostus musiikin tekijöitä kohtaan.”

Legendaarinen musiikkitoimittaja Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia Ylessä vuodesta 1972 alkaen. Hän on kirjoittanut useita populaarimusiikin tieto- ja hakuteoksia, kuten Kovan päivän ilta (2009), Tähtisumua (2011), Rakas vanha vinyyli (2013) ja Kielletyt levyt (2017). Nyman on saanut useita tunnustuksia uransa aikana. Hänet on palkittu muun muassa Vuoden radiotoimittajana, Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla ja Kaarlen palkinnolla.

Lisää Tietokirjailijapalkinnosta:

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.