Mediatiedote: Uutuusteos avaa Lapin sodan tuntematonta loppunäytöstä, lasten ristiretkeä

Kun muu Suomi kulki jo kohti rauhanaikaa, Käsivarressa 600 nuorta suomalaista kävi vielä asemasotaa saksalaisia vastaan. Nuorukaisten puoli vuotta kestänyt sotatie sai aikalaisiltaan nimen ”lasten ristiretki”. Mika Kuljun uusi tietokirja Käsivarren sota (Gummerus) avaa vähemmän tunnetuksi jääneitä Lapin sodan tapahtumia silminnäkijäkertomusten valossa.

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela

Lapin sodan rajuin taisteluvaihe kesti vain lokakuun 1944, mutta viimeiset saksalaiset poistuivat Käsivarren alueelta vasta huhtikuussa 1945. Mitä tuon puolen vuoden aikana tapahtui, sitä avaa uutuustietokirja Käsivarren sota – lasten ristiretki 1944–1945. Kirja kertaa Lapin sodan tapahtumia ja kertoo ensi kertaa tässä laajuudessa lasten ristiretken tarinan.

Sotatapahtumien lisäksi kirjassa kerrotaan, mitä tapahtui samaan aikaan muualla Suomessa ja maailmalla. Valvontakomissio istui Helsingissä, ja maaliskuussa pidettiin eduskuntavaalit. Liittoutuneet kävivät kilpajuoksua kohti Berliiniä. Saksa antautui vain pari viikkoa sen jälkeen, kun viimeinen Wehrmachtin sotilas oli jättänyt Suomen maaperän.

Teoksen vahva kertojaääni on Käsivarren taistelujen kemiläinen luutnantti Martti Takkinen (1919–2008), jonka silminnäkijäkertomukset julkaistaan nyt ensimmäisen kerran. Takkisen tytär Eeva-Liisa Hietala lähetti isänsä nauhalle puhutut muistelmat Lapin sodasta kirjailija Mika Kuljulle.

Takkisen lisäksi esille nousevat myös muut uudet lähdemiehet. Silminnäkijöiden kertomusten mukaan suomalaiset kävivät helmikuussa 1945 taistelun Norjan puolella, mikä on uusi tieto suomalaisessa sotahistoriassa. Tuossa taistelussa jäi koko joukko suomalaisia saksalaisten vangiksi. Taistelu sinänsä ja sen lopputulos ovat kyllä olleet tiedossa, mutta sen yksityiskohdat saavat kirjassa uudenlaisen perspektiivin, Mika Kulju kertoo.

Historioitsija, FM Mika Kulju (s. 1969) on kirjoittanut tietokirjoja vuodesta 1997 lähtien. Hänen tuotantoonsa kuuluvat muun muassa Raatteen tie (2007), Tornion maihinnousu 1944 (2009) ja Kohtalona Tali-Ihantala (2014). Aiemmin tänä syksynä ilmestyi myös hänen suosittuun tv-ohjelmaan pohjautuva kirjansa Eränkävijät.

Mika Kulju: Käsivarren sota – lasten ristiretki 1944–1945
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Käsivarren sota – lasten ristiretki 1944–1955 (Gummerus); kansi: Susanna Appel

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.

Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista10.9.2018 11:16Tiedote

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.