Mediatiedote: Uutuusteos avaa Lapin sodan tuntematonta loppunäytöstä, lasten ristiretkeä

Kun muu Suomi kulki jo kohti rauhanaikaa, Käsivarressa 600 nuorta suomalaista kävi vielä asemasotaa saksalaisia vastaan. Nuorukaisten puoli vuotta kestänyt sotatie sai aikalaisiltaan nimen ”lasten ristiretki”. Mika Kuljun uusi tietokirja Käsivarren sota (Gummerus) avaa vähemmän tunnetuksi jääneitä Lapin sodan tapahtumia silminnäkijäkertomusten valossa.

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela

Lapin sodan rajuin taisteluvaihe kesti vain lokakuun 1944, mutta viimeiset saksalaiset poistuivat Käsivarren alueelta vasta huhtikuussa 1945. Mitä tuon puolen vuoden aikana tapahtui, sitä avaa uutuustietokirja Käsivarren sota – lasten ristiretki 1944–1945. Kirja kertaa Lapin sodan tapahtumia ja kertoo ensi kertaa tässä laajuudessa lasten ristiretken tarinan.

Sotatapahtumien lisäksi kirjassa kerrotaan, mitä tapahtui samaan aikaan muualla Suomessa ja maailmalla. Valvontakomissio istui Helsingissä, ja maaliskuussa pidettiin eduskuntavaalit. Liittoutuneet kävivät kilpajuoksua kohti Berliiniä. Saksa antautui vain pari viikkoa sen jälkeen, kun viimeinen Wehrmachtin sotilas oli jättänyt Suomen maaperän.

Teoksen vahva kertojaääni on Käsivarren taistelujen kemiläinen luutnantti Martti Takkinen (1919–2008), jonka silminnäkijäkertomukset julkaistaan nyt ensimmäisen kerran. Takkisen tytär Eeva-Liisa Hietala lähetti isänsä nauhalle puhutut muistelmat Lapin sodasta kirjailija Mika Kuljulle.

Takkisen lisäksi esille nousevat myös muut uudet lähdemiehet. Silminnäkijöiden kertomusten mukaan suomalaiset kävivät helmikuussa 1945 taistelun Norjan puolella, mikä on uusi tieto suomalaisessa sotahistoriassa. Tuossa taistelussa jäi koko joukko suomalaisia saksalaisten vangiksi. Taistelu sinänsä ja sen lopputulos ovat kyllä olleet tiedossa, mutta sen yksityiskohdat saavat kirjassa uudenlaisen perspektiivin, Mika Kulju kertoo.

Historioitsija, FM Mika Kulju (s. 1969) on kirjoittanut tietokirjoja vuodesta 1997 lähtien. Hänen tuotantoonsa kuuluvat muun muassa Raatteen tie (2007), Tornion maihinnousu 1944 (2009) ja Kohtalona Tali-Ihantala (2014). Aiemmin tänä syksynä ilmestyi myös hänen suosittuun tv-ohjelmaan pohjautuva kirjansa Eränkävijät.

Mika Kulju: Käsivarren sota – lasten ristiretki 1944–1945
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Käsivarren sota – lasten ristiretki 1944–1955 (Gummerus); kansi: Susanna Appel

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.