Mediatiedote: Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari – Aarresaaret-opas avaa Helsingin suosikkisaarten salat

Aarresaaret-opas (Gummerus) summaa hiljattain avautuneiden sotilassaarten historiaa ja luontoelämyksiä. Kokeneen saarioppaan ja palkitun luontokirjailijan Jarmo Niemisen teoksessa on mukana myös kesäkuussa avattu Isosaari.

Jarmo Nieminen: Aarresaaret-opas, Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari

Helsingin edustan Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari ovat olleet osa linnoitusjärjestelmää niin Krimin sodassa, Venäjän vallankumouksessa kuin toisessa maailmansodassakin. Nyt ne ovat avautuneet kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön, viimeisimpänä kesäkuussa Isosaari.

Aarresaaret-opas on kokeneen saarioppaan Jarmo Niemisen kiehtova ja käytännöllinen teos, joka toimii mukana retkellä ja johon voi syventyä sen jälkeen. Opas sisältää historiaa, luontoa, upeita kuvia ja ohjeita kulkemiseen saarten herkissä maisemissa.

Jarmo Niemisen mukaan parasta saarissa on niiden koskematon luonto.
– Sotilaat ovat jättäneet meille upean luontosaariston. Saarilla on myös paljon kulttuurihistoriaa, joka liittyy sotahistorian kautta lähimenneisyyteemme, hän sanoo.

Armeijasaarten luonto on kehittynyt omassa rauhassa: lajistoon kuuluu ainutlaatuista kasvillisuutta, jota on kulkeutunut ihmisten mukana yllättävän kaukaa. Myös eläimistö on saanut elää häiritsemättä.

Jarmo Niemisen (s.1959) kirja Aarresaaret voitti WWF:n Vuoden luontokirja -palkinnon 2014. Hän ylläpitää suosittuja Aarresaaret-sivuja netissä ja Facebookissa ja tekee opastuksia Helsingin edustan sotilassaarille. ”Kirjailijan on tunnettava saaret ja niiden elämä ja historia läpikotaisesti voidakseen kirjoittaa niistä näin tunnelmallisia, mukaansatempaavia tarinoita.” Retkipaikka.fi Aarresaaret-kirjasta.

Jarmo Nieminen: Aarresaaret-opas, Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jarmo Nieminen, Gummerus mainittava käytön yhteydessä

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.