Mediatiedote: Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari – Aarresaaret-opas avaa Helsingin suosikkisaarten salat

Aarresaaret-opas (Gummerus) summaa hiljattain avautuneiden sotilassaarten historiaa ja luontoelämyksiä. Kokeneen saarioppaan ja palkitun luontokirjailijan Jarmo Niemisen teoksessa on mukana myös kesäkuussa avattu Isosaari.

Jarmo Nieminen: Aarresaaret-opas, Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari

Helsingin edustan Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari ovat olleet osa linnoitusjärjestelmää niin Krimin sodassa, Venäjän vallankumouksessa kuin toisessa maailmansodassakin. Nyt ne ovat avautuneet kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön, viimeisimpänä kesäkuussa Isosaari.

Aarresaaret-opas on kokeneen saarioppaan Jarmo Niemisen kiehtova ja käytännöllinen teos, joka toimii mukana retkellä ja johon voi syventyä sen jälkeen. Opas sisältää historiaa, luontoa, upeita kuvia ja ohjeita kulkemiseen saarten herkissä maisemissa.

Jarmo Niemisen mukaan parasta saarissa on niiden koskematon luonto.
– Sotilaat ovat jättäneet meille upean luontosaariston. Saarilla on myös paljon kulttuurihistoriaa, joka liittyy sotahistorian kautta lähimenneisyyteemme, hän sanoo.

Armeijasaarten luonto on kehittynyt omassa rauhassa: lajistoon kuuluu ainutlaatuista kasvillisuutta, jota on kulkeutunut ihmisten mukana yllättävän kaukaa. Myös eläimistö on saanut elää häiritsemättä.

Jarmo Niemisen (s.1959) kirja Aarresaaret voitti WWF:n Vuoden luontokirja -palkinnon 2014. Hän ylläpitää suosittuja Aarresaaret-sivuja netissä ja Facebookissa ja tekee opastuksia Helsingin edustan sotilassaarille. ”Kirjailijan on tunnettava saaret ja niiden elämä ja historia läpikotaisesti voidakseen kirjoittaa niistä näin tunnelmallisia, mukaansatempaavia tarinoita.” Retkipaikka.fi Aarresaaret-kirjasta.

Jarmo Nieminen: Aarresaaret-opas, Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jarmo Nieminen, Gummerus mainittava käytön yhteydessä

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.