Mediatiedote: Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari – Aarresaaret-opas avaa Helsingin suosikkisaarten salat

Aarresaaret-opas (Gummerus) summaa hiljattain avautuneiden sotilassaarten historiaa ja luontoelämyksiä. Kokeneen saarioppaan ja palkitun luontokirjailijan Jarmo Niemisen teoksessa on mukana myös kesäkuussa avattu Isosaari.

Jarmo Nieminen, Gummerus mainittava käytön yhteydessä

Helsingin edustan Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari ovat olleet osa linnoitusjärjestelmää niin Krimin sodassa, Venäjän vallankumouksessa kuin toisessa maailmansodassakin. Nyt ne ovat avautuneet kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön, viimeisimpänä kesäkuussa Isosaari.

Aarresaaret-opas on kokeneen saarioppaan Jarmo Niemisen kiehtova ja käytännöllinen teos, joka toimii mukana retkellä ja johon voi syventyä sen jälkeen. Opas sisältää historiaa, luontoa, upeita kuvia ja ohjeita kulkemiseen saarten herkissä maisemissa.

Jarmo Niemisen mukaan parasta saarissa on niiden koskematon luonto.
– Sotilaat ovat jättäneet meille upean luontosaariston. Saarilla on myös paljon kulttuurihistoriaa, joka liittyy sotahistorian kautta lähimenneisyyteemme, hän sanoo.

Armeijasaarten luonto on kehittynyt omassa rauhassa: lajistoon kuuluu ainutlaatuista kasvillisuutta, jota on kulkeutunut ihmisten mukana yllättävän kaukaa. Myös eläimistö on saanut elää häiritsemättä.

Jarmo Niemisen (s.1959) kirja Aarresaaret voitti WWF:n Vuoden luontokirja -palkinnon 2014. Hän ylläpitää suosittuja Aarresaaret-sivuja netissä ja Facebookissa ja tekee opastuksia Helsingin edustan sotilassaarille. ”Kirjailijan on tunnettava saaret ja niiden elämä ja historia läpikotaisesti voidakseen kirjoittaa niistä näin tunnelmallisia, mukaansatempaavia tarinoita.” Retkipaikka.fi Aarresaaret-kirjasta.

Jarmo Nieminen: Aarresaaret-opas, Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jarmo Nieminen, Gummerus mainittava käytön yhteydessä
Jarmo Nieminen: Aarresaaret-opas, Vallisaari, Kuninkaansaari, Lonna ja Isosaari

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.