Mediatiedote: Vanhemman mahdoton valinta – Clare Mackintoshin omaan perhetragediaan pohjautuva romaani pohtii isoja kysymyksiä

Kolmen menestystrillerin jälkeen Clare Mackintosh kirjoitti sydäntäkääntävän Lopun jälkeen -romaanin (Gummerus) oman elämänsä käännekohdasta. Mikä on moraalisesti oikea ratkaisu, kun vanhemman täytyy päättää oman lapsensa elämän jatkamisesta?

Clare Mackintosh, kuva: Astrid di Crollalanza

Pip ja Max joutuvat mahdottoman valinnan eteen: päättämään vakavasti sairaan poikansa elämästä – tai kuolemasta. Mikä on oikea ratkaisu? Ja mitä tapahtuu, kun aviopari ei ole lapsensa kohtalosta samaa mieltä?

Romaanin lähtökohta pohjautuu Clare Mackintoshin kokemaan tragediaan.
– Vuonna 2006 aviomieheni ja minä jouduimme kohtaamaan mahdottoman valinnan: pitäisimmekö kriittisesti sairaan poikamme elossa vai irrottaisimmeko hänet elämää ylläpitävästä laitteistosta ja antaisimme hänen kuolla. Tämä päätös täytyi tehdä pikaisesti, ja se piti tehdä yhdessä. Kysyin konsultoivalta lääkäriltä, mitä tapahtuisi, jos päätyisimme eri lopputuloksiin emmekä pääsisi yksimielisyyteen. ”Teidän on pakko”, hän sanoi, Mackintosh kirjoittaa jälkisanoissa.

Lopun jälkeen seuraa Maxin ja Pipin elämää ennen raskasta päätöstä – ja sen jälkeen. Romaanissa kulkevat rinnakkain kahden eri valinnan seuraukset, kaksi erilaista elämää. Mackintoshin romaani riipaisee mutta valaa uskoa ihmisen selviytymiskykyyn elämän pimeimpinä hetkinä.

Clare Mackintosh
Brittiläinen Clare Mackintosh työskenteli poliisina kaksitoista vuotta. Hänen esikoisromaaninsa Annoin sinun mennä oli Britanniassa vuoden 2015 parhaiten myynyt esikoisrikoskirja. Sen jälkeen ilmestyneet Minä näen sinut ja Anna minun olla vakiinnuttivat hänen asemansa psykologisen jännityksen mestarina. Mackintosh asuu Walesissa aviomiehensä ja heidän kolmen lapsensa kanssa.

Clare Mackintosh
alkuteos After the End
suomentanut Päivi Pouttu-Delière

Lisätietoja: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: rosa-maria.kari@gummerus.fi

Clare Mackintosh, kuva: Astrid di Crollalanza
Lopun jälkeen

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Embargo 24.1. klo 22: Kaarlen palkinnot Niina Merolle, Antti Heikkiselle ja Marianna Kurtolle24.1.2020 22:00:00 EETTiedote

Gummeruksen Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnetään Niina Merolle romaanista Englantilainen romanssi. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle saa Antti Heikkinen teoksestaan Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Suomentaja Marianna Kurtto saa Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Kaarlen palkinnot on nimetty Gummeruksen vuonna 1872 perustaneen Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta14.1.2020 13:19:45 EETTiedote

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto17.12.2019 14:06:13 EETTiedote

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.