Mediatiedote: Venäläisiä vakoojia, ydinonnettomuuden uhka ja myrkytys – Moskovan mies on todentuntuista yhteiskunnallista jännitystä

Camilla Greben ja Paul Leanderin Moskovan mies (Gummerus) kuvaa terävästi kansainvälistä energiapolitiikkaa ja vilisee venäläisiä vakoojia. Tositapahtumista innoitusta saanut kirja päättää kehutun Moskova noir -kirjasarjan, josta on tekeillä kansainvälisenä yhteistuotantona toteutettava tv-sarja. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy.

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)

Moskovassa vuosia asunut Tom Blixen on palannut Ruotsiin. Hänen tehtävänsä energiayhtiö Swekraftissa on saada Venäjältä Saksaan suunniteltu kaasulinja haarautumaan Ruotsiin. Kun yhtiön toimitusjohtaja sairastuu polonium-myrkytykseen tavattuaan venäläisen virkailijan, työ saa uuden suunnan. Samaan aikaan usea venäläinen nukkuva solu aktivoituu ja rauhanomainen tasapaino maiden välillä on uhattuna. Tilannetta kärjistää yhden agentin toimi fyysikkona ydinvoimalassa, joka sijaitsee Ruotsin maaperällä. Blixenin on löydettävä syyllinen myrkytyksen takana ja estettävä ydinvoimaonnettomuus.

Moskovan mies on moderni agenttitarina ja korkeatasoinen poliittinen trilleri. Teokseen on ammennettu vaikutteita todellisuudesta, joka on tarua ihmeellisempää: Alexander Litvinenkon polonium-myrkytyksestä, Tšernobylin ydinvoimalakatastrofista sekä nukkuvien venäläisagenttien paljastumisesta Yhdysvalloissa. Moskovan mies päättää Moskova noir -sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Pietarin kapellimestari (2015) ja Omskin kauppias (2015). Trilogiasta on tekeillä kahdeksanosainen tv-sarja, jonka ensimmäinen tuotantokausi perustuu Pietarin kapellimestariin ja sijoittuu Venäjälle aikaan, jolloin kommunismi on jo kaatunut ja kapitalismi on tuore järjestelmä. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy, jonka viimeisintä tuotantoa on kiitetty Tom of Finland -elokuva.

Tarina muistuttaa pelottavan paljon tämänhetkistä kansainvälistä todellisuutta.
– Dagens Nyheter

Grebe ja Leander-Engström sommittelevat käänteitä paitsi ovelasti myös jalat maassa pitäen.
– Helsingin Sanomat Omskin kauppiaasta

Camilla Grebe (s. 1968) on liikkeenjohdon konsultti ja ruotsalaisten jännityskirjailijoiden parhaimmistoa. Hän kirjoittaa myös yksin, ja häneltä on suomennettu trilleri Kun jää pettää alta (2017). Paul Leander-Engström (s. 1966) on koulutukseltaan ekonomi, juristi ja sotilastulkki, joka on aikoinaan asunut ja työskennellyt eri tehtävissä yli kymmenen vuotta Venäjällä. Parivaljakko on kirjoittanut yhdessä kolme ylistettyä jännitysromaania.

Camilla Grebe, Paul Leander-Engström:
Moskovan mies

Alkuteos Den sovande spionen
Suomennos Pekka Marjamäki
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)
Paul Leander-Engström, Camilla Grebe (kuva: Lars Trangius)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.