Mediatiedote: Venäläisiä vakoojia, ydinonnettomuuden uhka ja myrkytys – Moskovan mies on todentuntuista yhteiskunnallista jännitystä

Camilla Greben ja Paul Leanderin Moskovan mies (Gummerus) kuvaa terävästi kansainvälistä energiapolitiikkaa ja vilisee venäläisiä vakoojia. Tositapahtumista innoitusta saanut kirja päättää kehutun Moskova noir -kirjasarjan, josta on tekeillä kansainvälisenä yhteistuotantona toteutettava tv-sarja. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy.

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)

Moskovassa vuosia asunut Tom Blixen on palannut Ruotsiin. Hänen tehtävänsä energiayhtiö Swekraftissa on saada Venäjältä Saksaan suunniteltu kaasulinja haarautumaan Ruotsiin. Kun yhtiön toimitusjohtaja sairastuu polonium-myrkytykseen tavattuaan venäläisen virkailijan, työ saa uuden suunnan. Samaan aikaan usea venäläinen nukkuva solu aktivoituu ja rauhanomainen tasapaino maiden välillä on uhattuna. Tilannetta kärjistää yhden agentin toimi fyysikkona ydinvoimalassa, joka sijaitsee Ruotsin maaperällä. Blixenin on löydettävä syyllinen myrkytyksen takana ja estettävä ydinvoimaonnettomuus.

Moskovan mies on moderni agenttitarina ja korkeatasoinen poliittinen trilleri. Teokseen on ammennettu vaikutteita todellisuudesta, joka on tarua ihmeellisempää: Alexander Litvinenkon polonium-myrkytyksestä, Tšernobylin ydinvoimalakatastrofista sekä nukkuvien venäläisagenttien paljastumisesta Yhdysvalloissa. Moskovan mies päättää Moskova noir -sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Pietarin kapellimestari (2015) ja Omskin kauppias (2015). Trilogiasta on tekeillä kahdeksanosainen tv-sarja, jonka ensimmäinen tuotantokausi perustuu Pietarin kapellimestariin ja sijoittuu Venäjälle aikaan, jolloin kommunismi on jo kaatunut ja kapitalismi on tuore järjestelmä. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy, jonka viimeisintä tuotantoa on kiitetty Tom of Finland -elokuva.

Tarina muistuttaa pelottavan paljon tämänhetkistä kansainvälistä todellisuutta.
– Dagens Nyheter

Grebe ja Leander-Engström sommittelevat käänteitä paitsi ovelasti myös jalat maassa pitäen.
– Helsingin Sanomat Omskin kauppiaasta

Camilla Grebe (s. 1968) on liikkeenjohdon konsultti ja ruotsalaisten jännityskirjailijoiden parhaimmistoa. Hän kirjoittaa myös yksin, ja häneltä on suomennettu trilleri Kun jää pettää alta (2017). Paul Leander-Engström (s. 1966) on koulutukseltaan ekonomi, juristi ja sotilastulkki, joka on aikoinaan asunut ja työskennellyt eri tehtävissä yli kymmenen vuotta Venäjällä. Parivaljakko on kirjoittanut yhdessä kolme ylistettyä jännitysromaania.

Camilla Grebe, Paul Leander-Engström:
Moskovan mies

Alkuteos Den sovande spionen
Suomennos Pekka Marjamäki
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)
Paul Leander-Engström, Camilla Grebe (kuva: Lars Trangius)

Mediatiedote: Parempaa vointia vuoden jokaiseen päivään Piia Korisevan opein24.9.2018 09:24Tiedote

Piia Korisevan kirja 365 muutoksen päivää (Gummerus) on kuin kansien väliin pujahtanut henkilökohtainen valmentaja, joka auttaa voimaan paremmin. Teos lähtee liikkeelle perusasioista: liikkumisesta, syömisestä ja riittävästä levosta. Päiväkirjamainen teos kannustaa elämäntapamuutokseen pienin askelin. Onpa tavoite sitten kiinteytyminen, kunnon kohottaminen tai vaikkapa painon pudottaminen, 365 muutoksen päivää tarjoaa eväitä muutokseen käytännöllisin ohjein ja pienin niksein.

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.