Mediatiedote: Venäläisiä vakoojia, ydinonnettomuuden uhka ja myrkytys – Moskovan mies on todentuntuista yhteiskunnallista jännitystä

Camilla Greben ja Paul Leanderin Moskovan mies (Gummerus) kuvaa terävästi kansainvälistä energiapolitiikkaa ja vilisee venäläisiä vakoojia. Tositapahtumista innoitusta saanut kirja päättää kehutun Moskova noir -kirjasarjan, josta on tekeillä kansainvälisenä yhteistuotantona toteutettava tv-sarja. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy.

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)

Moskovassa vuosia asunut Tom Blixen on palannut Ruotsiin. Hänen tehtävänsä energiayhtiö Swekraftissa on saada Venäjältä Saksaan suunniteltu kaasulinja haarautumaan Ruotsiin. Kun yhtiön toimitusjohtaja sairastuu polonium-myrkytykseen tavattuaan venäläisen virkailijan, työ saa uuden suunnan. Samaan aikaan usea venäläinen nukkuva solu aktivoituu ja rauhanomainen tasapaino maiden välillä on uhattuna. Tilannetta kärjistää yhden agentin toimi fyysikkona ydinvoimalassa, joka sijaitsee Ruotsin maaperällä. Blixenin on löydettävä syyllinen myrkytyksen takana ja estettävä ydinvoimaonnettomuus.

Moskovan mies on moderni agenttitarina ja korkeatasoinen poliittinen trilleri. Teokseen on ammennettu vaikutteita todellisuudesta, joka on tarua ihmeellisempää: Alexander Litvinenkon polonium-myrkytyksestä, Tšernobylin ydinvoimalakatastrofista sekä nukkuvien venäläisagenttien paljastumisesta Yhdysvalloissa. Moskovan mies päättää Moskova noir -sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Pietarin kapellimestari (2015) ja Omskin kauppias (2015). Trilogiasta on tekeillä kahdeksanosainen tv-sarja, jonka ensimmäinen tuotantokausi perustuu Pietarin kapellimestariin ja sijoittuu Venäjälle aikaan, jolloin kommunismi on jo kaatunut ja kapitalismi on tuore järjestelmä. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy, jonka viimeisintä tuotantoa on kiitetty Tom of Finland -elokuva.

Tarina muistuttaa pelottavan paljon tämänhetkistä kansainvälistä todellisuutta.
– Dagens Nyheter

Grebe ja Leander-Engström sommittelevat käänteitä paitsi ovelasti myös jalat maassa pitäen.
– Helsingin Sanomat Omskin kauppiaasta

Camilla Grebe (s. 1968) on liikkeenjohdon konsultti ja ruotsalaisten jännityskirjailijoiden parhaimmistoa. Hän kirjoittaa myös yksin, ja häneltä on suomennettu trilleri Kun jää pettää alta (2017). Paul Leander-Engström (s. 1966) on koulutukseltaan ekonomi, juristi ja sotilastulkki, joka on aikoinaan asunut ja työskennellyt eri tehtävissä yli kymmenen vuotta Venäjällä. Parivaljakko on kirjoittanut yhdessä kolme ylistettyä jännitysromaania.

Camilla Grebe, Paul Leander-Engström:
Moskovan mies

Alkuteos Den sovande spionen
Suomennos Pekka Marjamäki
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)
Paul Leander-Engström, Camilla Grebe (kuva: Lars Trangius)

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.