Mediatiedote: Venäläisiä vakoojia, ydinonnettomuuden uhka ja myrkytys – Moskovan mies on todentuntuista yhteiskunnallista jännitystä

Camilla Greben ja Paul Leanderin Moskovan mies (Gummerus) kuvaa terävästi kansainvälistä energiapolitiikkaa ja vilisee venäläisiä vakoojia. Tositapahtumista innoitusta saanut kirja päättää kehutun Moskova noir -kirjasarjan, josta on tekeillä kansainvälisenä yhteistuotantona toteutettava tv-sarja. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy.

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)

Moskovassa vuosia asunut Tom Blixen on palannut Ruotsiin. Hänen tehtävänsä energiayhtiö Swekraftissa on saada Venäjältä Saksaan suunniteltu kaasulinja haarautumaan Ruotsiin. Kun yhtiön toimitusjohtaja sairastuu polonium-myrkytykseen tavattuaan venäläisen virkailijan, työ saa uuden suunnan. Samaan aikaan usea venäläinen nukkuva solu aktivoituu ja rauhanomainen tasapaino maiden välillä on uhattuna. Tilannetta kärjistää yhden agentin toimi fyysikkona ydinvoimalassa, joka sijaitsee Ruotsin maaperällä. Blixenin on löydettävä syyllinen myrkytyksen takana ja estettävä ydinvoimaonnettomuus.

Moskovan mies on moderni agenttitarina ja korkeatasoinen poliittinen trilleri. Teokseen on ammennettu vaikutteita todellisuudesta, joka on tarua ihmeellisempää: Alexander Litvinenkon polonium-myrkytyksestä, Tšernobylin ydinvoimalakatastrofista sekä nukkuvien venäläisagenttien paljastumisesta Yhdysvalloissa. Moskovan mies päättää Moskova noir -sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Pietarin kapellimestari (2015) ja Omskin kauppias (2015). Trilogiasta on tekeillä kahdeksanosainen tv-sarja, jonka ensimmäinen tuotantokausi perustuu Pietarin kapellimestariin ja sijoittuu Venäjälle aikaan, jolloin kommunismi on jo kaatunut ja kapitalismi on tuore järjestelmä. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy, jonka viimeisintä tuotantoa on kiitetty Tom of Finland -elokuva.

Tarina muistuttaa pelottavan paljon tämänhetkistä kansainvälistä todellisuutta.
– Dagens Nyheter

Grebe ja Leander-Engström sommittelevat käänteitä paitsi ovelasti myös jalat maassa pitäen.
– Helsingin Sanomat Omskin kauppiaasta

Camilla Grebe (s. 1968) on liikkeenjohdon konsultti ja ruotsalaisten jännityskirjailijoiden parhaimmistoa. Hän kirjoittaa myös yksin, ja häneltä on suomennettu trilleri Kun jää pettää alta (2017). Paul Leander-Engström (s. 1966) on koulutukseltaan ekonomi, juristi ja sotilastulkki, joka on aikoinaan asunut ja työskennellyt eri tehtävissä yli kymmenen vuotta Venäjällä. Parivaljakko on kirjoittanut yhdessä kolme ylistettyä jännitysromaania.

Camilla Grebe, Paul Leander-Engström:
Moskovan mies

Alkuteos Den sovande spionen
Suomennos Pekka Marjamäki
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)
Paul Leander-Engström, Camilla Grebe (kuva: Lars Trangius)

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.