Mediatiedote: Venäläisiä vakoojia, ydinonnettomuuden uhka ja myrkytys – Moskovan mies on todentuntuista yhteiskunnallista jännitystä

Camilla Greben ja Paul Leanderin Moskovan mies (Gummerus) kuvaa terävästi kansainvälistä energiapolitiikkaa ja vilisee venäläisiä vakoojia. Tositapahtumista innoitusta saanut kirja päättää kehutun Moskova noir -kirjasarjan, josta on tekeillä kansainvälisenä yhteistuotantona toteutettava tv-sarja. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy.

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)

Moskovassa vuosia asunut Tom Blixen on palannut Ruotsiin. Hänen tehtävänsä energiayhtiö Swekraftissa on saada Venäjältä Saksaan suunniteltu kaasulinja haarautumaan Ruotsiin. Kun yhtiön toimitusjohtaja sairastuu polonium-myrkytykseen tavattuaan venäläisen virkailijan, työ saa uuden suunnan. Samaan aikaan usea venäläinen nukkuva solu aktivoituu ja rauhanomainen tasapaino maiden välillä on uhattuna. Tilannetta kärjistää yhden agentin toimi fyysikkona ydinvoimalassa, joka sijaitsee Ruotsin maaperällä. Blixenin on löydettävä syyllinen myrkytyksen takana ja estettävä ydinvoimaonnettomuus.

Moskovan mies on moderni agenttitarina ja korkeatasoinen poliittinen trilleri. Teokseen on ammennettu vaikutteita todellisuudesta, joka on tarua ihmeellisempää: Alexander Litvinenkon polonium-myrkytyksestä, Tšernobylin ydinvoimalakatastrofista sekä nukkuvien venäläisagenttien paljastumisesta Yhdysvalloissa. Moskovan mies päättää Moskova noir -sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Pietarin kapellimestari (2015) ja Omskin kauppias (2015). Trilogiasta on tekeillä kahdeksanosainen tv-sarja, jonka ensimmäinen tuotantokausi perustuu Pietarin kapellimestariin ja sijoittuu Venäjälle aikaan, jolloin kommunismi on jo kaatunut ja kapitalismi on tuore järjestelmä. Sarjaa käsikirjoittaa Aleksi Bardy, jonka viimeisintä tuotantoa on kiitetty Tom of Finland -elokuva.

Tarina muistuttaa pelottavan paljon tämänhetkistä kansainvälistä todellisuutta.
– Dagens Nyheter

Grebe ja Leander-Engström sommittelevat käänteitä paitsi ovelasti myös jalat maassa pitäen.
– Helsingin Sanomat Omskin kauppiaasta

Camilla Grebe (s. 1968) on liikkeenjohdon konsultti ja ruotsalaisten jännityskirjailijoiden parhaimmistoa. Hän kirjoittaa myös yksin, ja häneltä on suomennettu trilleri Kun jää pettää alta (2017). Paul Leander-Engström (s. 1966) on koulutukseltaan ekonomi, juristi ja sotilastulkki, joka on aikoinaan asunut ja työskennellyt eri tehtävissä yli kymmenen vuotta Venäjällä. Parivaljakko on kirjoittanut yhdessä kolme ylistettyä jännitysromaania.

Camilla Grebe, Paul Leander-Engström:
Moskovan mies

Alkuteos Den sovande spionen
Suomennos Pekka Marjamäki
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Moskovan mies (kansi: Jenni Noponen)
Paul Leander-Engström, Camilla Grebe (kuva: Lars Trangius)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.