Mediatiedote: Viesti käsityöntekijöille: ottakaa rennosti!

Muita ihania -käsityökirja (Gummerus) kehottaa tekemään asiat spontaanisti ja omalla tyylillä, sopivan suurpiirteisesti ja yllätyksellisesti. Suositun Muita ihania -käsityöblogin luojan Tiina Arposen neule-, ompelu-, virkkaus- ja askarteluohjeet voi toteuttaa tarkasti ohjeen mukaan, tai niitä voi pitää inspiraationlähteinä omaan tekemiseen. Tervetuloa hypistelemään hattaranpehmeitä lankoja, skeittaamaan villasukat jalassa ja retkeilemään metsäpolulle itseommeltu reppu selässä!

Kirjan ohjeet on ryhmitelty kolmen teeman alle. ”Juhla”-luvussa katetaan piknik itse virkatulle viltille ja koristellaan pöytä yllättävillä astioilla. ”Leikki”-teemassa neulotaan ja ommellaan lastenvaatteita, leluja sekä sisustusesineitä lastenhuoneeseen. ”Retki”-luvussa neulotaan lämpimiä asusteita, ommellaan reppu ja viltti sekä koristellaan retkeilijälle oma kuksa. Työt on suunnattu pääasiassa jonkin verran neuloneille tai ompelukoneen kanssa tutuksi tulleille. Peruskoulun käsityötuntien pohjaltakin voi ponnistaa rohkeasti.

Tiina Arponen
Tiina Arponen (s. 1980) on visuaalinen suunnittelija, käsillätekijä, bloggaaja, unelmoija ja kolmen lapsen äiti. Hän toimii luovana yrittäjänä Helsingissä. Tiina Arponen on pitänyt suosittua Muita ihania -käsityöblogia vuodesta 2007. Kirjan ohjeet ovat hänen käsialaansa.

Johanna Karttunen
Valokuvaaja Johanna Karttunen (s. 1981) on lähtöisin Kuopiosta. Hän on visuaalisen alan sekatyöläinen, joka innostuu myös graafisesta suunnittelusta ja sisustamisesta. Johannalle matkustaminen ja luonto ovat inspiraation lähteitä, joista hän ammentaa kauneutta arkeen ja erilaisiin projekteihin. Johanna vastaa Muita ihania -kirjan kuvista yhdessä Tiina Arposen kanssa.

Henna-Kaisa Sivonen
Henna-Kaisa Sivonen (s. 1980) on kainuulaislähtöinen, helsinkiläistynyt tietokirjailija ja media-ammattilainen. Hän on koonnut Muita ihania -blogin tekijän Tiina Arposen käsityöt kirjaksi. Aiemmissa teoksissaan hän on kirjoittanut mummoilta inspiraatiota saavasta elämäntyylistä (Mummoillen - Henkisen mummon käsikirja, Gummerus 2015) ja 1980-luvun lapsuudesta (Kasarikirja, Atena Kustannus 2008).

Muita ihania – Lempeä ja hulvaton käsityökirja
128 sivua, mukana kaava-arkki

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Muita ihania
Tiina Arponen, Johanna Karttunen ja Henna-Kaisa Sivonen, kuva: Tiina Arponen

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.