Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.

Ida Suolahti: Yhteiset sotavangit (kansi Mika Tuominen)

Suomalaiset olivat pitkään siinä käsityksessä, että Suomen ja Saksan yhteistyö oli jatkosodan aikana ollut vähäistä mutta välttämätöntä. Suomalaiset viranomaiset tekivät kuitenkin aktiivisia päätöksiä luovutuksista yhteistyössä saksalaisten kanssa ja luovuttivat kommunisteja ja juutalaisia tietoisena heidän tulevasta kohtalostaan saksalaisten vankina. Suomi luovutti natsi-Saksalle jatkosodan aikana yhteensä noin 3 000 neuvostoliittolaista sotavankia, joiden joukossa oli myös siviilejä.

Keitä luovutetut sotavangit olivat ja miksi heidät luovutettiin? Oliko tavoitteena heidän asemansa tarkoituksellinen heikentäminen vai kohentaminen? Osallistuiko Suomi Saksan rinnalla tuhoamissotaan tai jopa holokaustiin? Suolahti purkaa aihetta luovutusten taustatekijöiden ja seurausten kautta. Tärkeimmiksi luovutusperusteiksi nousevat maailmankatsomuksellinen sota kommunismia vastaan, sotilastiedustelu ja vastavakoilu sekä vastaanottajan työvoiman tarve.

”Sodan pyörteet paiskoivat ihmisiä pitkin Eurooppaa, mutta Suomen ja Saksan toisilleen luovuttamat sotavangit olivat joutuneet maailmanpolitiikan pelinappuloiksi jo ennen toista maailmansotaa.”

FT Ida Suolahti on helsinkiläinen historiantutkija. Hän väitteli vuonna 2016 jatkosodan sotavankien kohtaloista ja toimii erikoistutkijana Helsingin kaupunginkansliassa. Yhteiset sotavangit on Suolahden väitöskirjan popularisoitu versio.

Ida Suolahti:
Yhteiset sotavangit – Suomen ja Saksan vankiluovutukset jatkosodassa
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Ida Suolahti: Yhteiset sotavangit (kansi Mika Tuominen)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Uusi Sanakirja.fi PREMIUM sopii myös vaativalle sanakirjan käyttäjälle31.8.2017 08:20Tiedote

Sanakirja.fi on kotimainen sanakirja- ja sanojenoppimispalvelu. Palvelu laajentui roimasti, kun vaativiin sanakirjatarpeisiin kehitetty Sanakirja.fi PREMIUM julkaistiin kesällä. Sanakirja.fi PREMIUM sisältää korkealaatuisiin MOT®-sanakirjoihin perustuvat, kattavat suursanakirjat suomesta englantiin, ruotsiin, saksaan ja ranskaan. Tällä viikolla Sanakirja.fi PREMIUMiin on lisätty myös yli 450 000 uutta hakusanaa tekniikan ja kaupan aloilta.