Mediatiedote:Gummerus julkaisee elokuussa Kamila Shamsien Women’s Prize for Fiction -palkitun romaanin

Pakistanissa syntynyt mutta sittemmin Lontooseen asettunut Kamila Shamsie on saanut Women’s Prize for Fiction -kirjallisuuspalkinnon, joka on yksi Ison-Britannian arvostetuimmista kirjallisuuspalkinnoista. Gummerus julkaisee palkitun Home Fire -romaanin elokuussa nimellä Joka veljeään vihaa. Kirjan on suomentanut Kristiina Drews.

Women's Prize for Fiction -raati perustelee valintaansa: "Valitsimme kirjan, joka mielestämme puhuttelee juuri tässä ajassa. Joka veljeään vihaa kertoo identiteetistä, lojaliteettien ristiriidoista, rakkaudesta ja politiikasta. Sen teemojen ja rakenteen hallinta on mestarillista."

Joka veljeään vihaa on ravisuttava kertomus muslimiperheiden elämästä terrorismin varjossa. Se kuvaa Pohjois-Lontoossa kasvaneen Isman kipuilua omien unelmien toteuttamisen ja nuoremmista sisaruksista huolehtimisen välillä. Mitä sisarukset voivat tehdä kun selviää, että heidän veljensä on kadonnut kulkiessaan tuntemattomaksi jääneen jihadisti-isänsä jalanjäljillä ja päätynyt konfliktialueelle Syyriaan?

Kamila Shamsie
Pakistanilaissyntyinen Kamila Shamsie on Britannian arvostetuimpia nykykirjailijoita. Women’s Prize for Fiction -palkittu Joka veljeään vihaa oli ehdolla myös kansainvälisen Man Booker -palkinnon saajaksi. Häneltä on aiemmin suomennettu teokset Poltetut varjot (2010), Kartanpiirtäjä (2011) ja Jumala joka kivessä (2015).

Kamila Shamsie, Joka veljeään vihaa
alkuteos Home Fire
suomentanut Kristiina Drews
ilmestyy suomeksi viikolla 33

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Joka veljeään vihaa
Kamila Shamsie, kuva: Zain Mustafa

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.