Medicortex Finland Oy hakee rahoitusta aivovammatestin kehittämiseen

Medicortex Finland Oy (www.medicortex.fi) on tutkimuslähtöinen lääkealan yritys, joka kehittää uudenlaista diagnostista menetelmää perustuen biomerkkiaineisiin. Aivovamman esiintyvyys väestössä on varsin yleinen, mutta sen havaitseminen ja hoitaminen on edelleen haastavaa, jättäen aivovamman mahdollisesti sairaalloiseksi ja riittämättömästi hoidetuksi tilaksi.

Aivovamman toteamiseen ei ole tehokasta keinoa. Medicortex pyrkii kehittämään biomerkkiaineisiin perustuvan diagnostisen testin, jolla pystytään toteamaan aivovamman ilmaantuminen, vaikeusaste ja laajuus. Tällaisesta testistä olisi hyötyä lievissä tapauksissa (aivotärähdyksissä), kun potilaalla ei ole muita poikkeavia neurologisia löydöksiä. Testi olisi avuksi myös sellaisissa tapauksissa, joissa kuvantaminen ei ole toivottava vaihtoehto (säteilyaltistuksen takia), tai joissa se ei ole lainkaan mahdollista, esimerkiksi silloin kun kehossa on metallia. Etenkin lievät aivovammatapaukset jäävät usein diagnosoimatta ja kokonaan hoitamatta, koska vamman laatu on vaikeasti määriteltävissä eikä käytettävissä ole luotettavaa diagnostista menetelmää. Toistuvat lievät aivovammat voivat kuitenkin johtaa sellaisiin sairauksiin kuten Parkinsonin tauti, epilepsia tai krooninen traumaattinen enkefalopatia (CTE). Nämä voivat olla seurausta toistuvista päähän kohdistuneista iskuista useiden vuosien ajalta, ja tällaisia tiloja on todettu esimerkiksi nyrkkeilijöillä ja jalkapalloilijoilla.

Medicortexilla on erityistä asiantuntemusta ja osaamista biomerkkiaineiden toteamiseen kehon nesteistä. Medicortex on saanut VSSHP:n Eettiseltä toimikunnalta hyväksynnän tutkimukselle, jossa kerätään ja analysoidaan näytteitä 12 aivovammapotilaalta ja vertaillaan tuloksia 12 terveen koehenkilön tuloksiin.

Yrityksen avainhenkilöt

ADRIAN HAREL, FT, MBA - Toimitusjohtaja Adrian Harel on väitellyt neurobiologian alalta maailmankuulusta Weizmann tiedeinstituutista Israelissa ja hänellä on kaupallisen alan MBA-tutkinto Haifan yliopistosta. Tri. Harelilla on sekä laaja tieteellinen tausta että valtava kokemus ja tuntemus alan säännöksistä, kliinisistä tarpeista ja yritysten johtamisesta.

MÅRTEN KVIST, Dosentti, LKT - Lääketieteellinen johtaja. Yleislääketieteen ja terveydenhuollon erikoislääkäri. Dos. Kvistillä on monivuotinen kokemus yliopisto-opettajana ja työskentelystä yleislääketieteen dosenttina Terveystalossa. Lisäksi hän on johtanut Stakesin projekteja ulkomailla.

LASSE VÄLIMAA, FT - Tutkimus- ja kehitysjohtaja. Tri. Välimaalla on pitkä kokemus tutkijana Turun yliopistossa, erityisesti bioteknologiassa ja diagnostiikan kehittämisessä.

Medicortex hakee 60 000 euron pääomarahoitusta seuraavaa merkkipaalua varten, joka on biomerkkiaineiden osoittaminen ja tunnistaminen aivovammapotilaiden näytteistä. Suomi tulee hyötymään tästä kehitystyöstä - olemme ensimmäinen, jolla on saatavilla uudenlainen diagnostinen menetelmä, ja saamme kunnian ideasta ja innovatiivisesta ajattelusta. Kehitettävä testi voi onnettomuustilanteissa pelastaa henkiä, kun sitä käyttävät ensihoidon henkilöstö ja lääkärit sekä sotatoimialueilla sotilaslääkinnän henkilöstö. Projektin päärahoittaja on Innovaatiorahoituskeskus Tekes.

Yhteyshenkilöt:

Adrian Harel, adrian.harel@medicortex.fi
Mårten Kvist, marten.kvist@pp.inet.fi

Medicortex Finland Oyj (www.medicortex.fi) on tutkimuslähtöinen lääkealan yritys, joka kehittää uudenlaista diagnostista menetelmää perustuen biomerkkiaineisiin.

Turun kaupunki myönsi Medicortexille TKI-setelin15.6.2023 13:21:40 EEST | Tiedote

Medicortex Finland Oyj, turkulainen aivovammojen diagnostiikkaan ja lääkekehitykseen erikoistunut yritys, on saanut 5000 euron arvoisen TKI (tutkimus, kehitys- ja innovaatio-osaaminen) -setelin Turun kaupungilta. Seteli käytetään Turun yliopiston kanssa yhteistyössä tehtävän tutkimushankkeen edistämiseen. Hankkeen tarkoituksena on tutkia sähkömagneettisen säteilyn vaikutusta keskushermostoon koe-eläinmallissa.

Medicortexin kevään 2023 osakeanti päättynyt – yhtiö kiitollinen yleisön mielenkiinnosta30.5.2023 10:45:00 EEST | Tiedote

Medicortex Finland Oyj, tapaturmaisen aivovamman diagnostiikkaa ja hoitoa kehittävä turkulainen bioteknologiayhtiö, on saanut päätökseen osakeantikampanjan toisen kierroksen. Kampanjan aikana, joka sijoittui 2023 vuoden ensimmäiselle puolikkaalle, yritys keräsi yli 110 000 euroa. Saadut varat käytetään uusien hankkeiden aktivoimiseen yhtiön ensisijaisen tuotekehitysprojektin rinnalla.

Medicortex concluding the fundraising round of spring 2023 – company grateful for the public interest30.5.2023 10:45:00 EEST | Press release

Medicortex Finland Plc, a biopharmaceutical company focusing on the development of diagnostics for mild traumatic brain injury (TBI), and drug development for the same indication, announces completion of a second round of the fundraising campaign. In the two funding rounds that took place in the first half of 2023, the company has raised more than 110,000 euros. The funds raised will be used to activate research projects in parallel to company’s main product development program.