MEDIMATCHER: Terveys- ja hoitoalan anonyymi rekrytointi harppasi eteenpäin tietotekniikan avulla

Suomalainen MediMatcher-palvelu mahdollistaa työnhakijoiden tasa-arvon anonyymillä työntekijähaulla terveys- ja hoitoalalla. Digitaalinen työnhaku ja työpaikkojen esittely luo avoimuuden työntekijöiden ja työnantajien kohtaamiseen.

Medetterin toimitusjohtaja Pasi Kurtti

MediMatcher on verkossa toimiva palvelu. Sen perustajat haluavat tehdä terveydenhuollon työmarkkinoista aiempaa avoimemmat. Samalla lisätään terveys- ja hoitoalan työntelijöiden mahdollisuuksia vertailla työpaikkoja. Mukana palvelussa on joukko julkisia ja yksityisiä terveyspalvelun tuottajia. Palvelun on kehittänyt Medetter Oy, joka on oululainen terveydenhuoltoalan perheyritys.

– Terveys- ja hoitoalan työntekijöiden saatavuus ja vaihtuvuus kuormittaa terveydenhuollon palveluntuottajia. Tekijöitä on usein vaikea löytää. Samanaikaisesti monet ammattilaiset ovat kiinnostuneita uusista työpaikoista ja lisätöistä. Yhteiskunnallisesti työn vaihtamisen kitka aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Tarve tällaiselle palvelulle on suuri, sillä suomalaisista noin 15 prosenttia työskentelee terveys- ja hoitoalalla, Medetter Oy:n toimitusjohtaja Pasi Kurtti toteaa.

Tärkein työnantajamielikuvan parantamisen väline on tiedonsaannin helpottaminen

Perinteisesti ei ole osattu ajatella, että tiedon löytyminen on rekrytoinnissa kaikkein tärkeintä. Työnhakijalta on vaatinut paljon aikaa ja työtä selvittää toimenkuvia, mahdollisuuksia ja vaatimuksia. Ja yleensä se ei edes ole onnistunut. Siksi moni hyvä työpaikka jää vaille tekijöitä.

MediMatcherissa työnhakija voi tutustua työnantajiin anonyymisti. Työntekijä kertoo henkilöllisyytensä vasta ottaessaan yhteyttä työnantajaan tai vastatessaan työtarjoukseen.

– MediMatcher muuttaa tiedonsaannin helpoksi. Palvelussamme työnantajat esittelevät toimipisteensä. He kertovat toimipisteistä käytännön työn tekemisen näkökulmasta.

Palvelusta työntekijä näkee tietoa toimenkuvista, työn vaatimuksista ja muista työhön liittyvistä ehdoista. Avoin tiedon jakaminen helpottaa myös työhaastatteluihin valmistautumista puolin ja toisin. Se parantaa työsuhteen onnistumisen mahdollisuuksia, Pasi Kurtti kertoo.

– Vastaavasti työnantajilla on käytössään työntekijöiden esittäytyminen. Työntekijä on esillä anonyymisti. Hän esittelee palvelussa osaamisensa ja pätevyytensä. Työnantaja voi tehdä hakuja työntekijöistä heidän osaamisensa perusteella. Toiminta on ammattimaista ja tasa-arvoista molempien osapuolten näkökulmasta, Kurtti sanoo.

Terveys- ja hoitoalan ammattilaisille palvelu on maksuton. Työnantajat, kuten kunnat tai yksityiset lääkäriasemat tai hoitokodit, maksavat palvelun käytöstä vuosimaksua. Digiteknologiaa hyödyntämällä palvelu on tehty huomattavan edulliseksi verrattuna perinteisiin rekrytointimenetelmiin. Lisäksi palvelu vapauttaa paljon aikaa. Se on käytettävissä 24/7.

Palvelu on käytössä lukuisissa erilaisissa terveydenhuollon organisaatioissa, muun muassa Oulaisten terveyskeskuksessa sekä Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä Essotessa.

Pasi Kurtti, toimitusjohtaja, Medetter Oy, 040 546 4851, pasi.kurtti@fimnet.fi

Vivika Juntunen, kehityspäällikkö, Medetter Oy, 044 2772 554, vivika.juntunen@medetter.fi

Medetterin toimitusjohtaja Pasi Kurtti

Mediakutsu/Media Invitation: Mayors from all over Europe launch democracy initiative in digital event17.9.2020 10:20:00 EESTPress Invitation

This Friday, 18 September, mayors from various European countries will launch the Europe-wide initiative European Capital of Democracy in Vienna - at the invitation of Mayor Michael Ludwig and the Innovation in Politics Institute and under the patronage of the Vice-President of the European Commission, Dubravka Šuica, and the Secretary General of the Council of Europe, Marija Pejčinović Burić.

EUCF:n tuki kuntien ja kaupunkien kestävän energiatalouden kehityshankkeiden valmisteluun on haettavissa 2.10. asti4.9.2020 10:30:00 EESTTiedote

European City Facility (EUCF) on EU:n Horisontti 2020 -ohjelman alainen väline, jonka kautta kunnille ja kaupungeille myönnetään taloudellista tukea sekä tarjotaan asiantuntijapalveluita kestävämmän energia- ja ilmastostrategian toteuttamiseen. Myönnettävän rahoitustuen tarkoituksena on kehittää investointisuunnitelmia, joilla mahdollistetaan energiatalouden kehityshankkeille myös ulkoinen rahoitus.