MEP Heinäluoma: EU-parlamentin Venäjä-strategia pettymys

Kubiliuksen keskeinen ehdotus on, että EU:n Venäjä-yhteistyö tehtäisiin ehdolliseksi ja kohdistettaisiin kansalaisyhteiskuntaan ikään kuin ohittaen Venäjän hallinto. Voi kysyä, kuinka realistista ja toimivaa on rakentaa ulkopolitiikkaa ja ylipäänsä kanssakäymistä tällaisten hallitusvaihdokseen tähtäävien tavoitteiden pohjalta.

Edelleen Kubilius esittää, että EU:n keinovalikoimaan otettaisiin Venäjän sulkeminen kansainvälisen SWIFT-maksujärjestelmän ulkopuolelle. Kansainvälisten maksujen estäminen tarkoittaisi käytännössä kaikenlaisen kaupankäynnin merkittävää vaikuttamista tai lopettamista.

Venäjä-strategian esityksiin kuuluu myös uhkaus lopettaa kaasun ja öljyn tuonti Venäjältä. Tällä kannanotolla EU tekisi juuri sen, mitä EU on varoittanut Venäjää tekemästä, eli öljyn ja kaasun käyttämistä poliittisena aseena. Kubiliuksen esityksiin kuuluu myös, ettei Nordstream-kaasuputkea oteta käyttöön, vaan yli 10 miljardin euron investointi jätettäisiin ruostumaan Itämeren pohjaan. Keski-Euroopan energiahuollolle ja kivihiilestä irrottautumiselle tällaiset linjaukset ovat aikamoinen myrkkykeitos.

Strategiaehdotuksen uutena asiana on rauhanomaisen ydinenergiayhteistyön ja Venäjältä tulevan sähköntuonnin kyseenalaistaminen. Suomen kannalta kyseiset linjaukset ovat erityisen onnettomia, sillä ennen uusien voimaloiden valmistumista parhaimmillaan kymmenesosa sähkönkulutuksestamme on perustunut sähkön tuontiin Venäjältä.

Kubiliuksen Venäjä-strategiaan on liitetty myös lupauksia sotilasmateriaalin toimittamisesta EU:n itäisen kumppanuuden maille ja ehdotukset turvallisuussopimusten tekemisestä mm. Ukrainan, Moldovan ja Georgian kanssa. Näiden ehdotusten toteuttaminen muuttaisi olennaisesti EU:n roolia kansainvälisessä yhteistyössä ja EU:n ulkopolitiikan luonnetta.

Venäjän toimien ankaraakin kritiikkiä tarvitaan, mutta samalla on vältettävä ajautuminen uuden kylmän sodan maailmaan.

EU-neuvostolta odotetaan nyt omia ratkaisuja Venäjä-strategiaan, jotta EU voi toimia uskottavana kansainvälisenä toimijana Euroopassa ja maailmassa. EU:n omien arvojen puolustamista tarvitaan, mutta tämän tulee tapahtua dialogissa naapureidemme kanssa.

Europarlamentaarikko
S&D
eero.heinaluoma@ep.europa.eu

maria.loima@ep.europa.eu

Europarlamentaarikko Eero Heinäluoma: Turvallisuusratkaisuissa yhtä jalkaa Ruotsin kanssa1.5.2022 15:57:41 EEST | Tiedote

Vappu on yli satavuotisessa perinteessä aina ollut työväen, opiskelijoiden, kevään ja kansainvälisen solidaarisuuden juhla. Tänä vappuna erityisesti kansainvälinen solidaarisuus on lähellä meitä kaikkia. Ukraina taistelee tänään vapaudestaan ja on osoittanut, että se on valmis maksamaan kovan hinnan itsemääräämisoikeudestaan. Ukrainan taistelu on monessa mielessä samanlainen kuin Suomen talvisota 1939. Venäjän perusteeton hyökkäys, ylivoimainen hyökkääjä, kansakunnan yhdistyminen vastarintaan ja suuret tappiot hyökkääjälle. Venäjän sotilaallinen voima tosin on osoittautunut paljon repaleisemmaksi nyt kuin vuonna 1939. Erojakin on, nyt Ukraina saa laajassa mitassa ulkomaista apua. Maailma ei ole enää paikka, jossa suuret voivat ilman mitään rajoja toteuttaa omaa imperialistista politiikkaansa. Euroopan Unioni on osoittanut voimansa. Unioni on yhdessä Yhdysvaltain kanssa yhdistynyt koviin vastatoimiin, jotka vaikuttavat asteittain ja laittavat Venäjän talouden asteittain polvilleen. Inve

Eero Heinäluoma jatkaa EU-parlamentin sd-ryhmän johdossa15.12.2021 07:41:31 EET | Tiedote

Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) on valittu yksimielisesti jatkamaan parlamentin sosialidemokraattisen ryhmän taloudenhoitajana ja ryhmän työvaliokunnan jäsenenä. Myös ryhmän puheenjohtaja Iratxe García Pérez valittiin jatkoon yksimielisesti. Ryhmän varapuheenjohtajista sen sijaan äänestettiin tiukassa äänestyksessä. Heinäluoma jatkaa näin 144 jäsenisen, parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johdossa ja tämän myötä myös yhtenä parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista europarlamentaarikoista.