Meppi Miapetra Kumpula-Natri: Rahanpesu ja veronvälttely saatava kuriin – Eurooppaan perustettava uusi poliisiyksikkö suitsimaan talousrikoksia

Tiedotusvälineiden tänään paljastamat uudet tiedot useita eurooppalaisiakin pankkeja koskettavasta rahanpesuskandaalista osoittavat jälleen, että Euroopalla on todellisia ongelmia rahanpesun ja veropetosten valvomisessa. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri vaatii Euroopan unioniin perustettavaksi yhteistä poliisiyksikkö valvomaan talousrikoksia.

– Viime vuosien paljastukset, kuten Panaman paperit, Luxleaks ja nyt viimeisimpänä ns. Troikan pesula, ovat osoittaneet kuinka laajaa verovälttely on Euroopan sisällä. Tänään uutisoidussa (Yle MOT 4.3.2019) paljastuksessa kerrotaan jälleen satojen miljardien eurojen rahanpesusta, Kumpula-Natri päivittelee.

– EU:lla on maailman laajimmat, rikkaimmat ja yhtenäisimmät sisämarkkinat ja pääomalla on vapaa liikkuvuus EU-maiden välillä.  Unionilla ei kuitenkaan ole käytännössä lainkaan rajat ylittävää valvontaa, mitä tulee rahanpesuun ja veropetoksiin. Tämä on selkeä epäkohta, joka vaatii välitöntä korjausta.

Kumpula-Natri edellyttääkin Euroopan komissiolta pikaista esitystä EU:hun perustettavasta yhteisestä poliisiyksiköstä.

Poliisiviranomaisen perustaminen on ollut esillä myös parlamenttiin tällä istuntokaudella perustetussa erityisessä talousrikoksiin, veronkiertoon ja veropetoksiin keskittyvässä erityisvaliokunnassa. Valiokunta hyväksyi viime viikolla yksityiskohtaisen tiekartan, jonka avulla talousrikoksiin ja veronkiertoon voitaisiin puuttua paremmin Euroopan tasolla.

Euroopan yhteisen talousrikoksia valvovan poliisiviranomaisen lisäksi valiokunta suositti, että Yhdistyneisiin kansakuntiin pitäisi perustaa erityinen veroviranomainen. Lisäksi valiokunta esitti huolensa jäsenmaiden yleisestä haluttomuudesta puuttua verovälttelyyn ja rahanpesuun.

– Tällä hetkellä Euroopan unionissa on 28 erilaista kansallista rahanpesua ja veropetoksia valvovaa säännöstelyä. Kun markkinat ovat kuitenkin Euroopan sisällä yhteiset, syntyy verovälttelyyn Euroopassa varsinainen porsaanreikien verkosto, jota rikollisten on liian helppoa väärinkäyttää. Tänään nähdyt tuoreet paljastukset osoittavat tämän jälleen todeksi, Kumpula-Natri huomauttaa.

– Eurooppaan tarvitaan voimakkaampaa yhteistä sääntelyä ja tiukempia rangaistuksia. Kysymys ei ole mistään pienistä summista. Esimerkiksi Finnwatch on arvioinut, että veromenetykset aiheuttavat Suomelle vuosittain huimat 430 – 1 400 miljoonan euron verotappiot.

Lisätietoja:

Miapetra Kumpula-Natri +358 505113004

MEP Eero Heinäluoma parlamentin demariryhmän johtoon19.6.2019 17:39:53 EESTTiedote

Vastavalittu Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) valittiin tänään yksimielisesti Sosialistien & Demokraattien -ryhmän taloudenhoitajaksi ja byroon jäseneksi. Heinäluoma nousee näin parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johtoryhmään ja yhdeksi parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista. - Uutena meppinä olen iloinen, että minut on nimitetty tähän vastuulliseen tehtävään ja pääsen heti kiinni Euroopan parlamentin poliittisen toiminnan ytimeen, toteaa Heinäluoma. - Vastuullinen varainhoito on vastuullista EU-politiikkaa. On tärkeää, että EU:n resurssit tukevat kestävää kehitystä ja oikeudenmukaista ja solidaarista Eurooppaa. 156 jäsenisen S&D-ryhmän johtoryhmään kuuluu ryhmän puheenjohtajaksi eilen valittu espanjalainen Iratxe García Pérez, yhdeksän varapuheenjohtajaa sekä taloudenhoitaja. Johtoryhmä vastaa S&D-ryhmän politiikasta ja toiminnasta seuraavien vuosien aikana. Äänikuninkaaksi noussut Heinäluoma valittiin Euroopan parlamenttiin toukokuussa 2019. H