Meri siistiksi lajitellen -kesäkiertue käynnistyy Tammisaaressa 2.7.

Lajittelemalla kotitalouksien jätteet voidaan vaikuttaa Itämeren tilaan. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Finlands Svenska Marthaförbund ja Pidä Saaristo Siistinä (PSS) ry järjestävät kesällä yhteisen neuvontakiertueen ympäri rannikkoa. Kiertue käynnistyy Tammisaaresta, jossa mukana on paikallinen jätehuoltoyhtiö Rosk’n Roll. Organisaatiot ovat yhdistäneet voimansa, koska samalla kertaa halutaan tavoittaa asukkaat, mökkiläiset, veneilijät ja turistit.

Suurin osa suomalaisista asuu Itämeren valuma-alueella, joten kaikilla on vastuu huolehtia sen hyvinvoinnista. Arjen valinnoilla on suuri merkitys meren tilaan. Ilmastonmuutos on yksi suurimmista Itämeren uhista ja muun muassa lajittelemalla pakkausjätteensä voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään.

– Me paikallisessa jätehuoltoyhtiö Rosk’n Rollissa teemme jatkuvasti neuvonta- ja viestintätyötä sekä jätteen määrän vähentämiseksi että lajittelutietouden lisäämiseksi. Ilahduttavasti viime vuosina ympäristötietoisuus on tuntunut lisääntyvän. Silti edelleen tarvitaan jatkuvaa muistuttelua ja opastusta, jotta tietoisuus näkyisi käytännön toiminnassa ja jätteet päätyisivät luonnon kuormittamisen sijaan hyödyksi, toteaa Rosk’n Rollin ympäristökouluttaja Linnea Skogberg.

Lajittelu ja kierrättäminen ovat osa kuluttamista. Kun käytetyt pakkaukset kierrätetään, saadaan materiaalia uusien tuotteiden ja pakkausten valmistukseen. Tämä säästää ympäristöä, kun neitseellistä materiaalia tarvitaan vähemmän, muistuttaa RINKI Oy:n viestintäpäällikkö Heli Satuli.

Lisäksi kiertueella kiinnitetään huomiota vesistöjen roskaantumiseen ja kerrotaan, miten omalla toiminnalla voi ehkäistä roskaantumista.

Merten ja vesistöjen roskaantuminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka koskee Suomeakin. Suurin osa vesistöihin päätyvästä roskasta on muovia. Roska voi päätyä rannalle kaukaakin. Roskia kulkeutuu vesistöön esimerkiksi tuulen, sateiden ja virtaavien vesien mukana. Usein varsinkin kaupunkien läheisyydessä sijaitsevilta rannoilta löytyneet roskat liittyvät pikaruokaan ja kertakäyttökulttuuriin, PSS ry:n Siisti Biitsi -ohjelmasta vastaava Julia Jännäri kertoo.

Roskien ja haitallisten aineiden  päätymistä mereen voi välttää jo kaupassa kun tekee päätöksiä siitä, minkälaista tuotetta on ostamassa, neuvoo Marthaförbundetin Östersjön 2.0 -hankkeen projektipäällikkö Roosa Mikkola.

Neuvonnan lisäksi tapahtumissa jaetaan lajittelukasseja sekä kerrotaan, millaisia roskia ja kuinka paljon löytyy Suomen rannoilta. Mukana tapahtumissa ovat järjestäjien lisäksi myös paikalliset jätehuoltoyhtiöt.

Kiertueen tapahtumat:

Tammisaaren Rinki-ekopiste K-Supermarket Popsin yhteydessä 2.7. klo 1115

Saariston ympäristömessut Paraisilla elokuussa

Nauvon lauttaranta 27.8.

Kokkolan Venetsialaiset 28.8.

Kotkan kalamarkkinat lokakuussa

Kiertueen tapahtumat järjestetään koronarajoitusten näin salliessa.

Yhteystiedot:

Pidä Saaristo Siistinä ry
Nora Forsman
nora.forsman@pssry.fi

Finland svenska Marthaförbund rf
Roosa Mikkola
p. 044 740 3144
roosa.mikkola@martha.fi

Heli Satuli
heli.satuli@rinkiin.fi

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on voittoa tavoittelematon, Suomen teollisuuden ja kaupan vuonna 1997 perustama ja omistama palveluyhtiö. Yrityksille tuotamme tehokkaita ja kestäviä ratkaisuja pakkausten tuottajavastuun toteutukseen. Rinkiin on liittynyt lähes 4 500 pakkausten tuottajavastuunsa hoitavaa yritystä. Kuluttajille tarjoamme valtakunnallisen Rinki-ekopisteverkoston pakkausten keräykseen ja lasipakkausjätteen kierrätykseen. Yli 1 850 pisteessä ympäri Suomen kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia, yli 650 pisteessä kerätään myös muovipakkauksia. www.rinkiin.fi