Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.

Kävijät pääsevät katsomaan visuaalisesti mielenkiintoista toteutusta, kun Kukkakauppa Bronco rakentaa messuhalliin urbaanin puumajan. A-hallin takaseinälle kohoaa urbaani puumaja -näyttely, josta löytyvät ideat puutarha-, terassi- ja parvekehyggeilyyn. Kokonaisuus on rakennettu sisustukselliseksi viherkeitaaksi, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen.

− Viherkasvit valtaavat pihat ja parvekkeet. Sisä- tai ulkokasvien rajat rikkoutuvat tämän trendin hiipiessä hiljalleen Ruotsista myös suomalaisiin ulkotiloihin, kertoo puumajan toteuttava Niina Autti Kukkakauppa Broncosta.

− Esille on nostettu useita hauskoja kierrätysideoita sekä oivaltavat vinkit viherkasvien kesälomailuun, kuvailee Autti.

Pienet ja hieman isommatkin messuvieraat on otettu huomioon ja näyttely tarjoaa elämyksellisen äänimaailman, kilpailupisteineen.

Pyörivää romantiikkaa

Turun Piha ja Puutarha -messujen monipuolinen ja elämyksellinen yleiskoristelu on Ammattioppilaitos Livian käsialaa. Koristelu toivottaa messuvieraat tällä kertaa tervetulleeksi vihreään puutarhaan. Kävijä voi pistäytyä romanttiseen pyörivään puutarhaan tai vaikkapa huolettomaan puutarhaan, jossa villiyrtit kasvavat vapaasti. Luonnonkivipuutarhassa tutustutaan mm. uutuuskiveen, ruukku- ja metsäpuutarhasta puolestaan saa hyviä vinkkejä omalle tontille.

Euron istutuksia

Yleisöä yllätetään mm. Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen variksenpelättimillä, joiden aihioita on myös kaupan. Näytteilleasettajien ja yhdistysten taimitoreilta löytyvät kevään suosikit. Tarjolla on mm. orvokkeja, pelargoneja, kurjenmiekkoja ja yrttejä.

Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla maistellaan pikkusyötäviä ja niin aikuis- kuin lapsikävijät voivat eurolla istuttaa ja viedä tuotteen kotiin. Kauppapuutarhat tutustuttavat yleisön myös tuholaisiin, jotka pidetään messujen aikana hyvin aisoissa.

Kukkakauppiaat tekevät messuilla näyttäviä kukkasidontatöitä. Myös lapset pääset kokeilemaan kukkien sitomista.

Stailaa kasveissa ja löydä fengshui

Messujen ajankohtaisessa ohjelmassa puutarhaneuvos Arno Kasvi antaa vinkit siihen, mitä kannattaa viljellä kotipuutarhassa, maisemasuunnittelija Eva Wuite stailaa kasveilla ja hortonomi Sari Weckström opastaa fengshuista parvekkeella.

Messujen suosituissa työnäytöksissä päästään katsomaan kesäkukkien trendejä, puiden istutusta ja kasvikumppaneita yhdessä Greencaren ja arboristi-puutarhuri Minna Toivasen matkassa. Messuilla päästään ihailemaan myös bloggaajien ruukkutoteutuksia.

Piha & Puutarha -messujen kanssa samanaikaisesti järjestetään Mökki & Meri -tapahtuma.

Media-akkreditointi tapahtumaan: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Avoinna 6.-8.4. kello 10-17.
Samaan aikaan Mökki & Meri -tapahtuma

www.pihapuutarhamessut.fi
www.mokkimeri.fi

#puutarhamessut

Lisätiedot messuista:
projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.