Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.

Kävijät pääsevät katsomaan visuaalisesti mielenkiintoista toteutusta, kun Kukkakauppa Bronco rakentaa messuhalliin urbaanin puumajan. A-hallin takaseinälle kohoaa urbaani puumaja -näyttely, josta löytyvät ideat puutarha-, terassi- ja parvekehyggeilyyn. Kokonaisuus on rakennettu sisustukselliseksi viherkeitaaksi, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen.

− Viherkasvit valtaavat pihat ja parvekkeet. Sisä- tai ulkokasvien rajat rikkoutuvat tämän trendin hiipiessä hiljalleen Ruotsista myös suomalaisiin ulkotiloihin, kertoo puumajan toteuttava Niina Autti Kukkakauppa Broncosta.

− Esille on nostettu useita hauskoja kierrätysideoita sekä oivaltavat vinkit viherkasvien kesälomailuun, kuvailee Autti.

Pienet ja hieman isommatkin messuvieraat on otettu huomioon ja näyttely tarjoaa elämyksellisen äänimaailman, kilpailupisteineen.

Pyörivää romantiikkaa

Turun Piha ja Puutarha -messujen monipuolinen ja elämyksellinen yleiskoristelu on Ammattioppilaitos Livian käsialaa. Koristelu toivottaa messuvieraat tällä kertaa tervetulleeksi vihreään puutarhaan. Kävijä voi pistäytyä romanttiseen pyörivään puutarhaan tai vaikkapa huolettomaan puutarhaan, jossa villiyrtit kasvavat vapaasti. Luonnonkivipuutarhassa tutustutaan mm. uutuuskiveen, ruukku- ja metsäpuutarhasta puolestaan saa hyviä vinkkejä omalle tontille.

Euron istutuksia

Yleisöä yllätetään mm. Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen variksenpelättimillä, joiden aihioita on myös kaupan. Näytteilleasettajien ja yhdistysten taimitoreilta löytyvät kevään suosikit. Tarjolla on mm. orvokkeja, pelargoneja, kurjenmiekkoja ja yrttejä.

Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla maistellaan pikkusyötäviä ja niin aikuis- kuin lapsikävijät voivat eurolla istuttaa ja viedä tuotteen kotiin. Kauppapuutarhat tutustuttavat yleisön myös tuholaisiin, jotka pidetään messujen aikana hyvin aisoissa.

Kukkakauppiaat tekevät messuilla näyttäviä kukkasidontatöitä. Myös lapset pääset kokeilemaan kukkien sitomista.

Stailaa kasveissa ja löydä fengshui

Messujen ajankohtaisessa ohjelmassa puutarhaneuvos Arno Kasvi antaa vinkit siihen, mitä kannattaa viljellä kotipuutarhassa, maisemasuunnittelija Eva Wuite stailaa kasveilla ja hortonomi Sari Weckström opastaa fengshuista parvekkeella.

Messujen suosituissa työnäytöksissä päästään katsomaan kesäkukkien trendejä, puiden istutusta ja kasvikumppaneita yhdessä Greencaren ja arboristi-puutarhuri Minna Toivasen matkassa. Messuilla päästään ihailemaan myös bloggaajien ruukkutoteutuksia.

Piha & Puutarha -messujen kanssa samanaikaisesti järjestetään Mökki & Meri -tapahtuma.

Media-akkreditointi tapahtumaan: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Avoinna 6.-8.4. kello 10-17.
Samaan aikaan Mökki & Meri -tapahtuma

www.pihapuutarhamessut.fi
www.mokkimeri.fi

#puutarhamessut

Lisätiedot messuista:
projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Kirjamessuilla syksyn puheenaiheet dekkareista demokratiaan - Sauli Niinistö, Liza Marklund, teemamaa Viron eturivin kirjailijat Turun Messukeskuksessa 5.-7.10.4.10.2018 11:00Tiedote

Tiedote 4.10.2018. Merkkivuottaan viettävä Viro juhlii teemana myös Turun Kirjamessuilla 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa. Kirjamessuilla nähdään kaikkiaan yli 450 ohjelmanumeroa, ja keskusteluissa nousevat esiin ajankohtaiset aiheet niin suomalaisesta kuin virolaisesta yhteiskunnasta. Samanaikaisesti Turun Messukeskuksessa nautiskellaan myös Turun Ruoka- ja Viinimessuista sekä Levymessuista.