Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.

Kävijät pääsevät katsomaan visuaalisesti mielenkiintoista toteutusta, kun Kukkakauppa Bronco rakentaa messuhalliin urbaanin puumajan. A-hallin takaseinälle kohoaa urbaani puumaja -näyttely, josta löytyvät ideat puutarha-, terassi- ja parvekehyggeilyyn. Kokonaisuus on rakennettu sisustukselliseksi viherkeitaaksi, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen.

− Viherkasvit valtaavat pihat ja parvekkeet. Sisä- tai ulkokasvien rajat rikkoutuvat tämän trendin hiipiessä hiljalleen Ruotsista myös suomalaisiin ulkotiloihin, kertoo puumajan toteuttava Niina Autti Kukkakauppa Broncosta.

− Esille on nostettu useita hauskoja kierrätysideoita sekä oivaltavat vinkit viherkasvien kesälomailuun, kuvailee Autti.

Pienet ja hieman isommatkin messuvieraat on otettu huomioon ja näyttely tarjoaa elämyksellisen äänimaailman, kilpailupisteineen.

Pyörivää romantiikkaa

Turun Piha ja Puutarha -messujen monipuolinen ja elämyksellinen yleiskoristelu on Ammattioppilaitos Livian käsialaa. Koristelu toivottaa messuvieraat tällä kertaa tervetulleeksi vihreään puutarhaan. Kävijä voi pistäytyä romanttiseen pyörivään puutarhaan tai vaikkapa huolettomaan puutarhaan, jossa villiyrtit kasvavat vapaasti. Luonnonkivipuutarhassa tutustutaan mm. uutuuskiveen, ruukku- ja metsäpuutarhasta puolestaan saa hyviä vinkkejä omalle tontille.

Euron istutuksia

Yleisöä yllätetään mm. Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen variksenpelättimillä, joiden aihioita on myös kaupan. Näytteilleasettajien ja yhdistysten taimitoreilta löytyvät kevään suosikit. Tarjolla on mm. orvokkeja, pelargoneja, kurjenmiekkoja ja yrttejä.

Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla maistellaan pikkusyötäviä ja niin aikuis- kuin lapsikävijät voivat eurolla istuttaa ja viedä tuotteen kotiin. Kauppapuutarhat tutustuttavat yleisön myös tuholaisiin, jotka pidetään messujen aikana hyvin aisoissa.

Kukkakauppiaat tekevät messuilla näyttäviä kukkasidontatöitä. Myös lapset pääset kokeilemaan kukkien sitomista.

Stailaa kasveissa ja löydä fengshui

Messujen ajankohtaisessa ohjelmassa puutarhaneuvos Arno Kasvi antaa vinkit siihen, mitä kannattaa viljellä kotipuutarhassa, maisemasuunnittelija Eva Wuite stailaa kasveilla ja hortonomi Sari Weckström opastaa fengshuista parvekkeella.

Messujen suosituissa työnäytöksissä päästään katsomaan kesäkukkien trendejä, puiden istutusta ja kasvikumppaneita yhdessä Greencaren ja arboristi-puutarhuri Minna Toivasen matkassa. Messuilla päästään ihailemaan myös bloggaajien ruukkutoteutuksia.

Piha & Puutarha -messujen kanssa samanaikaisesti järjestetään Mökki & Meri -tapahtuma.

Media-akkreditointi tapahtumaan: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Avoinna 6.-8.4. kello 10-17.
Samaan aikaan Mökki & Meri -tapahtuma

www.pihapuutarhamessut.fi
www.mokkimeri.fi

#puutarhamessut

Lisätiedot messuista:
projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Robottiautoilua, itseohjautuvia laivoja, tulevaisuuden energialähteitä: Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa toukokuussa23.4.2018 14:46Tiedote

Tiedote 23.4.2018. Meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan toimijat ympäri maailmaa kokoontuvat kansainväliseen tapahtumaan Turkuun 16.-17.5. Navigate-messut Turun Messukeskuksessa sisältävät lähes 200 näytteilleasettajan lisäksi kohdennettuja ajankohtaisseminaareja, verkostoitumistapahtumia ja kokouksia. Paikalla ovat alan kärkipuhujat, ja esille nousevat kansainvälisesti kiinnostavat aiheet, kuten digitaalisuus ja tulevaisuuden energialähteet. Tapahtumaan osallistuu mediaa mm. Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta ja Saksasta.

Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin5.4.2018 14:22Tiedote

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Kutsu toimituksille Piha & Puutarha -messujen ja Mökki & Meri -messujen infoon 5.4.28.3.2018 13:08Kutsu

Kevät! Turun Messukeskus virittäytyy jo kevääseen ja kesään. Suosittu Piha & Puutarha -messut yhdessä Mökki & Meri -messujen kanssa avautuu 6.-8.4. Tällä kertaa yleisö yllätetään mm. urbaanilla puumajalla, vihreällä puutarhalla ja variksenpelättimillä. Messujen tähtinä ovat mm. pionit. Mökki & Meri -kokonaisuudessa teemana on kalastus, ja luvassa on mm. ajankohtainen kuhaseminaari. Tervetuloa mediainfoon, joka on viimeisenä rakennuspäivänä torstaina 5.4. kello 11 – n. 12.15 kokoustilassa 4 (Turun Messukeskus 2. krs).