Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL)Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL)

Mestarimekaanikko 2017 -kilpailu on ratkennut

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2017 -kilpailun jo 11. kerran. Kilpailun finaali ja palkintojenjako tapahtui Stadin ammattiopiston tiloissa lauantaina 25.3.2017.

Stadin ammattiopistossa Haagassa 25.3.2017 pidettyyn Mestarimekaanikko 2017 -finaaliin osallistui semifinaalista jatkoon päässeet kolme kilpailijaa. Kilpailijoiden tehtävänä oli suorittaa kolme eri työrastia. Rastien pituus oli 45 minuuttia ja niistä kustakin oli jaossa 10 pistettä, joten finaalin maksimipistemäärä oli 30 pistettä. Rastit olivat erittäin haastavia, eikä pisteitäkään jaettu helläkätisesti.

Voittajaksi kilpailusta selvisi Tomi Gren, Kouvola (Motonet korjaamo/TMA Finland Oy, Kouvola) 18,50 pisteellä. Voitosta hän sai noin 1000 euron arvoisen tuotepalkinnon.

Toiseksi sijoittui Jari Kopra, Lepsämä (Motomer Oy, Espoo) 17,00 pisteellä ja kolmanneksi Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka) 14,50 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin noin 750 euron arvoiset ja kolmannesta noin 500 euron arvoiset tuotepalkinnot. Loput semifinaaliin jääneet kilpailijat saivat kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.

Kuvat kärkikolmikosta finaalin rasteilla ja palkintojen jaosta löytyvät SATL:n kotisivuilta osoitteesta http://www.satl.fi/ajankohtaista/nayta/404.

Alun perin finaaliin selviytynyt Ylämyllyltä kotoisin oleva Tomi Vainikainen joutui vetäytymään kilpailusta henkilökohtaisista syistä. Hänen tilallaan finaaliin osallistui neljänneksi semifinaalissa sijoittunut Miika Lindberg.

Finaalikilpailun sisältö

Rasteista ensimmäinen oli hybridiauton vianetsintä, kun auto ei suostunut käynnistymään. Kohdeautona oli vuosimallin 2016 Hyundai IONIQ HEV. Arvostelukohteina olivat asiakaspalvelu, looginen vianetsintä, testerin ja oskilloskoopin käyttö sekä tulosten analysointi ja vian löytäminen. Vian aiheutti oikosulussa ollut väyläjohto.

Toisella rastilla tehtävänä oli suorittaa uuden auton luovutustarkastus. Kohdeautona oli vuosimallin 2017 Jeep Grand Cherokee. Arvostelukohteina olivat ajoneuvon valmistajan luovutustarkastuksen ohjeistuksen mukaiset tarkastuskohteet ja sen mukaan eri työvaiheiden läpikäyminen ja asetettujen poikkeamien huomioiminen.

Kolmannella rastilla tehtävänä oli suorittaa diesel-auton vianhaku. Tehtävänannossa oli kerrottu, että autoon oli vaihdettu toisella korjaamolla uusi käytetty moottori, mutta sitä ei oltu saatu toimimaan. Auto kyllä käynnistyi, mutta se sammui melkein heti. Kilpailukohteena oli vuoden 2010 Opel Insignia 2,0 Sports Tourer. Arvostelukohteina olivat muun muassa omien ja auton suojavälineiden käyttö, vikakoodien luku, looginen vianetsintäprosessi, ongelmien oikea päättely eri mittauksilla sekä korjausehdotus. Ongelman aiheutti polttoaineen täytössäätöventtiilin virheellinen toiminta, joka aiheutti virhetilan (liian suuri polttoaineen paine) ja siten auton sammumisen.

Finaalin sekä helmikuun alussa pidetyn semifinaalin kilpailurastien suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat autoalan asiantuntijoiden kanssa Metropolia ammattikorkeakoulun kuuden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Samu Autiosalo, Samu Heinonen, Samu Kuronen, Joona Murtolehto, Tomi Perkiömäki ja Vesa Vilkman. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia.

Edellä mainittuina autoalan asiantuntijoina toimivat finaalissa Diagno Finland Oy:n tekninen asiantuntija ja kouluttaja Björn Boström, Hyundai Motor Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan Kainuun ammattiopiston opettaja Markku Suonpää (oli mukana myös semifinaalissa), FCA Finland Oy:n jälkimarkkinoinnin kenttäpäällikkö Ukko Rummukainen,Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski ja kilpailupaikkana toimineen oppilaitoksen yhteyshenkilönä koulutuspäällikkö Aku Lämsä.

Semifinaalissa asiantuntijoina toimivat Prodiags Oy:n kouluttajat Jarmo Aalto ja Jorma Höyteinen, Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan osastopäällikkö Jouni Kiviranta, FCA Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan AEL:n koulutusasiantuntija Kai Hikman ja Stadin ammattiopiston lehtori Mika Saroma.

Suurkiitokset kaikille kilpailun yhteistyökumppaneille.

Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-523 9477

Pasi Perhoniemi

Suomen Autoteknillinen Liitto ry

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL)
Köydenpunojankatu 8

09 694 4724http://www.satl.fi

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö. SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

SATL toimii jäsenyhdistystensä, jäsenistönsä ja koko autoalan hyväksi järjestämällä täydennyskoulutuksia ja ajankohtaisseminaareja, julkaisemalla alan johtavaa ammattilehteä ja osallistumalla aktiivisesti alan lainsäädännön ja opetuksen kehittämiseen.

SATL:n toiminta on puolueetonta ja riippumatonta. Me emme ole ammatti- tai etujärjestö, vaan autoalan vastuu- ja asiantuntijatehtävissä toimivien henkilöiden verkostoitumisorganisaatio ja yhdysside.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL)

Autoalan jälkimarkkinabarometrin 2019 tulokset esiteltiin Aftersales Summitissa2.12.2019 10:10:34 EET | Tiedote

Autoalan asiantuntija-, esimies-, kouluttaja- ja vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden yhteistyöjärjestö Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti 20.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa ensimmäistä kertaa autoalan kansainvälisen jälkimarkkinoiden SATL Automotive Aftersales Summit -kongressin. Tapahtumassa julkistettiin SATL:n ja saksalaisen Wolk After Sales Expertsin syksyllä 2019 suorittaman autoalan jälkimarkkinabarometrin tulokset.

Suomen autotekniikan parhaat asiantuntijat olivat koolla Salossa, Autoalan jälkimarkkinoiden kansainvälinen kongressi järjestetään Suomessa 20.11.201918.3.2019 14:22:51 EET | Tiedote

Autoalan asiantuntija-, esimies-, kouluttaja- ja vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden yhteistyöjärjestön Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n (SATL) 84. Liittokokous pidettiin 15.-17.3.2019 Salossa. SATL:oon kuuluu noin 5600 henkilöjäsentä 37 paikallisyhdistyksestä ympäri Suomea. Vuosittain järjestettävä Liittokokous on järjestön päättävä elin. Tämän vuoden kokouksessa oli edustettuna 23 yhdistystä 55 äänivaltaisen edustajan voimin. Kaikkiaan kokoukseen osallistui 82 henkilöä.

SATL:n verkko-osaamiskeskuksen esiselvityshanke on saatu päätökseen11.12.2018 10:26:56 EET | Tiedote

SATL:n esiselvitys autoalan osaamisen kehittämisen uudesta toimintamallista ja verkko-osaamiskeskuksen toteutuksesta on valmistunut. Hanke toteutettiin Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen myöntämällä EU:n Euroopan sosiaalirahaston tuella. Se myönnettiin Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelmasta aikavälille 1.1.-30.9.2018. Rakennerahasto-ohjelma tukee työllisyyden ja osaamisen edistämistä sekä sosiaalista osallisuutta.