HSL Helsingin seudun liikenne

Metro näyttäisi kasvattaneen joukkoliikenteen käyttöä Espoossa

Jaa

Metron jatkuminen Matinkylään kasvatti joukkoliikenteen osuutta Espoon ja Helsingin välisillä matkoilla ja vastaavasti vähensi autoilua Länsiväylällä ja Turunväylällä, HSL:n tutkimus arvioi.

Espoosta Helsinkiin arkisin tehtyjen matkojen määrä kasvoi noin 11 prosenttia joulukuusta 2017 tammikuuhun 2018. Kasvu painottui etenkin metroon, joka alkoi kulkea Ruoholahdesta Matinkylään marraskuussa 2017.

Metron kuljettamien matkustajien osuus kasvoi sekä uusien asemien lähistöllä että niistä kauempana. Joulukuussa 2017, jolloin metron ohella liikennöitiin vielä suoria bussilinjoja Helsinkiin, Espoon ja Helsingin välisten metromatkojen lähtö- ja määräpaikat sijaitsivat Espoossa lähinnä metroasemien tuntumassa. Vuoden 2018 tammikuussa, jolloin suoria bussilinjoja ei enää juuri ollut, metromatkojen lähtö- ja määräpaikat kattoivat käytännössä koko Etelä-Espoon alueen.

Metron matkustajamäärä oli tammikuussa Espoon ja Helsingin rajalla noin 60–70 prosenttia joulukuuta korkeampi.

Samaan aikaan henkilöautoliikenteen määrä väheni sekä Länsiväylällä että Turunväylällä. Länsiväylällä Espoon ja Helsingin rajalla kulki arkivuorokauden aikana tammikuussa 2018 noin 5 700 eli kahdeksan prosenttia vähemmän autoja kuin marraskuussa 2017.

Tutkimus antaa viitteitä siitä, että metron tulo Espooseen nosti joukkoliikenteen käyttäjämääriä ja kulkutapaosuutta Espoon ja Helsingin välisillä matkoilla. Myös HSL:n lipunmyynnin kehittyminen tukee johtopäätöstä. Tulosten arvioinnissa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös muut matkustajamääriin vaikuttavat tekijät kuin metro, esimerkiksi liikenteen normaali kausivaihtelu.

Henkilöautoilun kasvu Länsiväylällä on taittunut

HSL:n päätelmää tukee kuitenkin myös se, että Länsiväylän pitkään jatkunut henkilöautoliikenteen loiva kasvutrendi taittui juuri metron käyttöönoton yhteydessä. Samaan aikaan henkilöautoilu on jatkanut kasvuaan Espoon länsirajalla.

Tutkimus tarkasteli ihmisten liikkumista ennen ja jälkeen metron käyttöönoton Telian kehittämällä Crowd Insights -menetelmällä, jossa matkapuhelinten tukiasemista saatavan datan perusteella voidaan analysoida ja mallintaa ihmisvirtojen liikkeitä.

Liikkumistiedot kerättiin vuoden 2017 marraskuun viikolta 45 sekä vuoden 2018 tammikuun viikolta 4, jolloin metro ja sen liityntäliikenne oli otettu käyttöön. Tietoja kerättiin myös joulukuun 2017 viikolta 50, jolloin sekä metro että entinen bussiliikennejärjestelmä olivat käytössä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin hyväksi tieliikenteen automaattisista mittauspisteistä kerättyjä tietoja.




Yhteyshenkilöt

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 09 4766 4382

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme