Metroasemista tulostettavissa 3D-kohokartta

HKL on teettänyt kaikista nykymetron asemista 3D-tulostimella tulostettavat opaskartat. Kohokartat on tarkoitettu etenkin näkövammaisten liikkumisen apuvälineeksi asemilla. Jo keväällä HKL teetti metroasemista julistemuotoiset 3D-kartat, jotka löytyvät niin metroasemilta kuin HKL:n verkkosivuiltakin.

Kohokartat ovat yksi esimerkki 3D-tulostamisen hyötykäytöstä.

- Kartat ovat yksi etappi kohti HKL:n tavoitteena olevaa kaikille helppokäyttöistä ja esteetöntä joukkoliikennettä, sanoo HKL:n toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio.

3D-tulostettavat kartat on suunniteltu tulostettavaksi pursotinlaitteella esimerkiksi kirjastossa tai tulostuspalvelussa.

Karttoja pääsee lataamaan HKL:n verkkosivulta osoitteesta www.hkl.fi >Metrolla >Metroasemat. Asemakohtaisilla sivuilla on sekä ladattava tiedosto omalla tai kirjaston laitteella tulostukseen että linkki suoraan tulostepalveluun jos 3D-tulosteen haluaa tilata lasersintrattuna ja kotiin toimitettuna.

Kartat on laatinut 3D-ratkaisuihin erikoistunut suomalainen Versoteq-yritys, joka on toteuttanut näkövammaisten opasteita myös esimerkiksi Tikkurilan matkakeskukseen. Nyt laaditut metroasemien 3D-mallinnukset testattiin näkövammaisten käyttäjien kanssa etukäteen.

3D-kartat ovat yksi esimerkki kehittyvän 3D-tulostamisen hyötykäytöstä. Koska tulosteet ovat suhteellisen edullisia ja niitä otetaan vain tarpeen mukaan, on karttoihin myös helppo tehdä parannuksia havaittujen kehitysehdotusten mukaisesti.

- Otamme mielellämme palautetta vastaan nyt valmistuneista kartoista. Arvioinnin jälkeen kartat on mahdollista tehdä myös länsimetron asemista, kertoo Rajakallio.

Mallit ovat oletuksena maksimissaan 20 cm leveitä ja syviä, korkeus vaihtelee eri tasojen ja rakennusten mukaan, mutta pääsääntöisesti ne ovat muutamia senttejä korkeita.

Palautetta, parannusehdotuksia ja kommentteja kartoista voi lähettää osoitteeseen info@versoteq.com

Lisätiedot: HKL, toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio, p. 09 31035920

Kohokartat ovat yksi esimerkki 3D-tulostamisen hyötykäytöstä.

Raide-Jokerin muusikot tuovat joulumieltä 550-bussin matkustajille – joululaulutempausta voi seurata myös Twitterin kautta11.12.2017 13:20Tiedote

Pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentamisprojektin työntekijöistä koostuva kvartetti esittää joululauluja 550-linjan busseissa keskiviikkona 13.12.2017 kahden tunnin ajan, klo 13–15. Joululaulutempausta on mahdollista seurata myös Twitterin kautta. Pikaraitiotie Raide-Jokeri korvaa poikittaisliikenteen 550-bussilinjan 2020-luvun alkupuolella.