Metroliikenne Kivenlahteen käynnistyi kansanjuhlana – ensimmäisellä lähdöllä lähes täysi juna

Metroliikenne uudella Matinkylän ja Kivenlahden välisellä osuudella käynnistyi lauantaiaamuna kello 4.56, kun ensimmäinen matkustajaliikenteen juna lähti liikkeelle Kivenlahden asemalta kohti Vuosaarta.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen Kivenlahdessa 3.12.

Kellonajasta huolimatta ensimmäinen lähtö houkutteli paikalle runsaasti kiinnostuneita. Jo neljän jälkeen aseman ulkopuolella oli ovien avautumista odottamassa runsaasti ihmisiä, ja tunnelma oli riehakas.

Samanlaisena tunnelma jatkui myös laiturilla aseman ovien avauduttua. Ennen ensimmäisen junan lähtöä metron uusi osuus vihittiin käyttöön nauhanleikkuuseremoniassa. Nauhaa olivat leikkaamassa HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen, HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi ja Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori.

”Asiakkaiden odottama metroliikenteen laajeneminen on merkittävä onnistuminen, jota pitääkin juhlia. Tämä työ ei olisi onnistunut ilman kaikkien joukkueen jäsenten saumatonta yhteistyötä, joka jatkuu sujuvan joukkoliikenteen kehittämisenä edelleen”, sanoi HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.

Matkustajaliikenteen ensimmäinen juna tuli jo Kivenlahdessa lähes täyteen matkustajia, mutta kaikki mahtuivat kyytiin. Junan sisällä tunnelma oli suorastaan vappumainen: ihmisiä oli paljon, moni heistä opiskelijoita Otaniemestä.

Myös ensimmäinen idästä Kivenlahteen asti kulkenut juna houkutteli runsaasti uteliaita matkaan.

Metron avajaiset jatkuvat tänään kaikilla uusilla asemilla. Päätapahtuma järjestetään kauppakeskus Lippulaivassa Espoonlahdessa. Avajaistapahtuma alkaa kello 10, jolloin Espoonlahden aseman molempien sisäänkäyntien edustalla on tarjolla kakkukahvit. Kello 10.30 alkaen ohjelma jatkuu Lippulaivan toisen kerroksen keskusaukiolla, jossa ohjelmassa on sekä metroasiaa että musiikkiesityksiä.

Espoonlahden lisäksi Kivenlahden, Soukan, Kaitaan ja Finnoon asemilla on HSL:n infopisteet, joissa on tavattavissa joukkoliikenteen asiantuntijoita kello 9–15.

Johannes Laitila
viestintäpäällikkö

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2023-2024 tavoittelee lisää matkustajia, päästöjen vähentämistä ja kustannusten pitämistä kurissa24.1.2023 10:23:36 EET | Tiedote

HSL tähtää tämän ja ensi vuoden liikenteen muutoksilla matkustajamäärien kasvattamiseen ja joukkoliikenteen päästöjen vähentämiseen. HSL suuntaa liikennetarjontaa vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden muuttuneita liikkumistarpeita, jolloin liikenteen palvelut on mahdollista tuottaa entistä kustannustehokkaammin.

Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.23.1.2023 08:48:44 EET | Tiedote

HSL päivittää 6.2. Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat. Valtaosaa Matinkylään ajaneista Suur-Espoonlahden linjoista ryhdytään ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Metroasemien ja Kauklahden rautatieaseman välille tulee lisää poikittaisia bussiyhteyksiä. Entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu kummassakin päässään raideliikenteen runkoverkkoon ja alueen joukkoliikenteestä tulee entistä verkostomaisempaa.