Metron asetinlaitteen käyttöönotto on valmistumassa – aamulla mahdollisesti harvempia vuorovälejä

Metron asetinlaitteen käyttöönotto metrolinjan osuudella Ruoholahdesta itään on valmistumassa. Metron matkustajaliikenne käynnistyy varhain maanantaiaamuna normaaliin aikaan. Metrojärjestelmän parhaimman suorituskyvyn saavuttamiseen liittyviä muutoksia tehdään vielä sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana. Tämän johdosta on mahdollista, että aamun ruuhkaliikenteessä liikennettä ajetaan jonkin verran harvennetuin vuorovälein.

- Metron koeajoissa on ilmennyt joitakin järjestelmän käytettävyyteen liittyviä haasteita, joita vielä ensi yön aikana ratkotaan. Haasteet liittyvät tiheimpään ruuhka-ajan liikenteeseen. Mahdollinen vuorovälien harventaminen ruuhkassa olisi varotoimi, jolla varmistettaisiin liikenteen sujuvuus. Puutteet eivät vaikuta metroliikenteen turvallisuuteen, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Puutteet koskevat lähinnä ATS-automatiikkaa (Automatic Train Supervision), jonka vuoksi osa metrojunien kulkuteistä joudutaan liikenteenohjauksessa muodostamaan käsin.

Asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy tekee töitä ongelmien selvittämiseksi. Mipron tavoitteena on ratkoa ongelma niin, että jo maanantain metroliikenne kokonaisuudessaan voidaan ajaa normaalien vuorovälien mukaisesti.

HKL ja Mipro Oy pahoittelevat asiasta matkustajille mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 5206710
Mipro Oy, toimitusjohtaja Juha Nurmi, p. 044 749 1250

Hämeentien uudistusremontti alkaa maanantaina 4. maaliskuuta – muutoksia Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin26.2.2019 15:08:58 EETTiedote

Sörnäisten metroaseman sisäänkäynnit D ja F suljetaan maanantaina 4. maaliskuuta. Kyseessä ovat Hämeentien keskellä oleva portaikko ja Hämeentie 27:n kohdalla oleva portaikko. Poistuvien sisäänkäyntien välittömässä läheisyydessä sijaitseva sisäänkäynti E on jatkossa käytössä normaalisti. Remontti ei vaikuta metron liikennöintiin eikä aseman hissien toimintaan. Kaksi sisäänkäyntiä suljetaan lopullisesti, sillä sisäänkäynnin D paikalle rakennetaan remontin aikana raitiotiekiskot ja sisäänkäynnin F paikalle pyörätie. Kartta sisäänkäynneistä on tiedotteen liitteenä. Sörnäisten aseman uudistaminen sulkee Helsinginkadun Kurvin kohdalta Laajaan Hämeentien urakkaan kuuluu Sörnäisten metroaseman lippuhallin vesikaton vesieristyksen ja metroaseman savunpoistojärjestelmän uusiminen tarvittavine sähkötöineen. Lippuhallin betonikannen korjaaminen edellyttää, että betonirakenne kaivetaan kokonaan esille maan alta. Tästä syystä Helsinginkatu Kurvin kohdalta Hämeentien ja Pengerkadun välillä suljetaan