Metron asetinlaitteen käyttöönotto on valmistumassa – aamulla mahdollisesti harvempia vuorovälejä

Metron asetinlaitteen käyttöönotto metrolinjan osuudella Ruoholahdesta itään on valmistumassa. Metron matkustajaliikenne käynnistyy varhain maanantaiaamuna normaaliin aikaan. Metrojärjestelmän parhaimman suorituskyvyn saavuttamiseen liittyviä muutoksia tehdään vielä sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana. Tämän johdosta on mahdollista, että aamun ruuhkaliikenteessä liikennettä ajetaan jonkin verran harvennetuin vuorovälein.

- Metron koeajoissa on ilmennyt joitakin järjestelmän käytettävyyteen liittyviä haasteita, joita vielä ensi yön aikana ratkotaan. Haasteet liittyvät tiheimpään ruuhka-ajan liikenteeseen. Mahdollinen vuorovälien harventaminen ruuhkassa olisi varotoimi, jolla varmistettaisiin liikenteen sujuvuus. Puutteet eivät vaikuta metroliikenteen turvallisuuteen, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Puutteet koskevat lähinnä ATS-automatiikkaa (Automatic Train Supervision), jonka vuoksi osa metrojunien kulkuteistä joudutaan liikenteenohjauksessa muodostamaan käsin.

Asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy tekee töitä ongelmien selvittämiseksi. Mipron tavoitteena on ratkoa ongelma niin, että jo maanantain metroliikenne kokonaisuudessaan voidaan ajaa normaalien vuorovälien mukaisesti.

HKL ja Mipro Oy pahoittelevat asiasta matkustajille mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 5206710
Mipro Oy, toimitusjohtaja Juha Nurmi, p. 044 749 1250

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn