Metron asetinlaitteen käyttöönotto on valmistumassa – aamulla mahdollisesti harvempia vuorovälejä

Metron asetinlaitteen käyttöönotto metrolinjan osuudella Ruoholahdesta itään on valmistumassa. Metron matkustajaliikenne käynnistyy varhain maanantaiaamuna normaaliin aikaan. Metrojärjestelmän parhaimman suorituskyvyn saavuttamiseen liittyviä muutoksia tehdään vielä sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana. Tämän johdosta on mahdollista, että aamun ruuhkaliikenteessä liikennettä ajetaan jonkin verran harvennetuin vuorovälein.

- Metron koeajoissa on ilmennyt joitakin järjestelmän käytettävyyteen liittyviä haasteita, joita vielä ensi yön aikana ratkotaan. Haasteet liittyvät tiheimpään ruuhka-ajan liikenteeseen. Mahdollinen vuorovälien harventaminen ruuhkassa olisi varotoimi, jolla varmistettaisiin liikenteen sujuvuus. Puutteet eivät vaikuta metroliikenteen turvallisuuteen, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Puutteet koskevat lähinnä ATS-automatiikkaa (Automatic Train Supervision), jonka vuoksi osa metrojunien kulkuteistä joudutaan liikenteenohjauksessa muodostamaan käsin.

Asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy tekee töitä ongelmien selvittämiseksi. Mipron tavoitteena on ratkoa ongelma niin, että jo maanantain metroliikenne kokonaisuudessaan voidaan ajaa normaalien vuorovälien mukaisesti.

HKL ja Mipro Oy pahoittelevat asiasta matkustajille mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 5206710
Mipro Oy, toimitusjohtaja Juha Nurmi, p. 044 749 1250

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen14.6.2019 16:06:37 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin rakentamisen aloitusta juhlistetaan kaupunkien rajalla28.5.2019 11:05:56 EESTTiedote

Tervetuloa kanssamme juhlistamaan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisen aloitusta tiistaina 4.6. klo 10.30–11.30 kaupunkien rajan tuntumaan, Pajamäen kentän parkkipaikalle (Takkatie 40, Helsinki). Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäeltä, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalolta sekä Raide-Jokeri-allianssin Harri Kailasalolta. Puheiden lisäksi tilaisuudessa tehdään seremoniallinen ensimmäinen lapionkaivuu. Paikalla on kaupunkien kutsuvieraiden lisäksi Raide-Jokeri-allianssin asiantuntijoita vastaamassa median edustajien kysymyksiin. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennalta.