Metron matkustajamäärät kasvavat – kapasiteetin nostamiseen on selvitetty keinoja
Metrolla kulkee tulevaisuudessa yhä useampi. Sen takia metron kapasiteettia on nykyisten ennusteiden mukaan nostettava ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. HKL, HSL, Länsimetro Oy ja Espoon kaupunki ovat käynnistäneet hankkeen, jossa on selvitetty, miten kapasiteettia olisi mahdollista parantaa tulevaisuudessa.

Pääkaupunkiseudun kasvun ja metron uusien asemien myötä metron matkustajamäärät kasvavat. Länsimetron liikenteen käynnistyttyä matkustajamäärät ovat kasvaneet 60 miljoonasta 90 miljoonaan. Määrät lisääntyvät edelleen, kun metroliikenne Kivenlahteen alkaa. Myöskään metron itähaaran kapasiteetti ei riitä pitkälle tulevaisuuteen Helsingin rakentuessa ja maankäytön tihentyessä metron vaikutusalueella. Helmikuussa 2020 aamuruuhkassa metron kuormittunein osuus oli idässä Sörnäisten ja Hakaniemen välillä.
Metron kuljetuskapasiteetin parantamisessa ja sen aikataulussa otetaan huomioon tulevat matkustajamääräennusteet. Koronaviruspandemia on vähentänyt huomattavasti metron matkustajamääriä. Kevään 2021 aikana valmistuu matkustajamäärien kasvusta päivitetty ennuste, jossa ensimmäistä kertaa huomioidaan koronapandemian vaikutukset. On mahdollista, että matkat painottuvat tulevaisuudessa vähemmän ruuhka-aikoihin kuin ennen koronapandemiaa, mutta tästä ei ole vielä tietoa. Siksi on varauduttava myös siihen, että kysynnän kasvu poikkeaa edellisistä ennusteista, ja kapasiteettihankkeen aikataulua sovitetaan sen mukaisesti.
Vuorovälin lyhentäminen mahdollistaa matkustajamäärän kasvun
Keskeinen metron matkustajakapasiteettia parantava keino on vuorovälin tihentäminen. Nykyinen ruuhka-ajan 2,5 minuutin vuoroväli ei ensi vuosikymmenen alussa enää riitä vastaamaan kasvavan matkustajamäärän tarpeisiin. Tällä hetkellä metrossa on tilaa 14 000 matkustajalle tunnissa yhteensä 24 junassa. Tulevaisuudessa kapasiteetin on riitettävä jopa 18 000 matkustajalle tunnissa, jolloin ajetaan yhteensä jopa 36 junaa tunnissa. Tavoitteena on, että ruuhka-ajan vuoroväli voisi olla tulevaisuudessa 100 sekuntia.
"Metron järjestelmiä on uudistettava siten, että junien vuoroväliä voidaan lyhentää. Lyhyemmät vuorovälit myös lyhentävät pysähtymisaikoja ja edelleen matkustusaikoja", sanoo HKL:n projektijohtaja Heikki Viika.
Vuorovälin lyhentäminen vaatii metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistamista. Järjestelmä on osin vanhentunut, ja sitä uudistetaan tämän ja ensi vuosikymmenen aikana vaiheittain. Esimerkiksi metroliikenteen turvallisuutta parantava junien pakkopysäytyslaite korvataan uudella kulunvalvontajärjestelmällä. Tämä mahdollistaa vuorovälin tihentämisen jo tämän vuosikymmenen loppupuolella – tosin vuorovälin tihentämiseen tarvitaan luonnollisesti myös lisää junia.
Opastusta asemilla ja junissa parannetaan
Hankkeen tehtävänä on tutkia myös, miten nykyisten junien tilaratkaisuja pystyttäisiin kehittämään entistä toimivammiksi. Yksi tavoitteista on, että matkustajat saataisiin ohjattua niihin vaunuihin, joissa on eniten tilaa.
"Tarkastelemme myös muita matkustajien opastamiseen liittyviä keinoja, joilla tavoitellaan junien lyhyempiä pysähtymisaikoja. Sellaisia ovat esimerkiksi matkustajavirtausten sujuvoittaminen asemilla ja opastus junissa", Viika sanoo.
Metron kapasiteettia on mahdollista lisätä myös esimerkiksi poistamalla penkkejä vaunuista, jolloin vaunuissa olisi enemmän seisoma- ja pyöränkuljetustilaa. Kaikkein vanhimmista metrojunista (M100-sarja) penkkejä poistuukin vähitellen, kun kaikki sarjan junat peruskorjataan. Avarampi eteistila vaunussa sujuvoittaa myös matkustajien siirtymistä junaan ja lyhentää siten junan pysähtymisaikaa asemalla.
Nyt suunniteltujen kapasiteetin kehittämistoimien odotetaan riittävän 2060-luvulle saakka.
Kapasiteettia parantavista toimenpiteistä on valmistunut yleissuunnitelma, joka on luettavissa HKL:n verkkosivuilla. Yleissuunnitelma esitellään HKL:n johtokunnassa 14.1.2021, ja tämän jälkeen HSL:n hallituksessa ja Espoon kaupunginhallituksessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HKL: projektijohtaja Heikki Viika, p. 040 664 0879
HSL: joukkoliikennejärjestelmät-ryhmän päällikkö Johanna Wallin, p. 050 337 5685
Espoon kaupunki: kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska, p. 050 383 3209
Länsimetro Oy: toimitusjohtaja Ville Saksi, p. 040 823 2086
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HKL
HKL kehittää pyöräpysäköintiä20.1.2021 09:09:10 EET | Tiedote
Kaupunginhallitus hyväksyi 18.1. kokouksessaan rautatieaseman pyöräpysäköintilaitoksen hankesuunnitelman. Suunnitelman mukaan uusiin maanalaisiin pysäköintitiloihin olisi mahdollista sijoittaa jopa 1 370 pyöräpaikkaa. HKL kehittää pyöräpysäköintiä metro- ja juna-asemilla.
HKL:n johtokunnan päätökset 14.1.202114.1.2021 10:12:03 EET | Tiedote
HKL:n johtokunnan päätöstiedote on julkaistu HKL:n internetsivulla osoitteessa http://www.hel.fi/www/hkl/fi/paatoksenteko/paatosasiakirjat/hkl-paatostiedotteet
Kaupunkipyöräpalvelu laajenee lähes koko Helsinkiin13.1.2021 09:01:35 EET | Tiedote
Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan maanantaina 11.1. kaupunkipyöräpalvelun laajentamista koskevan hankintapäätöksen. Laajennuksen myötä palvelu tulee kattamaan lähes koko Helsingin alueen.
HKL:n johtokunnan päätökset 17.12.202017.12.2020 17:43:44 EET | Tiedote
HKL:n johtokunnan päätöstiedote on julkaistu HKL:n internetsivulla osoitteessa http://www.hel.fi/www/hkl/fi/paatoksenteko/paatosasiakirjat/hkl-paatostiedotteet
Heijastin turvaa liikkujaa11.12.2020 13:48:07 EET | Tiedote
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos eli HKL muistuttaa, että pimeään vuodenaikaan jalankulkijoita on vaikea havaita ilman heijastinta. Heijastinta kannattaa käyttää myös valaistulla kadulla, sillä katuvalotkaan eivät aina takaa kunnollista näkyvyyttä. Esimerkiksi sade, mainosvalot, puiden ja pensaiden varjot sekä katvealueet voivat haitata näkyvyyttä.
Kipparlahden metrosillan uusimishankkeen toteutusvaihe käynnistyy10.12.2020 13:29:29 EET | Tiedote
Kipparlahden metrosilta tullaan vuoden 2021 aikana purkamaan, ja tilalle rakennetaan uusi silta. Aluksi toteutetaan väistötöitä metron järjestelmille joulukuusta 2020 tammikuuhun 2021. Tässä vaiheessa tehdään kaivutöitä sillan läheisyydessä. Väistötöistä aiheutuu melua ja rajoituksia liikenteelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme