Metron uusi asetinlaite otetaan käyttöön – Metroliikenteessä katkos Helsingin osuudella 11.-13.1.2019

Metron uusi asetinlaite otetaan käyttöön Helsingin rataosuudella tammikuussa 2019. Asetinlaite otetaan käyttöön viikonloppuna 11.-13.1.2019. Asetinlaitteen vaihdon aikana metro ei liikennöi Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla perjantai-iltana 11.1. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei kulje lainkaan Lauttasaaresta idän suuntaan.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkureitti ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys.

Metron asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Asetinlaitteen vaihdon jälkeen koko metroradalla Mellunmäestä ja Vuosaaresta Matinkylään on käytössä Mipron asetinlaite.

-Yhtenäisellä asetinlaitteella pystytään parantamaan metroliikenteen luotettavuutta ja käytettävyyttä. Se mahdollistaa myös uusien matkustajainformaatiopalvelujen tuottamisen. Uusi asetinlaite edustaa moderninpaa teknologiaa, sanoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Asetinlaitteen vaihdon aikana metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. Liikenne Itäkeskuksesta idän suuntaan päättyy perjantaina 11.1. noin kello 17.30 alkaen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta idän suuntaan. Lauttasaaren ja Matinkylän välillä metro liikennöi viikonloppuna 5 minuutin vuorovälillä. Kaikki metrojunat ajavat Matinkylään asti, eikä osa junista käänny Tapiolassa kuten tavallisesti. Metroliikenteen katko kestää viikonlopun ajan, ja liikenne alkaa maanantaina 14.1. normaalin aikataulun mukaisesti.

Liikennekatkoksen aikana metroradalla liikkuu junia, kun uutta asetinlaitetta koekäytetään.

Metroliikennettä korvaavat 99-bussit, raitiovaunu 11 sekä bussit 147N sekä 20X ja 21X. Lisätietoa korvaavasta liikenteestä HSL:n verkkosivuilla.

Liikennöintikatkon aikana ne metroasemien lippuhallit, joissa on liiketiloja, ovat pääsääntöisesti avoinna liikkeiden aukioloaikojen mukaisesti. Muut lippuhallit suljetaan viikonlopuksi.

Lisätiedot:

Asetinlaitteen vaihto:

HKL: infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)

HKL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn