Metron uusi asetinlaite otetaan käyttöön – Metroliikenteessä katkos Helsingin osuudella 11.-13.1.2019

Metron uusi asetinlaite otetaan käyttöön Helsingin rataosuudella tammikuussa 2019. Asetinlaite otetaan käyttöön viikonloppuna 11.-13.1.2019. Asetinlaitteen vaihdon aikana metro ei liikennöi Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla perjantai-iltana 11.1. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei kulje lainkaan Lauttasaaresta idän suuntaan.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkureitti ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys.

Metron asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Asetinlaitteen vaihdon jälkeen koko metroradalla Mellunmäestä ja Vuosaaresta Matinkylään on käytössä Mipron asetinlaite.

-Yhtenäisellä asetinlaitteella pystytään parantamaan metroliikenteen luotettavuutta ja käytettävyyttä. Se mahdollistaa myös uusien matkustajainformaatiopalvelujen tuottamisen. Uusi asetinlaite edustaa moderninpaa teknologiaa, sanoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Asetinlaitteen vaihdon aikana metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. Liikenne Itäkeskuksesta idän suuntaan päättyy perjantaina 11.1. noin kello 17.30 alkaen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta idän suuntaan. Lauttasaaren ja Matinkylän välillä metro liikennöi viikonloppuna 5 minuutin vuorovälillä. Kaikki metrojunat ajavat Matinkylään asti, eikä osa junista käänny Tapiolassa kuten tavallisesti. Metroliikenteen katko kestää viikonlopun ajan, ja liikenne alkaa maanantaina 14.1. normaalin aikataulun mukaisesti.

Liikennekatkoksen aikana metroradalla liikkuu junia, kun uutta asetinlaitetta koekäytetään.

Metroliikennettä korvaavat 99-bussit, raitiovaunu 11 sekä bussit 147N sekä 20X ja 21X. Lisätietoa korvaavasta liikenteestä HSL:n verkkosivuilla.

Liikennöintikatkon aikana ne metroasemien lippuhallit, joissa on liiketiloja, ovat pääsääntöisesti avoinna liikkeiden aukioloaikojen mukaisesti. Muut lippuhallit suljetaan viikonlopuksi.

Lisätiedot:

Asetinlaitteen vaihto:

HKL: infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)

HKL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen14.6.2019 16:06:37 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin rakentamisen aloitusta juhlistetaan kaupunkien rajalla28.5.2019 11:05:56 EESTTiedote

Tervetuloa kanssamme juhlistamaan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisen aloitusta tiistaina 4.6. klo 10.30–11.30 kaupunkien rajan tuntumaan, Pajamäen kentän parkkipaikalle (Takkatie 40, Helsinki). Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäeltä, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalolta sekä Raide-Jokeri-allianssin Harri Kailasalolta. Puheiden lisäksi tilaisuudessa tehdään seremoniallinen ensimmäinen lapionkaivuu. Paikalla on kaupunkien kutsuvieraiden lisäksi Raide-Jokeri-allianssin asiantuntijoita vastaamassa median edustajien kysymyksiin. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennalta.