Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen avautuu 3.12.
Metrossa on laajentumisen myötä yhteensä 30 asemaa. Metrorataa Helsingissä ja Espoossa on nyt yhteensä 43 kilometriä.
Metro laajeni vuonna 2017 kahdeksalla asemalla Ruoholahdesta Matinkylään, kun Länsimetron ensimmäinen vaihe valmistui. Sen jälkeen työt ovat jatkuneet Matinkylän länsipuolella
– Metron jatkeen rakentamisen aikataulussa ja kustannuksissa on pysytty Espoon valtuuston päätösten mukaisesti, toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.
– Vaikka metro aloittaa liikennöinnin, rakentaminen asemien ympäristössä jatkuu. Jo olemassa olevat alueet Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti tiivistyvät asemien ympäristössä, ja niiden palvelut paranevat. Finnooseen syntyy kokonaan uusi asuinalue, Isotalo jatkaa.
– Metro on nyt valmis. Vuosikymmenien työ saa päätöksensä, vaikka metron kehittämistyö toki jatkuu. Metro on joukkoliikennevälineistämme pidetyin: 93 prosenttia asiakkaistamme antaa sille hyvän tai erinomaisen arvosanan. Ympäristöystävällisellä metrolla on omalla alueellaan mullistava vaikutus ihmisten liikkumiseen, ja se on erittäin tärkeä myös pääkaupunkiseudun ja koko Suomen elinvoimalle, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.
Uuden osuuden avautuessa bussien liityntäliikenteeseen ei tule muutoksia, vaan metroa liikennöidään muutama kuukausi nykyisen liikenteen lisänä. Uuteen osuuteen sovitettu bussilinjasto otetaan käyttöön alkuvuodesta 2023. Lopullisesta päivämäärästä tiedotetaan myöhemmin.
Metron uudet aikataulut samoin kuin uusien bussilinjojen reitit ja aikataulut tulevat HSL:n Reittioppaaseen hyvissä ajoin ennen kuin muutokset tulevat voimaan.
Kaupunki kasvaa metron myötä
Vaikka metro kulkee Espoossa maan alla, muutokset näkyvät vahvasti myös maan päällä.
Metron jatke tuo mukanaan runsaasti uusia mahdollisuuksia, kuten uusia palveluja, asuntoja ja työpaikkoja ja lisää siten kaupungin elinvoimaisuutta. Metron myötä Espooseen syntyy kokonaan uusi asuinalue Finnoo ja jo rakennetut alueet kehittyvät entistä vetovoimaisemmiksi. Kasvupotentiaali Espoon metrovyöhykkeellä on 70 000 uutta asukasta ja sadan prosentin kasvu työpaikkojen määrässä vuoteen 2050 mennessä.
– Metro tukee Espoon verkostomaista viiden kaupunkikeskuksen rakennetta ja kestävää kaupunkikehitystä. Siinä raiteiden äärelle ja päälle rakentuvat tiiviit keskukset, ja niiden ympärille pientalovaltaiset alueet, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
– Länsimetron kasvukäytävä on myös ratkaisevan tärkeä Espoon ja koko Suomen kilpailukyvyn kannalta, ja edistää merkittävästi yritysten, yliopistojen ja kaupunkien yhteistyötä, Mäkelä jatkaa.
HSL-alueen joukkoliikenteen suurin kasvupotentiaali on läntisessä Espoossa metron uuden osuuden varrella.
Tiheää liikennettä ja turvallista matkustamista
Metroa liikennöi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, joka vastaa myös kiinteistönhuollosta ja järjestelmien valvonnasta koko metrolinjan osuudella.
– Kaupunkiliikenne Oy ja noin 150 metrojunankuljettajaamme ovat valmiina metroliikenteen laajenemiseen. Olemme valmistautuneet liikennöinnin käynnistymiseen lukuisten valmistelevien töiden kautta; kuljettajakoulutusten ja koeajojen lisäksi esimerkiksi varmistamalla rataosuuden liikennöitävyyden ja että kaikki tekniset valvomojärjestelmät toimivat liikenteen alkaessa moitteettomasti. Metro on yksi toimintamme selkäranka, jonka turvallisuus ja luotettavuus on meille kunnia-asia, sanoo Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtajan sijainen, yksikön johtaja Antti Nousiainen.
Arkkitehtuuriosaaminen näkyy asemilla
Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen päättyi syyskuussa. Rakennusprojekti valmistui kaikkien sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hankkeella oli niin aikataulu-, kustannus-, riski-, laatu-, yhteistyö- kuin työturvallisuustavoitteitakin. Rakentamisen päätyttyä Länsimetro Oy on Ruoholahdesta länteen kulkevan radan, asemien ja metrojärjestelmän omistaja, ylläpitäjä ja kehittäjä.
– Länsimetron asemat ovat arkkitehtuuriltaan vetovoimaisia, suomalaista arkkitehtuuriosaamista parhaimmillaan, ja ainutlaatuiset asemat toimivat alueiden käyntikortteina. Odotamme Länsimetrossa innolla, että matkustajat pääsevät uusille metroasemille ja nauttimaan nopean joukkoliikennemuodon eduista turvallisin mielin, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Olli Isotalokaupunkiympäristön toimialajohtaja
Puh:+358 50 593 3359olli.isotalo@espoo.fiMika NykänentoimitusjohtajaHSL
Puh:09 4766 4040Ville SaksitoimitusjohtajaLänsimetro Oy
Puh:040 823 2086Antti Nousiainenyksikön johtajaKaupunkiliikenne Oy
Puh:040 579 6074Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 26.3.202426.3.2024 20:25:01 EET | Tiedote
Lautakunta teki päätöksen lukuvuoden 2024-2025 seitsemännen vuosiluokan oppilaspaikoista ja erityisluokkien perustamisesta 7. - 9.vuosiluokille. Lisäksi hyväksyttiin suomenkielisen perusopetuksen kieliohjelman muutokset ja päätettiin muutoksista suomenkielisen varhaiskasvatuksen vuorohoidon palveluverkkoon.
Kaupunginhallitus: Tilinpäätös 202325.3.2024 20:00:12 EET | Tiedote
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kokouksessaan mm. käyttää otto-oikeutta Lahnuksen koulun lakkauttamista koskevaan asiaan sekä esittää valtuuston hyväksyttäväksi Oittaan uimarannan pukutilan määrärahan korotuksen.
Tila- ja asuntojaosto hyväksyi Tilapalvelut-liikelaitoksen tilinpäätöksen 202325.3.2024 12:09:36 EET | Tiedote
Kaupunginhallituksen tila- ja asuntojaosto hyväksyi Tilapalvelut-liikelaitoksen vuoden 2023 tilinpäätöksen ja ehdottaa Oittaan uimarannan pukutilarakennuksen määrärahaan esitetyn korotuksen hyväksymistä.
Luonnonkiviä infrarakentamiseen uudenlaisella hankintaratkaisulla25.3.2024 10:43:39 EET | Tiedote
Espoon infraa rakennetaan pääosin ostamalla kokonaisurakoita, jolloin urakkaan sisältyy työsuoritteen lisäksi käytettävät työmaakoneet ja materiaalit, kuten katukivet. Kiviyrittäjien kanssa pidetyn markkinavuoropuhelun avulla haettiin uudenlaista vaihtoehtoa vähäpäästöisen graniittikiven hankkimisesta kaupunkitekniikan keskukselle.
Euroopan komissio myöntää Espoon ilmastotyölle Mission Label-tunnuksen21.3.2024 15:10:50 EET | Tiedote
Espoossa tehdään nopeita päästövähennyksiä kohti hiilineutraaliutta yhdessä kumppaneiden ja yhteisön kanssa. Euroopan komission Espoolle myöntämä Mission Label-tunnus on osoitus kumppaniyhteistyön merkityksestä ilmastotavoitteiden saavuttamiselle. Komissio myönsi tunnuksen 23 eurooppalaiselle ilmastotyön edelläkävijälle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme