Metropolia siirtyy Varman omistamaan Arabia135-kiinteistöön ‒ opetustilojen ensimmäisen vaiheen vuokrasopimus allekirjoitettu

Varma ja Metropolia Ammattikorkeakoulu ovat solmineet vuokrasopimuksen Arabia135:ssä eli Helsingin Hämeentie 135:ssä sijaitsevista tiloista. Metropolian käyttöön tulevat tilat uudistetaan vastaamaan kulttuurialan oppimiseen ja innovaatiotoimintaan sopiviksi.

Sopimus koskee alkukeväästä 2018 valmistuvia Metropolian ensimmäisen vaiheen tiloja. Samassa yhteydessä on tehty hankesopimus Metropolian ja Pop & Jazz Konservatorion kanssa toisen vaiheen musiikin opetustilojen toteutuksesta.

– Arabian kaupunginosa tunnetaan taiteen ja opetuksen keskuksena. Tätä roolia tukee meneillään oleva kehityshanke, jonka avulla kehitetään aluetta eläväksi kaupunkiympäristöksi. Opiskelijoiden ja luovien alojen tarpeet ovat jatkossakin Arabia135:n suunnittelussa vahvasti läsnä, sanoo Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Arabia135:n asemakaavamuutos käynnissä suunnitelmat esillä kesäkuussa

Arabian tehdaskorttelin kehittämiseksi vuonna 2016 järjestetty arkkitehtikilpailu etenee voittajaehdotusten ‒ Anttinen Oiva Arkkitehtien Frankin ja Verstas Arkkitehtien Kiltan ‒ pohjalta käynnistetyllä korttelin asemakaavamuutoksella. Asemakaavaa koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma, kaavaluonnos ja suunnitteluaineistoa ovat esillä 5.‒30.6. Aineistoon voi tutustua:

• Arabia135:n tehdaskorttelissa Arabiakeskuksen 3. kerroksen aulassa, osoitteessa Hämeentie 135A
  • kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturin asiakaspalvelussa (osoite Narikka 2)
  • KSV:n verkkosivuilla www.hel.fi/suunnitelmat.

Varma on kehittänyt uuden kampuksen kokonaisuutta tiiviissä yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Pop & Jazz Konservatorion kanssa.

– Keskitämme korkeakoulumme toiminnan 20 toimipisteestä neljälle kampukselle vuoteen 2019 mennessä. Kulttuurialan kampuksemme rakentuu Arabia135:een ja sen läheisyydessä sijaitseviin nykyisiin tiloihimme Hämeentie 161:een. Luovien alojen koulutuksen keskittyminen alueelle vahvistaa kaupunginosan uudistuvaa, luovaa perinnettä, sanoo projektijohtaja Simo Hoikkala Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

Pop & Jazz Konservatoriolle suunnitellaan kampukselle omat musiikin opetustilat, joista konserttisali sekä studio- ja kirjastotilat jaetaan yhdessä Metropolian kanssa. Pop & Jazz Konservatorio toimii jo nyt Arabia135:ssä Varman vuokralaisena.

– Odotamme innolla uudistettuja, musiikin opetukseen sopivia tiloja. Yhteistyö Metropolian kanssa mahdollistaa tilojen järkevää yhteiskäyttöä sekä kustannussäästöjä, kertoo Pop & Jazz Konservatorion rehtori Janne Murto.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomen vakavaraisin työeläkeyhtiö ja suurin yksityinen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 873 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2017 maaliskuun lopussa 44,4 miljardia euroa.

Leena RantasaloViestintäpäällikkö, Varman tulos ja sijoitukset

Puh:+358 10 244 3060

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.