Metrovarikko saa energiaa auringosta

HKL:n aurinkovoimala tuottaa sähköä niin, että siitä riittäisi yli 200 kerrostaloasuntoon vuodeksi. Aurinkovoimala pienentää HKL:n hiilijalanjälkeä.

Metrovarikon aurinkovoimala otettiin käyttöön aurinkoisessa säässä 18.6.2019. Kuva: Lasse Rosenholm/HKL

HKL:n hankkima aurinkovoimala otettiin käyttöön 18.6.2019 Roihupellon metrovarikolla. Aurinkovoimala pienentää HKL:n hiilijalanjälkeä varikon kuluttaman sähkön osalta. Kaikki HKL:n raideliikenteen kuluttama sähkö on jo päästötöntä, sillä se tuotetaan pohjoismaisella tuuli- ja vesivoimalla.

– Oman aurinkovoimalan rakentaminen on osa HKL:n vastuullisuutta. Haluamme olla edelläkävijöitä hajautetun uusiutuvan energian tuottajina ja metrovarikon voimalan avulla pystymme arvioimaan mahdollisuuksia uusiutuvan energian omaan tuotantoon laajemminkin, kertoo HKL:n laatu- ja ympäristöpäällikkö Maija Sarpo.

Voimala on epävirallisen listauksen mukaan Suomen 11. suurin aurinkovoimala, eli kuuluu toistaiseksi Suomen 20 suurimman voimalan joukkoon. Voimala on myös Suomen 9. suurin kattoasenteinen voimala.

– Roihupellon metrovarikon sähkönkulutus vuodessa on noin 4 600 MWh. Vaikka voimala tuottaa noin 422 MWh vuodessa, on se vasta noin kymmentä prosenttia metrovarikon tarpeista. Jos kuitenkin aurinkovoimala hetkellisesti tuottaisi enemmän sähköä kuin varikko kuluttaa, voitaisiin tämä sähkö ohjata metrojunien liikennöintiin HKL:n omassa sähköverkossa, kertoo hankkeen toteuttamisesta vastaava HKL:n projektipäällikkö Lasse Rosenholm.

Aurinkovoimala koostuu 1780 monikiteisestä paneelista ja viidestä invertteristä, joilla voimala kytketään kiinteistön sähköjärjestelmään.

– Voimalan erikoispiirre on se, että sen paneeleita on suunnattu kolmeen eri ilmansuuntaan; itään, etelään ja länteen. Tämä antaa voimalalle tasaisempaa tuotantoa aamuauringosta iltaruskoon. Voimalan älyominaisuudet ovat kattavat, sillä tuotantoa voidaan seurata jopa yksittäisten paneelien tasolla. GEF Vision palvelun avulla voidaan diagnosoida inverttereiden ja voimalan toimintaa lukemalla niitä etänä, kertoo GreenEnergy Finland Oy:n tekninen asiantuntija Juha Huttunen.

Voimalan olisi tarkoitus olla käytössä vähintään 30 vuotta ja päivittämällä mahdollisesti vielä pidempään.

Lasse Rosenholm, projektipäällikkö (HKL), +358 40 482 5592, lasse.rosenholm@hel.fi
Ilkka Pitkänen, myyntipäällikkö (GreenEnergy Finland Oy), +358 50 502 8000, ilkka.pitkanen@gef.fi

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen – tilapäiset liikennejärjestelyt elo–syyskuussa31.7.2019 11:03:50 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen tulevien vuosien aikana. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Lahdenväylän ylittävän raitiotiesillan rakentaminen aiheuttaa liikennejärjestelyjä runkolinja 550:lle ja moottoriajoneuvoille elokuusta alkaen25.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Maaherrantiellä, Lahdenväylän kohdalla Raide-Jokeri-pikaraitiotielle rakennetaan uusi silta ja vanha silta muutetaan pyöräily- ja jalankulkusillaksi. Lahdenväylän ylittävän uuden raitiotiesillan rakentaminen alkaa elokuussa. Rakentaminen aiheuttaa muutoksia runkolinja 550:n reitteihin ja liikennekatkoksia Lahdenväylälle räjäytysten ajaksi. Joukkoliikenne Lahdenväylän ylittävä silta suljetaan liikenteeltä ja runkolinja 550 siirtyy poikkeusreitille (Hernepellontie–Viikintie– Maaherrantie) 12.8. alkaen. Runkolinja voi palata Lahdenväylän sillan kautta kulkevalle reitilleen arviolta keväällä 2020. Lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa. Moottoriajoneuvot Lahdenväylän liikenne pysäytetään louhintoihin liittyvien räjäytysten ajaksi. Pysäytykset ajoitetaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja ne alkavat arviolta elokuun puolivälissä. Moottoriajoneuvojen kulku Viikinportinkadulla välillä Viikintie–Viikinportti suljetaan kokonaan elo-lokakuuksi. Jalankulku ja pyöräily Ei vaikutusta.

Huopalahden tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuussa 201924.7.2019 14:57:54 EESTTiedote

Huopalahden aseman alittava tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuusta 2019 arviolta loppuvuoteen 2021 asti. Tunnelia levennetään, jotta sinne mahtuvat tulevaisuudessa pikaraitiotie, muu julkinen liikenne sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät. Vaihdot junalaitureiden välillä onnistuvat koko rakentamisen ajan tunnelin kautta. Samoin hissit ja esteettömät reitit ovat käytössä koko ajan. Joukkoliikenne Tunnelin läpi kulkevat runkolinja 550 sekä linjat 41 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille HSL:n syysaikataulujen astuessa voimaan 12.8.2019. HSL tiedottaa joukkoliikenteen poikkeusreiteistä verkkosivuillaan. Vaihdot runkolinjan 550 ja junien välillä on järkevintä tehdä Oulunkylän tai Leppävaaran asemilla. Jalankulku ja pyöräily Jalankulku ja pyöräily Eliel Saarisen tien suuntaisesti on mahdollista koko ajan, mutta reitteihin tulee muutoksia ja ne voivat ajoittain olla nykyistä kapeampia. Myös vaihdot asemalaiturien välillä mahdollistetaan koko ajan, ja hissit ovat käytössä. Jalankulun ja pyör