Metsä Groupin biotuotetehdas valitsi ABB Ability™ -järjestelmän

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja ABB ovat solmineet sopimuksen Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettujen ABB:n sähköjärjestelmien liittämisestä ABB Ability™ -järjestelmään. Sopimus mahdollistaa järjestelmien etävalvonnan pilvipalveluja hyödyntäen. Sen avulla sähköjärjestelmien käyntivarmuus voidaan nostaa uudelle tasolle.

Metsä Fibren ja ABB:n solmiman sopimuksen mukaisesti merkittävä osa ABB:n biotuotetehtaalle toimittamista laitteista liitetään osaksi ABB Ability™ -järjestelmää. Sen avulla sähköjärjestelmien käyntivarmuus voidaan nostaa uudelle tasolle. Kuva: Metsä Group

ABB toimitti Metsä Groupin biotuotetehtaaseen kattavan kokonaisratkaisun, joka sisälsi tehtaan koko sähkönjakelujärjestelmän ja prosessisähköistyksen. Nyt Metsä Fibre ja ABB ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaisesti merkittävä osa toimituksen laitteista liitetään osaksi ABB Ability™ -järjestelmää. Sen avulla niin ABB kuin Metsä Fibre voivat etävalvoa sähköjärjestelmien ja laitteiden käyntiä sekä yksittäin että kokonaisuutena.

”Näemme yhdellä silmäyksellä kaikkien järjestelmään liitettyjen ABB:n toimittamien sähkölaitteiden tilan. Näemme millä kuormitusalueilla esimerkiksi taajuusmuuttajat liikkuvat ja voimme seurata niiden kuntoa ja reagoida poikkeamiin ennakoivasti”, kertoo biotuotetehtaan elinkaarisopimuksista vastaava yksikön päällikkö Ossi Puromäki Botnia Mill Servicestä.

Pelkästään taajuusmuuttajia järjestelmässä on 650 kappaletta. Kunnonvalvontaa helpottavat kattavat laitekohtaiset hälytykset sekä se, että ABB Ability™ -järjestelmä lähettää tiedot pilveen, jolloin ABB:n asiantuntijat voivat osallistua etävalvontaan ja pureutua ongelmatilanteisiin viipymättä. Kerätyn sähköjärjestelmä- ja laitedatan analysointi lisää käyttövarmuutta myös pitkällä aikavälillä.

”Seuranta auttaa meitä kohdentamaan huollot oikeaan aikaan ja paikkaan sen sijaan, että huoltaisimme kaikki laitteet tietyin väliajoin. Näin voimme optimoida kunnossapidon kustannukset ja laadun”, Puromäki sanoo.

”Olemme etävalvoneet esimerkiksi paperikoneiden linjakäyttöjärjestelmiä ja tehtaiden sähkönjakelujärjestelmiä jo monta vuotta, mutta se, että etävalvonta laajenee lähes kaikkiin sähkölaitteisiin, on suuri edistysaskel. Saamme talteen suuren määrän dataa, joka auttaa meitä kehittämään tehtaan käyttövarmuutta edelleen”, sanoo toimialajohtaja Esa Kivioja ABB:ltä.

Tulevaisuuden työkaluja kehitetään digitaalisessa etäpalvelukeskuksessa, jonka ABB avasi lokakuussa Helsingissä. Keskuksen asiantuntijat pureutuvat tuotannon suorituskykyyn yhdessä asiakkaittensa kanssa. Analysoimalla asiakaskohtaista dataa he kehittävät palveluja, jotka parantavat tehtaan käytettävyyttä, luotettavuutta ja tehokkuutta.

Metsä Groupin biotuotetehdasprojektia johtanut Timo Merikallio pitää tehtaan tärkeimpänä mittarina käytettävyyttä, jonka pitäisi pysyä vähintään 98 prosentissa vuositasolla.

”On selvää, että kaikki osaaminen ei ole ainoastaan tehtaalla, vaan kunnossapito perustuu yhteistyöhön luotettavien kumppanien kanssa”, Merikallio toteaa.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100. www.abb.fi

Esa Kivioja
Puh. 050 33 56 207
esa.kivioja@fi.abb.com

Esa Kivioja
Puh. 050 33 56 207
esa.kivioja@fi.abb.com

ABB:n kasvu jatkuu26.10.2017 10:21Tiedote

- Tilausten kokonaismäärä kasvoi 5 %1, perustilausten määrä 6 %; kasvua kaikissa regioonissa- Service-liiketoiminnan ja ohjelmistojen tilaukset lisääntyivät 11 %; ABB Ability™ vahvistaa kasvuvauhtia- Liikevaihto kasvoi 3 %- Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 12,9 %:iin- Nettotulos 571 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria; operatiivinen osakekohtainen tulos parani 7 %3- Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta oli 954 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria- Nettokäyttöpääoma suhteessa liikevaihtoon vakaa, B&R:n yritysosto ja suurjännitteisten kaapeleiden liiketoiminnan myynti vaikuttivat- B&R:n yritysosto saatettiin päätökseen 6.7.2017; integrointi etenee suunnitellusti- GE Industrial Solutionsin yritysostolla vahvistetaan johtoasemaamme sähköistysliiketoiminnassa 1Growth rates for orders, base orders, revenues and order backlog are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2 For a reconciliation of no

ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän läpimurtotilaus Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-autolauttaan9.10.2017 14:29Tiedote

ABB toimittaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmän uuteen Kiinassa rakennetta-vaan Viking Linen matkustaja-alukseen. Tämä on ensimmäinen Azipod-järjestelmän asennus matkustaja-autolauttaan. Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n toimitukseen sisältyvät myös säh-kövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.