Metsä Groupin biotuotetehdas valitsi ABB Ability™ -järjestelmän

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja ABB ovat solmineet sopimuksen Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettujen ABB:n sähköjärjestelmien liittämisestä ABB Ability™ -järjestelmään. Sopimus mahdollistaa järjestelmien etävalvonnan pilvipalveluja hyödyntäen. Sen avulla sähköjärjestelmien käyntivarmuus voidaan nostaa uudelle tasolle.

Metsä Fibren ja ABB:n solmiman sopimuksen mukaisesti merkittävä osa ABB:n biotuotetehtaalle toimittamista laitteista liitetään osaksi ABB Ability™ -järjestelmää. Sen avulla sähköjärjestelmien käyntivarmuus voidaan nostaa uudelle tasolle. Kuva: Metsä Group

ABB toimitti Metsä Groupin biotuotetehtaaseen kattavan kokonaisratkaisun, joka sisälsi tehtaan koko sähkönjakelujärjestelmän ja prosessisähköistyksen. Nyt Metsä Fibre ja ABB ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaisesti merkittävä osa toimituksen laitteista liitetään osaksi ABB Ability™ -järjestelmää. Sen avulla niin ABB kuin Metsä Fibre voivat etävalvoa sähköjärjestelmien ja laitteiden käyntiä sekä yksittäin että kokonaisuutena.

”Näemme yhdellä silmäyksellä kaikkien järjestelmään liitettyjen ABB:n toimittamien sähkölaitteiden tilan. Näemme millä kuormitusalueilla esimerkiksi taajuusmuuttajat liikkuvat ja voimme seurata niiden kuntoa ja reagoida poikkeamiin ennakoivasti”, kertoo biotuotetehtaan elinkaarisopimuksista vastaava yksikön päällikkö Ossi Puromäki Botnia Mill Servicestä.

Pelkästään taajuusmuuttajia järjestelmässä on 650 kappaletta. Kunnonvalvontaa helpottavat kattavat laitekohtaiset hälytykset sekä se, että ABB Ability™ -järjestelmä lähettää tiedot pilveen, jolloin ABB:n asiantuntijat voivat osallistua etävalvontaan ja pureutua ongelmatilanteisiin viipymättä. Kerätyn sähköjärjestelmä- ja laitedatan analysointi lisää käyttövarmuutta myös pitkällä aikavälillä.

”Seuranta auttaa meitä kohdentamaan huollot oikeaan aikaan ja paikkaan sen sijaan, että huoltaisimme kaikki laitteet tietyin väliajoin. Näin voimme optimoida kunnossapidon kustannukset ja laadun”, Puromäki sanoo.

”Olemme etävalvoneet esimerkiksi paperikoneiden linjakäyttöjärjestelmiä ja tehtaiden sähkönjakelujärjestelmiä jo monta vuotta, mutta se, että etävalvonta laajenee lähes kaikkiin sähkölaitteisiin, on suuri edistysaskel. Saamme talteen suuren määrän dataa, joka auttaa meitä kehittämään tehtaan käyttövarmuutta edelleen”, sanoo toimialajohtaja Esa Kivioja ABB:ltä.

Tulevaisuuden työkaluja kehitetään digitaalisessa etäpalvelukeskuksessa, jonka ABB avasi lokakuussa Helsingissä. Keskuksen asiantuntijat pureutuvat tuotannon suorituskykyyn yhdessä asiakkaittensa kanssa. Analysoimalla asiakaskohtaista dataa he kehittävät palveluja, jotka parantavat tehtaan käytettävyyttä, luotettavuutta ja tehokkuutta.

Metsä Groupin biotuotetehdasprojektia johtanut Timo Merikallio pitää tehtaan tärkeimpänä mittarina käytettävyyttä, jonka pitäisi pysyä vähintään 98 prosentissa vuositasolla.

”On selvää, että kaikki osaaminen ei ole ainoastaan tehtaalla, vaan kunnossapito perustuu yhteistyöhön luotettavien kumppanien kanssa”, Merikallio toteaa.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100. www.abb.fi

Esa Kivioja
Puh. 050 33 56 207
esa.kivioja@fi.abb.com

Esa Kivioja
Puh. 050 33 56 207
esa.kivioja@fi.abb.com

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.