Metsäkoneenkuljettajakoulutus on muutettava yhteishakuun erilliseksi hakukohteeksi

Metsäkoulutus ry esittää, että metsäkoneenkuljettajan koulutus muutettaisiin omaksi hakukohteekseen yhteishaussa. Samalla otettaisiin käyttöön soveltuvuuskokeet.

Tällä hetkellä metsäalan toisen asteen koulutukseen hakeuduttaessa hakukohde on metsäalan perustutkinto, joka sisältää metsäkoneenkuljettajan, metsäkoneasentajan, metsäenergian tuottajan sekä metsuri-metsäpalvelujen tuottajan osaamisalat. Metsäkoulutus ry ei koe tarpeelliseksi, että soveltuvuuskoe koskisi kaikkia osaamisaloja.

Jotta soveltuvuuskoe koskisi metsäalalla ainoastaan metsäkoneenkuljettajan osaamisalaa, tulisi siitä muodostaa oma hakukohteensa.

Koulutukseen tarvitaan motivoituneita opiskelijoita

Metsäkoneenkuljettajan työ on itsenäistä ja vaativaa. Työskentely tapahtuu yrittäjän koneella, johon kohdistuu tuottovaatimukset. Siinä käsitellään yksityisten metsäomistajien metsiä ja tuotetaan metsäteollisuudelle tarvittavaa raaka-ainetta laatuvaatimusten mukaisesti.

Työskentely vaatii lisäksi psyykkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia, joita ei voida koulutuksessa kehittää. Siksi Metsäkoulutus ry pitää tärkeänä, että koulutukseen hakeutuessa käytössä olisi soveltuvuuskoe. Koe olisi sekä koulutuksen että ammatin imagoa nostava tekijä.

Soveltuvuuskoetta valmistellaan parhaillaan

Metsäkoneenkuljettajakoulutuksen soveltuvuuskokeen valmistelu ja pilotointihanke käynnistyi keväällä 2022. Hanketta toteuttaa TTS Työtehoseuran metsäkoulutuksen tutkimus sekä laaja joukko oppilaitoksia ja sidosryhmiä.
Soveltuvuuskokeen on ajateltu olevan valtakunnallisesti käytössä metsäalan perustutkinnon metsäkoneenkuljettajan osaamisalalla kevään 2024 hakumenettelyssä.

Lue koko kannanotto täältä.

Lisätiedot:

Ville Manner, toiminnanjohtaja, Metsäkoulutus ry 050 3315425, ville.manner@metsakoulutusry.fi

Metsäkoulutus ry on valtakunnallinen yhdistys, joka kehittää metsäalan koulutusta ja sen vetovoimaa. Metsäkoulutus ry yhdistää metsäalan työelämän ja kaikki koulutusasteet.
Metsäkoulutus ry:llä on jäseniä 52.

EU:n uusi pakkaus- ja pakkausjäteasetus suosii uusiutumattomia, hankalasti kierrätettäviä materiaaleja1.12.2022 15:06:06 EET | Tiedote

Euroopan komissio julkaisi 30.11.2022 ehdotuksensa uudeksi pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi. Esitys on monella tapaa ongelmallinen sekä ympäristön hyvinvoinnille että metsäteollisuudelle. Esitys suosii uudelleenkäytettäviä pakkauksia kierrätettävien kustannuksella ja on ristiriidassa EU:n kiertotalouden toimintasuunnitelman tavoitteen kanssa. Tavoitteen mukaan kaikkien pakkausten on oltava joko uudelleenkäytettäviä tai kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä.

EU:n kestävän rahoituksen alainen esitys monimuotoisuuskriteeristöksi ei huomioi metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä28.11.2022 15:45:01 EET | Tiedote

Komission alainen kestävän rahoituksen platformi julkaisi tänään raporttinsa, joka sisältää tekniset kriteerit luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi metsätaloudessa. Esitys kriteeristöksi ei ota riittävästi huomioon metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä. Lisäksi se uhkaa laskea merkittävästi metsätalouden kannattavuutta ja pitkän ajan hiilinieluja.

Metsäteollisuus jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötään: vastuullisuussitoumusten väliraportti kuvaa myönteistä kehitystä23.11.2022 08:58:29 EET | Tiedote

Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumusten toinen väliraportti kertoo omaehtoisten vastuullisuussitoumusten ohjaavan koko alaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Raportin tulokset kuvaavat myönteistä kehitystä kohti asetettuja kunnianhimoisia tavoitteita: Sertifiointiaste nousee, lahopuuta, järeitä puita ja lehtipuustoa on metsissä aiempaa enemmän, vesistökuormitus vähenee ja uusiutuvan energian osuus metsäteollisuuden energiantuotannossa lähenee 90 prosentin tavoitetta.

Seppo Parvi jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana22.11.2022 13:38:10 EET | Tiedote

Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi on valittu jatkamaan Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana. Puheessaan yhdistyksen syyskokoukselle Parvi korosti uusiutuvan puun olennaista osaa eurooppalaisessa materiaali- ja energiaomavaraisuudessa, tärkeänä osana Euroopan menestystä ja turvallisuutta. Kokouksen vieraana puhunut kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo alleviivasi puheessaan teollisuuden vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön merkitystä.