Metsälän tila ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

Metsälän tila Lammilta on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovet yleisölle. Metsälän tila osallistuu tänä vuonna Lähiruokapäivään ensimmäistä kertaa.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin. -

Lähiruokapäivältä odotamme hyviä kohtaamisia ja uteliaita ihmisiä, joiden kysymyksiin pääsisimme vastaamaan ja kertomaan lisää työstämme sekä lähiruuan tärkeydestä, Milla Metsälä toteaa. Odotamme myös, että pääsemme tarjoamaan ihmisille herkullisia makuelämyksiä lampaan luonnonlaidunlihasta ja hunajasta, Henkka Metsälä lisää.

Myynnissä on Metsälän tilan omia karitsan- ja lampaanlihatuotteita sekä villalankoja, taljoja, huovutustuotteita, saippuoita ja käsitöitä. Tapahtumapäivän ajaksi aukeaa myös lähiruokatori, jossa on myynnissä Lammin ja Tuuloksen alueen lähituottajien tuotteita, kädentaitajien töitä sekä paikallista hunajaa.

Vierailijat pääsevät tapahtumapäivänä myös nauttimaan maalaismiljööstä, rapsuttelemaan lampaita, ottamaan selfien karitsan kanssa sekä tutustumaan Hunaja Niinan esittelymehiläispesään. Hunaja Niinan mehiläispesiä löytyy myös Metsälän tilan mailta ja voitkin ostaa näiden mehiläisten hunajaa myös Lähiruokapäivänä.

- Ehdottomasti kannattaa lähteä tutustumaan tiloihin! On olemassa paljon erilaisia mielenkiintoisia tiloja ja mitä enemmän ihmisiä on liikenteessä, niin sen parempi tapahtumapäivä. Kun on lähiruuasta kyse, niin parasta on lähteä näkemään ja kokemaan tilalle mistä se ruoka oikein tulee, Metsälät kannustavat.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin.

Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut
050 5240318, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi

Milla ja Henkka Metsälä, Metsälän tila
050 3496653, metsalantila@gmail.com

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.