Metsänhoidon suositukset ovat saatavilla ruotsiksi – verkkopalvelu avattu

Metsänhoidon suositukset esittelevät metsänomistajille suomalaisen metsänhoidon parhaita käytäntöjä ja vaihtoehtoja. Suositukset ovat nyt saatavilla ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan ruotsiksi ja sähköisessä muodossa. Metsäammattilaisille tämä tuo merkittävän avun metsänomistajien neuvontaan ja tietopalvelujen kehittämiseen.

Metsänhoidon suositukset julkaistiin ensimmäistä kertaa sähköisessä muodossa vuosi sitten, tuolloin suomenkielisinä. Neuvot erilaisiin metsänhoidon päätöstilanteisiin löytyvät verkkopalvelusta helpommin kuin lukuisista kirjoista. Suositustiedot voidaan pitää palvelussa jatkuvasti ajantasaisina.

Metsänomistajia palvellaan omalla äidinkielellä

23.9.2021 on avattu verkkopalvelu www.rekommendationerforskogsvard.fi, jonka myötä suositukset ovat nyt saatavilla kokonaisuudessaan molemmilla kotimaisilla kielillä. Ensimmäistä kertaa suositukset löytyvät ruotsiksi myös erityistilanteisiin, kuten riistametsänhoitoon ja metsäteiden kunnossapitoon.

Metsänomistajista ruotsinkielisiä on noin 10 %, eli hieman suurempi osuus kuin väestöstä keskimäärin.

– Metsänhoidon suositukset auttavat tekemään päätöksiä niin strategisella kuin toimenpiteiden tasolla. On tärkeää, että kestävän metsätalouden käytännöt ja eri toimenpiteiden vaikutukset saadaan esiteltyä tasa-arvoisesti kaikille metsänomistajille ja alan ammattilaisille, toteaa metsäneuvos Niina Riissanen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Tiedot ovat siirrettävissä myös metsäalan muihin tietojärjestelmiin avoimen rajapinnan kautta.

– Uskomme, että tiedon vapaa liikkuvuus parantaa entisestään metsänomistajien palveluja. Esimerkiksi Suomen metsäkeskuksen Metsään.fi (MinSkog.fi) -palvelusta saa jo oman metsän toimenpide-ehdotusten ohessa tietoa suositelluista metsänhoidon käytännöistä, kertoo metsätietoasiantuntija Henry Schneider Tapiosta.

Metsäammattilaisille uusi palvelu tuo merkittävän avun metsänomistajien neuvontaan.

On paljon helpompaa kaikille, kun suositukset ovat myös ruotsiksi. Vaikka maastossa metsänhoidon asiat tuntuvat yksinkertaisilta, asioiden pukeminen sanoiksi on vaikeampaa. Kun työskentelen metsänomistajien kanssa, on hyvä, että voimme käyttää oikeita termejä omalla äidinkielellä, sanoo toimitusjohtaja Henrik Andersson Stockfors Ab:sta.

Metsänhoidon suositukset perustuvat tutkimustietoon ja käytännöstä saatuihin kokemuksiin. Ne valmistellaan yhdessä metsä-, ympäristö- ja ilmastoalan tutkijoiden ja asiantuntijoiden sekä tiedon käyttäjien kanssa. Työtä koordinoi Tapio. Metsänhoidon suositukset vievät käytäntöön kansallisen metsästrategian tavoitteita kokonaiskestävästä metsätaloudesta. Palvelun rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Metsätietoasiantuntija Henry Schneider, Tapio, henry.schneider@tapio.fi, puh. 040 160 8564

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Rekommendationer för skogsvård på svenska - 1/2 suomenkielinen teksitys 1 min

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Kirjauutuus: Tuore metsänomistaja Minna Kurttila kertoo tarinansa ja paljastaa vinkkinsä muille uusille metsänomistajille13.10.2021 07:55:47 EEST | Tiedote

Metsänomistajuus tuo mukanaan paljon uutta. Minna Kurttila kertoo kirjassaan Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle hauskasti ja asiantuntevasti, millaisia vaikeuksia hän kohtasi uutena metsänomistajana. Samalla hän avaa metsäalan käsitteitä ja listaa tahoja, joiden kanssa muiden tuoreiden metsänomistajien kannattaa asioida.

Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä13.9.2021 07:23:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Metsien harvennusmallit uudistetaan – taustalla tarve ilmastokestävään metsänhoitoon20.8.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Harvennushakkuu on yleisin metsien hakkuutapa Suomessa. Harvennusten ajoituksen ja voimakkuuden valinnassa hyödynnetään laajasti metsänhoidon suosituksiin sisältyviä harvennusmalleja. Nyt käynnistyneessä Tapion kaksivuotisessa hankkeessa rakennetaan harvennusmallikirjasto, josta voi hakea aiempaa täsmällisemmin metsänomistajan tavoitteisiin ja metsän ominaisuuksiin sopivan harvennusmallin. Uudet mallit auttavat sopeutumisessa muuttuvaan ilmastoon. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -kehittämiskokonaisuutta.