Metsänhoidon suositukset ovat saatavilla ruotsiksi – verkkopalvelu avattu

Metsänhoidon suositukset esittelevät metsänomistajille suomalaisen metsänhoidon parhaita käytäntöjä ja vaihtoehtoja. Suositukset ovat nyt saatavilla ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan ruotsiksi ja sähköisessä muodossa. Metsäammattilaisille tämä tuo merkittävän avun metsänomistajien neuvontaan ja tietopalvelujen kehittämiseen.

Metsänhoidon suositukset julkaistiin ensimmäistä kertaa sähköisessä muodossa vuosi sitten, tuolloin suomenkielisinä. Neuvot erilaisiin metsänhoidon päätöstilanteisiin löytyvät verkkopalvelusta helpommin kuin lukuisista kirjoista. Suositustiedot voidaan pitää palvelussa jatkuvasti ajantasaisina.

Metsänomistajia palvellaan omalla äidinkielellä

23.9.2021 on avattu verkkopalvelu www.rekommendationerforskogsvard.fi, jonka myötä suositukset ovat nyt saatavilla kokonaisuudessaan molemmilla kotimaisilla kielillä. Ensimmäistä kertaa suositukset löytyvät ruotsiksi myös erityistilanteisiin, kuten riistametsänhoitoon ja metsäteiden kunnossapitoon.

Metsänomistajista ruotsinkielisiä on noin 10 %, eli hieman suurempi osuus kuin väestöstä keskimäärin.

– Metsänhoidon suositukset auttavat tekemään päätöksiä niin strategisella kuin toimenpiteiden tasolla. On tärkeää, että kestävän metsätalouden käytännöt ja eri toimenpiteiden vaikutukset saadaan esiteltyä tasa-arvoisesti kaikille metsänomistajille ja alan ammattilaisille, toteaa metsäneuvos Niina Riissanen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Tiedot ovat siirrettävissä myös metsäalan muihin tietojärjestelmiin avoimen rajapinnan kautta.

– Uskomme, että tiedon vapaa liikkuvuus parantaa entisestään metsänomistajien palveluja. Esimerkiksi Suomen metsäkeskuksen Metsään.fi (MinSkog.fi) -palvelusta saa jo oman metsän toimenpide-ehdotusten ohessa tietoa suositelluista metsänhoidon käytännöistä, kertoo metsätietoasiantuntija Henry Schneider Tapiosta.

Metsäammattilaisille uusi palvelu tuo merkittävän avun metsänomistajien neuvontaan.

On paljon helpompaa kaikille, kun suositukset ovat myös ruotsiksi. Vaikka maastossa metsänhoidon asiat tuntuvat yksinkertaisilta, asioiden pukeminen sanoiksi on vaikeampaa. Kun työskentelen metsänomistajien kanssa, on hyvä, että voimme käyttää oikeita termejä omalla äidinkielellä, sanoo toimitusjohtaja Henrik Andersson Stockfors Ab:sta.

Metsänhoidon suositukset perustuvat tutkimustietoon ja käytännöstä saatuihin kokemuksiin. Ne valmistellaan yhdessä metsä-, ympäristö- ja ilmastoalan tutkijoiden ja asiantuntijoiden sekä tiedon käyttäjien kanssa. Työtä koordinoi Tapio. Metsänhoidon suositukset vievät käytäntöön kansallisen metsästrategian tavoitteita kokonaiskestävästä metsätaloudesta. Palvelun rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Metsätietoasiantuntija Henry Schneider, Tapio, henry.schneider@tapio.fi, puh. 040 160 8564

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Rekommendationer för skogsvård på svenska - 1/2 suomenkielinen teksitys 1 min

Hiili-Vespassa tutkitaan vesienpalautuksen vaikutuksia talousmetsän hiilensidontaan4.7.2022 07:27:00 EEST | Tiedote

Metsäojitusten vaikutuksesta kuivahtaneiden suojelusoiden elinympäristön tilaa parannetaan palauttamalla sinne vesiä alueen ulkopuolelta. Hiili-Vespa-hankkeessa tutkitaan, mitä vaikutuksia vesienpalautuksesta on suojelualueeseen rajoittuvaan talousmetsään ja mikä on palautuksen merkitys alueen hiilensidonnan kannalta. Hanke toteutetaan viidellä pilottikohteella, joilla seurataan pohjaveden korkeutta, hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä sekä puuston kasvua. Seurannalla saadaan tietoa siitä, miten vedenpalautus vaikuttaa suojelualueen välittömässä läheisyydessä olevan talousmetsän pohjaveden pinnankorkeuden kehittymiseen ja mitkä ovat sen vaikutukset talousmetsän puustoon, kasvillisuuteen ja hiilensidontaan. Tieto on tärkeä muun muassa neuvoteltaessa maanomistajan kanssa vesienjohtamismahdollisuuksista.

Metsätuhot yleistyvät – Miten varautua riskeihin sääolosuhteiden muuttuessa?14.6.2022 07:12:02 EEST | Tiedote

Metsäntuntijat-podcastin 5. jaksossa Tapion metsänhoitotiimin vetäjä ja metsänhoidon suositusten koordinaattori Kalle Vanhatalo, UPM:n metsänhoidon kehityspäällikkö Heli Viiri ja Ilmatieteen laitoksen tieteellinen johtaja Jari Liski keskustelevat metsätuhoista ja miten metsänomistajat voivat parhaiten varautua niihin. Metsänhoidon suosituksiin päivitetään parhaillaan keinoja metsätuhoriskien hallintaan ja tuhojen ennaltaehkäisyyn. Työtä koordinoi Tapio; Liski ja Viiri osallistuvat siihen metsänhoidon suositusten johto- ja ohjausryhmän jäseninä.

EU:n tarjoama ”yhden koon malli” ei sovi Suomen metsiin – Metsäntuntijat-podcastissa keskustellaan EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön ja Suomen vaikuttamistyöstä2.6.2022 07:41:40 EEST | Tiedote

Mitä juuri nyt tulisi tietää EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön? Metsäntuntijat-podcastin 4. jaksossa Tapion johtava asiantuntija Kati Kontinen ja senior advisor Risto Päivinen saivat vieraakseen Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin ja Metsä Groupin yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Salon keskustelemaan EU:n lakialoitteiden ja strategiavalmisteluiden vaikutuksista Suomen metsätalouteen ja -teollisuuteen sekä suomalaisten tekemästä metsäpoliittisesta vaikuttamistyöstä EU:ssa.

Talousmetsä on koti monelle pölyttäjälle – Tuore opas nostaa esiin keinoja, joilla pölyttäjiä voidaan huomioida talousmetsien käsittelyssä1.6.2022 07:46:00 EEST | Tiedote

Pölyttäjät ovat välttämättömiä viljakasvien sadontuotannolle, luonnonkasvien lisääntymiselle, ekosysteemien toiminnalle ja luonnon monimuotoisuuden säilymiselle. Pölyttäjien määrän romahtaminen onkin viime vuosina huolestuttanut ympäri maailmaa. Suomessa pölyttäjille keskeisinä elinympäristöinä korostuvat maatalousympäristöjen lisäksi erilaiset metsäympäristöt, jotka peittävät valtaosan maastamme.