Metsänhoidon suositusten järjestelmää kehitetään seuraavan kahden vuoden aikana

Metsänhoidon suositusten sähköinen järjestelmä mahdollistaa uudet tavat käyttää ja ylläpitää suositustietoa. Projekti kannustaa metsäalan toimijoita integroimaan aina ajantasaisen suositustiedon osaksi omia sähköisiä asiakaspalveluitaan ja sisäisiä tietojärjestelmiään. 2.0-jatkokehityshankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta rajapintapalvelu olisi mahdollisimman monipuolinen ja helppokäyttöinen.

Projektissa kehitetään järjestelmän kaikkia kolmea komponenttia: sisällönhallintajärjestelmää (CMS), rajapintapalvelua (API) ja WEB UI -palvelua, eli verkkosivuja. Kevään aikana valitaan Tapion alihankkija järjestelmän kehitykseen.

Kehitystyön tueksi järjestetään työpajoja metsäalan toimijoille ja palvelukehittäjille. Työpajoissa varmistetaan, että työ voi tuottaa käytännön tarpeiden mukaisia ratkaisuja ja palvelun tekniikan käyttökokemus paranee. Ensimmäinen työpaja on 6.5.2022 ja siihen voivat ilmoittautua kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Kehitystyön tavoitteena on selkeyttää suositusten rakennetta, mikä parantaa suositusten löydettävyyttä ja hakutuloksia. Metsänhoidon suosituksia ollaan uudistamassa siten, että metsänomistaja löytää niistä entistä selkeämmin omien tavoitteidensa mukaisia ratkaisuja. Järjestelmää kehitetään tukemaan tätä rakennetta.

Rajapinnan hakumahdollisuudet laajentuvat koko metsätietostandardikoodiston ja standardin mukaisiin sanomiin. Hakumahdollisuuksien laajentaminen mahdollistaa haut metsävaratiedon sisällön (kuvio- tai hilatiedon) perusteella. Rajapintaa kehitetään niin, että erilaisilla hakukriteereillä voidaan hakea kaikki hakuehdot täyttävät suositusten sisällöt. Tällöin haun tuloksena voi olla erilaisia vaihtoehtoisia suosituksia kohteille.

Projektin kesto on 1.1.2022 – 31.12.2023 ja sen on tilannut Tapiolta maa- ja metsätalousministeriö. Hanke on rahoitettu maa- ja metsätalousministeriön keväällä 2020 käynnistämästä maankäyttösektorin Hiilestä kiinni – ilmastotoimenpidekokonaisuudesta. Toimenpiteillä pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden ja muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja varastoja. Lisää toimenpidekokonaisuudesta täällä.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tapio.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Metsänhoidon suositukset -järjestelmä koostuu kolmesta komponentista: sisällönhallintajärjestelmästä (CMS) ja rajapinnoista sekä tietoa hyödyntävistä järjestelmistä ja verkkosivuista, kuten www.metsanhoidonsuositukset.fi-palvelusta. Ajantasaista suositustietoa esitetään myös monissa muissa metsäalan tietopalveluissa.

Lue lisää digitaalisista metsänhoidon suosituksista projektin esittelysivulta.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset 6.5. klo 12–13.30 järjestettävään työpajaan.

Kati Kontinen, johtava asiantuntija, kati.kontinen@tapio.fi, p. 029 432 6003

Henry Schneider, metsätietoasiantuntija, henry.schneider@tapio.fi, p. 029 432 6004

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tapio.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote

Tietokirjauutuus kertoo metsien erikoisluonnontuotteista: kerkistä, mahlasta, pihkasta, pakurista ja leikkohavuista11.5.2022 07:34:54 EEST | Tiedote

Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä on kirjauutuus metsien erikoisluonnontuotteista: kuusenkerkistä, koivunmahlasta, leikkohavuista, pakurista ja pihkasta. Kirja sisältää käytännön ohjeita kerääjille, esimerkkilaskelmia keräämisen kannattavuudesta ja tietoa luonnontuotteiden käytöstä. Riina Karvosen tietokirja Kuusenkerkistä koivunmahlaan osuu tiukasti ajan hermoon. Kirja antaa tuoretta tietoa suomalaisten metsien mahdollisuuksista tuottaa muutakin kuin puuraaka-ainetta teollisuudelle. Kuusenkerkät, koivunmahla, leikkohavut, pakuri ja pihka. Siinä esimerkkejä niin sanotuista erikoisluonnontuotteista, joita saa kerätä vain metsänomistajan luvalla. Niiden keruu ei kuitenkaan estä puuntuotantoon tähtäävää metsänkasvatusta. Kuusenkerkistä koivunmahlaan esittelee edellä lueteltujen kaupallisesti merkittävimpien tuotteiden lisäksi lyhyesti esimerkiksi koivunlehdet, kuntan, jäkälän ja tuohen. – Minua kiinnostavat metsien monikäyttö ja se, miten taloudelliset ja ekologi

Metsäntuntijat-podcast: Digitaalinen metsätieto tukee monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa6.5.2022 07:27:39 EEST | Tiedote

Miten kaupungeissa mitataan metsien monimuotoisuutta? Entä mitä ekologinen kompensaatio tarkoittaa käytännössä? Tapion Metsäntuntijat-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan, miten digitaalisella metsätiedolla ja työkaluilla voidaan tukea monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa. Keskustelua luotsaavat Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja johtava asiantuntija Lauri Saaristo. Vieraina kuullaan Espoon kaupungin metsänhoitaja Tiina Peippoa ja Hämeenlinnan kaupungin metsätalousinsinööri Mika Rantosta.

Kirjauutuus opastaa kokeilunhaluisia kotipuutarhureita oman arboretumin perustamisessa5.5.2022 07:30:47 EEST | Tiedote

Elina Saarikoski jakaa kirjassaan Perusta oma arboretum parhaat vinkkinsä tuttujen ja harvinaisten puulajien kasvattamiseen – vaikka omalla takapihalla. Perusta oma arboretum on tietokirja, joka kertoo kaiken olennaisen arboretumin eli puulajipuiston perustamisesta. Elina Saarikosken kirjoittama teos on suunnattu kokeilunhaluisille kotipuutarhureille: meille kaikille, joiden takapihalla tai mökkitontilla on palanen maata odottamassa, että siihen istutettaisiin yksi tai useampi nätti tai muulla tapaa mielenkiintoinen puuntaimi. Kuten kaikessa puutarhanhoidossa, myös arboretumia perustettaessa kaikki alkaa kasvupaikan ominaisuuksien selvittämisestä. Kasvamaan kannattaa valita sellaista alkuperää olevia puita, jotka kestävät pohjoisia olosuhteita. Näitä puulajeja ja erikoismuotoja voi esiintyä luontaisesti Suomessa, tai luontainen levinneisyysalue voi olla ulkomailla. Kirjassa tarkempaan esittelyyn vyöhykesuosituksineen pääsevät esimerkiksi sembramänty, hurme- eli purppurakuusi, siperianp

PEFC-metsäsertifioinnin uudet vaatimukset helposti haltuun Tapion Sertiseriffi-verkkokursseilla28.4.2022 07:30:53 EEST | Tiedote

Tapio uudistaa suositun Sertiseriffi PEFC -verkkokurssin vastaamaan uudistuvia sertifiointivaatimuksia. Uusi verkkokurssi valmistuu syksyllä 2022 samalla kun uudistetut sertifiointivaatimukset otetaan metsätaloudessa käyttöön. Sertiseriffi PEFC -verkkokurssi on tuttu monelle metsätalouden ammattilaiselle, edellisellä kurssilla on yli 3 000 onnistunutta suoritusta.