Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänhoito on hyvä metsävakuutus

Ilmastonmuutos lisää kaikenlaisten metsätuhojen riskiä. Metsätuhojen toteutuessa sekoavat sekä puumarkkinat että metsänomistajan talous. Metsätuhoihin varautumisessa paras lääke on ajallaan tehty metsänhoito, sanoi MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola Metsänhoitoyhdistys Keski-Savon metsäiltamissa Leppävirralla 21.9.2018.

Keski-Euroopasta ja Ruotsista löytyy tuoreita esimerkkejä minkälaisia metsätuhoja ilmastonmuutoksen seurauksena voi aiheutua. Viime vuoden syksyn ja talven aikana myrskyt niittivät Keski-Euroopassa yli 32 miljoonaa kuutiometriä puuta. Lämpimän ja kuivan kesän seurauksena kirjanpainajatuhot ovat tämän kesän aikana vahingoittaneet pelkästään Saksassa, Itävallassa ja Tšekissä yli 20 miljoonaa kuutiometriä kuusitukkia. Vastaavia hyönteistuhoja on ilmoitettu monista muistakin maista. Kuusikoiden yli-ikääntyminen lisää merkittävästi sekä myrsky- että hyönteistuhojen riskiä.

Kirjanpainajan tuhoamat puut on pakko korjata ja ne sekoittavat puumarkkinoiden normaalin toiminnan pitkäksi aikaa. Hyönteistuhopuu lisää puun ylitarjontaa, rajoittaa normaalia puukauppaa ja on jo monissa maissa painanut puun hintaa. Keski-Euroopan hyönteistuhot heijastuvat myös sahatavaramarkkinoille. Kuusisahatavaran ylitarjonta lisääntyy ja hinnat laskevat, jolloin vaikutukset ulottuvat Suomen puumarkkinoille saakka.

Hyvin suurella todennäköisyydellä metsätuhot lisääntyvät tulevaisuudessa myös Suomessa. Kestävä metsänhoito, missä taimikot hoidetaan, hakkuut tehdään ajallaan ja metsien terveydestä huolehditaan, on parasta ilmastopolitiikkaa. Metsänhoito auttaa jokaisen metsänomistajan kohdalla ilmastonmuutokseen varautumisessa. Lisäksi metsien vakuuttaminen on järkevää metsätalouden riskienhallintaa, Tiirola sanoi.

Metsänhoitoyhdistyksen omalta metsäneuvojalta saa ajantasaiset neuvot niin metsänhoitoon kuin puukauppaan ja metsänhoitoyhdistyksen jäsenenä myös alennusta metsävakuutuksista.

MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola
puhelin 044 538 4280 twitter @TiirolaMikko sähköposti mikko.tiirola@mtk.fi

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).