Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.

Metsäsektorin tulevaisuusnäkymät ovat hyvät. Työvoimapula on kuitenkin vaarantamassa metsien käytön lisääntymistä ja heikentämässä metsien hoidon tasoa kaikkialla Suomessa. Esimerkiksi ammattitaitoisista metsureista on kova pula.

– Suomessa metsänhoitoyhdistykset ovat merkittäviä työllistäjiä ja tarvitsevat riveihinsä suuren määrän ammattitaitoisia metsureita joko työsuhteeseen tai yrittäjämetsureiksi. Lähivuosina metsureita lisäksi eläköityy runsaasti ja kannamme metsänhoitoyhdistyksissä huolta mistä löytyvät osaajat näiden henkilöiden tilalle. Työtarpeet metsissä ovat suuria ja edelleen kasvussa, metsänhoitoyhdistys Lakeuden johtaja Jussi Parviainen kertoo.

TE-toimistojen ammattibarometrin mukaan metsureista olisi ylitarjontaa. Todellisuus maaseudun ammateissa on kuitenkin toinen. Eri alojen ammattilaisista on suurta pulaa, mutta tarjolla olevat työllistämispalvelut eivät pysty ratkaisemaan työnantajien ongelmia, eikä ammattilaisia saada tarvetta vastaavaa määrä.

TöitäSuomesta.fi-sivuilla avoinna olevat metsurin paikat kertovat, ettei Suomessa ole oikeaa kuvaa maaseudun työvoimatarpeesta. Julkisissa selvityksissä kerrotaan työvoimaa olevan tarjolla jopa liikaa. Todellisuudessa työnantajat eivät välttämättä enää edes yritä käyttää julkisia työllistämispalveluita, koska apua ei ole löytynyt. Ammattitaitoisen työvoiman saatavuuteen tarvitaan uusia, helpompia ja nopeampia koulutuspolkuja sekä mahdollisuuksia työssäoppimiseen. Lisäksi ulkomaisen työvoiman saatavuutta on voitava helpottaa, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810
johtaja Jussi Parviainen, MHY Lakeus, puh. 0400 758 890
www.TöitäSuomesta.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle1.6.2019 21:38:02 EESTTiedote

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.