Metsänhoitoyhdistykset vievät linnunpönttöjä koululaisten kanssa metsään

Kampanjassa mukana olevat yhdistykset toteuttavat kouluvierailuja toimialueellaan huhti-toukokuun aikana.

Noin 30 metsänhoitoyhdistystä ympäri maan on mukana linnunpönttökampanjassa. Yhdistykset vievät alueellaan linnunpönttöjä alakouluihin ja päiväkoteihin ja kertovat koululaisille metsälintujen elämästä ja pesinnästä. Yhdessä koululaisten kanssa linnunpöntöt käydään sijoittamassa lähimetsään.

Metsätaloudessa pyritään tekemään mahdollisimman paljon luonnon monimuotoisuuden eteen kaikkien metsässä tehtävien toimenpiteiden yhteydessä. Siitä huolimatta monien lajien uhanalaistumiskehitystä ei ole saatu pysäytettyä. Kolopesijälinnut tarvitsevat lahoja kolopuita pesäpaikoikseen. Jos kolopuita on vähän, pesäpöntöistä on apua.

Lisätietoja ja tarkempia aikatauluja suoraan yhdistyksistä:

Mhy Salometsä

Mhy Uusimaa

timo.leirimaa@mhy.fi

Mhy Metsäpohjanmaa

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.